Konsumentrådgivare
Göteborgs Stad, Konsument Göteborg / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Göteborg
2009-02-12
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Konsumentrådgivare" (publicerad 2012-06-29) ⬅️
Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Göteborg,
Mölndal,
Partille,
Kungälv,
Lerum eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Göteborgs Stad, Konsument Göteborg i Göteborg Konsument Göteborg arbetar för att stärka, stödja och skydda konsumenternas ställning på marknaden. Vi arbetar med individuell rådgivning, utåtriktade aktiviteter, kunskapsförmedling och omvärlds- och marknadsbevakning, samt energirådgivning. Vi vänder oss till invånare i Göteborg, Ale, Kungälv, Partille och Öckerö.
Vi arbetar aktivt för att skapa en jämställd arbetsplats, bland annat eftersträvar vi en jämnare fördelning avseende kön. Vi välkomnar därför särskilt sökande som är män.
Publiceringsdatum2009-02-12ArbetsuppgifterIndividuell konsumentrådgivning
Den individuella rådgivningen utgör ungefär hälften av arbetsuppgifterna. Rådgivning sker huvudsakligen via telefon med även via E-post eller besök. I arbetsuppgiften ingår även efterarbete och fördjupning i vissa frågor inom det konsumenträttsliga och konsumentpolitiska området.
Omvärldsbevakning
Utreda, analysera och förmedla aktuella frågor genom bearbetning av information och fakta inom det konsumenträttsliga och konsumentpolitiska området.
Genomföra utbildningar och medverka i publika arrangemang
Utbildningar arrangeras för olika målgrupper t ex skolungdomar, universitetsstuderande, pensionärsgrupper och näringsidkare. Olika arrangemang kan vara kampanjer samt lokala aktiviteter i stadsdelarna.
Övriga uppgifter som inte är lika frekventa men synnerligen viktiga:
Media
Medverka i media - radio, TV, dags- och fackpress med intervjuer och faktaunderlag samt att självständigt utforma inslag.
Medverka i internt förbättringsarbete och svara för interna administrativa stödprocesser.
KvalifikationerKvalifikationerAkademisk examen inom juridik och/eller offentlig förvaltning. Meriterande är också utbildning inom andra samhällsvetenskapliga områden.
Meriterande arbetslivserfarenheter är:
Erfarenhet som konsumentrådgivare.
Rådgivning till enskilda medborgare (särskilt telefonrådgivning).
Informations- och kunskapsspridning till olika målgrupper.
Arbete i offentlig förvaltning, särskilt i politiskt styrd verksamhet.
Medverkan och kontakter med media.
Kunskap och kännedom om samhället och hur stat och kommun är organiserade.
Dokumenterad eller verifierad god samarbetsförmåga internt och externt.
Språkkunskaper
God svenska i tal och skrift.
God engelska i tal och skrift.
Andra språk kan också bedömas som meriterande.
IT-kunskaper
Goda kunskaper i Office-paketet
God erfarenhet i att söka information via Internet.
Meriterande är dessutom:
Hantering av olika databaser
Övrig fördjupad kunskap inom IT-området.
Funktionella kompetenser och förmågor
Lyhördhet
Tydlig/pedagogisk
Självgående
Personlig mognad
Analytiskt problemlösande på kort och lång sikt.
Arbetstider och omfattningAllmän visstidsanställning, tillträde: Snarast, upphör: 2009-12-31
ErsättningLön/Sysselsättningsgrad: Heltid
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2009-02-27
När du söker jobb hos oss vill vi att du använder vårt e-rekryteringsystem för att få effektiv, snabb och säker hantering av din ansökan.
Ange följande referens när du ansöker: 1/2009
Ansökan sker via företagets webbplats.
KontaktAnn-Kristin Hedeberg, 031-368 08 15,
ann-kristin.hedeberg@konsument.goteborg.seFacklig kontaktMonika Jukic,
monika.jukic@konsument.goteborg.seMaud Öhlund, 031-368 08 19,
maud.ohlund@konsument.goteborg.seFöretagGöteborgs stad, Konsument Göteborg
AdressGöteborgs stad, Konsument Göteborg
Jobbnummer 400475
Observera att sista ansökningsdag har passerat.