Kvalificerad Arkivassistent

Sveriges Domstolar, Kammarrätten i Stockholm / Biblioteksassistentsjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla biblioteksassistentsjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Sveriges Domstolar, Kammarrätten i Stockholm i Stockholm

Kammarrätten i Stockholm är den största av Sveriges fyra kammarrätter och är också landets Migrationsöverdomstol. Domstolen har cirka 220 medarbetare, varav ungefär 170 är jurister. Organisationen består av sex dömande avdelningar samt en administrativ enhet. Kammarrätten handlägger cirka 500 olika måltyper där de vanligast förekommande målen är migrationsmål, skattemål och socialförsäkringsmål.

Kammarrätten i Stockholm är en domstol som ständigt utvecklar arbetsformerna för att uppfylla medborgarnas krav på rättsäkerhet, effektivitet, öppenhet och tillgänglighet. Vi har ett öppet och trivsamt arbetsklimat, där allas delaktighet och ansvarstagande värdesätts. Kammarrätten erbjuder sin personal en rad förmåner som bland annat träning på arbetstid, massage, frukt på jobbet och friskvårdsbidrag. Andra exempel på förmåner är gemensamma trivsel- och personalaktiviteter som är årligt återkommande. Våra lokaler är vackert och centralt belägna på Riddarholmen i Stockholm.

Publiceringsdatum
2015-10-09

Arbetsuppgifter
Vill du arbeta i en miljö där samhällsengagemang, rättssäkerhet, effektivitet och öppenhet är ledord?

Tillsammans med ytterligare två arkivassistenter kommer du få arbeta med arkivläggning av akter, sökningar i ärendehanteringssystemet Vera, distribuering av domar och beslut samt sedvanligt ordnande av olika typer av handlingar. Att hantera förfrågningar om utlämnande av allmänna handlingar från privatpersoner, övriga myndigheter och andra intressenter är idag den mest tidskrävande arbetsuppgiften. För att minska sårbarheten delas vissa arbetsuppgifter mellan flera medarbetare. Genomgående gäller att ge god service både internt och mot allmänheten.

Under hösten avser arkivet att se över sin arbetsorganisation med syftet att ytterligare minska sårbarheten och öka flexibiliteten. Processen involverar hela arkivet varför arbetsinnehåll och former delvis kan komma att förändras.

Kvalifikationer
Du som söker ska ha:
• arkivutbildning på högskolenivå
• erfarenhet av arbete i arkiv
• erfarenhet av arbete med allmänna handlingar

Det är meriterande om du har:
• erfarenhet av att arbeta med handläggning och dokumentation inom förvaltningslagens tillämpningsområde och främst dess serviceskyldighet
• erfarenhet av sekretessprövning av allmänna handlingar

För att passa in i arbetslaget måste du ha god samarbetsförmåga, vara prestigelös samt stresstålig. Uppgifternas mängd skiftar snabbt och ofta vilket innebär att du måste kunna hantera tempoväxlingar i det dagliga arbetet.

Du behöver kunna uttrycka dig enkelt och tydligt både i tal och skrift. Tjänsten kräver att du är serviceinriktad och ansvarstagande, öppen och lyhörd, van att ta egna initiativ samt är noggrann, flexibel och stresstålig.
Vi eftersträvar mångfald bland personalen avseende ålder, kön samt etnisk och kulturell bakgrund. Eftersom de flesta anställda på domstolen är kvinnor ser vi gärna manliga sökande.

Anställningen är ett vikariat fram till och med den 6 november 2016 men med stor chans till förlängning. Tillträde sker efter överenskommelse.

ÖVRIGT
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen hos Kammarrätten i Stockholm samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat. Förutom personligt brev bifogar du en meritförteckning. För att din ansökan ska bli så rättvist bedömd som möjligt så ska du besvara alla frågor, särskilt enkätfrågorna som finns i Aditro recruit. Glöm inte att märka det personliga brevet och meritförteckningen med KST 2015/562.

Varmt välkommen med din ansökan!

Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annonsering.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. 100 % Dagtid. Tidsbegränsad anställning, upphör: Eftersom tjänsten innefattar handhavande av sekretesshandlingar är ett samtycke enligt 19 § säkerhetsskyddslagen (1996:627) ett krav för anställning.

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2015-10-25
Ange följande referens när du ansöker: KST 2015/562
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Ulf Sandell, Service- och säkerhetschef 08-561 690 99

Facklig kontakt
Lars Thun, IT-administratör, ST-domstol 08-561 694 02
Patricia Schömer, Jusek, Kammarrättsråd, Jusek 08-561 692 38

Företag
Sveriges Domstolar, Kammarrätten i Stockholm

Adress
Sveriges Domstolar, Kammarrätten i Stockholm
Box 2302
10317 Stockholm

Kontorsadress
Birger Jarls torg 5 11128 Stockholm

Övriga kontaktuppgifter

Jobbnummer
2472872

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Sveriges Domstolar, Kammarrätten i Stockholm

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Sveriges Domstolar, Kammarrätten i Stockholm: