Kurator till Valstagruppen
Sigtuna kommun, Operativa enheten / Kuratorjobb / Sigtuna
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla kuratorjobb i Sigtuna,
Österåker,
Håbo,
Upplands-Bro,
Upplands Väsby eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Sigtuna kommun, Operativa enheten i Sigtuna Sigtuna kommun är en plats med stor spännvidd. Här ryms levande landsbygd, småstad och en internationell flygplats. Ett rikt kulturarv och kulturell mångfald. En stolt historia och stora framtidsplaner. Kanske är det därför drivkraften är så stark att växa, förändras och utvecklas. Det är också därför det är så spännande att arbeta här. Hos oss blir du del av en trevlig och prestigelös kultur där vi hjälps åt och tar tillvara på varandras kunskap, olikheter och erfarenheter. Arbetet är ofta omväxlande, ibland utmanande men alltid meningsfullt. Välkommen hit!
Socialförvaltningen har ett brett ansvarsområde där myndighetsutövning och förebyggande insatser ingår, bland annat barn- och ungdomsvård, missbruks- och beroendevård, våld i nära relation, familjerätt, familjerådgivning och försörjningsstöd.
Publiceringsdatum2024-01-16ArbetsuppgifterValstagruppen är ett nystartat projekt i området Valsta och är ett team inom socialtjänsten som arbetar samverkande med skolor, fritidsgårdar och med polisen för att göra Valsta tryggare för barn och ungdomar. Valstagruppen kompletterar det redan pågående arbetet i kommunen men tar det ett steg längre. Valstagruppens mål är att genom tidigt och förebyggande arbete förhindra brott, droganvändning och riskbeteenden bland ungdomar.
Du och dina blivande kollegor är aktiva på platser där ungdomar befinner sig, det kan vara både i skolor runt om i kommunen och i riskområden. Vi etablerar kontakt och skapar relation med ungdomar där de befinner sig. Genom tillit och respekt för ungdomars integritet motiverar vi till stöd och insatser där det finns behov. Tillsammans driver vi ett socialt förändringsarbete för att göra skillnad för individen. Du kommer även arbeta med behandlade insatser för ungdomar och deras familjer i öppna insatser enligt SoL.
Visst kvälls- och helgarbete ingår i tjänsten.
KvalifikationerI grunden har du en socionomutbildning eller annan av arbetsgivaren jämförbar eftergymnasial utbildning. Du har aktuell arbetserfarenhet av att arbeta med ungdomar som befinner sig i riskzon. B-körkort är ett krav. Du har goda kunskaper i svenska, både i tal och skrift. Övriga språkkunskaper är meriterande.
Du:
• har förmåga att ställa om för att möta ungdomar där de befinner sig,
• har ett systemiskt tänk där du inkluderar hela nätverket,
• är socialt kompetent med förmåga att beskriva vad socialtjänsten kan erbjuda,
• har viljan att göra vägen till socialtjänsten enkel och smidig för ungdomen,
• Ser dig som en representant för första linjens socialtjänst ute i det uppsökande arbetet,
• Vill vara en del av vårt utvecklingsarbete och har en vilja att bidra till det kollegiala lärandet,
• Är ihärdig och kan skapa och upprätthålla relationer
ÖVRIGT
Din ansökan gör du enkelt genom att bifoga ditt CV och svara på några urvalsfrågor kopplade till denna tjänst. Vi ber dig dock att inte bifoga personligt brev. Under rekryteringsprocessen kommer test att genomföras.
Som anställd i Sigtuna kommun får du ta del av en rad förmåner, bl.a. blir du automatiskt medlem i Personalklubben där du kan ta delta i olika aktiviteter. Läs gärna mer om våra andra förmåner och hur det är att jobba hos oss i Sigtuna kommun!
https://www.sigtuna.se/naringsliv-och-arbete/jobba-hos-oss.htmlVi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.
Ersättning Enligt avtal.
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2024-02-04
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "C173130".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Sigtuna kommun (org.nr 212000-0225)
Körkort För detta jobb krävs körkort.
Arbetsplats Sigtuna kommun, Operativa enheten
Kontakt Samordnare
Emeli Kircali
emeli.kircali@sigtuna.se Jobbnummer 8397267
Observera att sista ansökningsdag har passerat.