Konsumentrådgivare

Göteborgs kommun / Administratörsjobb / Göteborg
2022-02-18
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Konsumentrådgivare" (publicerad 2022-06-27) ⬅️


Visa alla administratörsjobb i Göteborg, Mölndal, Partille, Kungälv, Lerum eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Göteborgs kommun i Göteborg, Härryda, Tjörn, Alingsås, Uddevalla eller i hela Sverige

Enkel och hållbar vardag i en öppen stad där alla kan vara delaktiga - det är vår vision! Konsument- och medborgarservices uppdrag är att underlätta för boende, besökare och företagare när de ska kontakta Göteborgs Stad. Vi samordnar och utvecklar stadens service. Det innebär att vi ansvarar för Göteborgs Stads kontaktcenter, utvecklar e-tjänster, ger metodstöd för serviceutveckling och samordnar och utvecklar externa digitala kanaler. Vi erbjuder även konsumentrådgivning, budget- och skuldrådgivning och arbetar för mer hållbara konsumtionsmönster. Dessutom ansvarar vi för stadens överförmyndarverksamhet samt Romano Center i Väst, som är ett romskt informations- och kunskapscenter. Från och med 2021 driver vi också stadens medborgarkontor och har fått ett utökat demokratiuppdrag. Tillsammans med andra aktörer arbetar vi för att öka medborgares möjligheter till delaktighet och inflytande i demokratiska processer. På vår förvaltning är vi cirka 200 medarbetare.


Publiceringsdatum
2022-02-18

Arbetsuppgifter
Konsumentrådgivningen är en del av rådgivningsverksamheten på demokrati och medborgarservice. Inom enheten erbjuds även budget och -skuldrådgivning. Enheten leds av enhetschef och det finns en samordnare som ansvarar för att hålla ihop verksamhetsutveckling samt stöttar verksamheten och enhetschef i olika frågor. Enheten har också en planeringsledare med uppdrag att utveckla arbetet med hållbar konsumtion. Totalt är vi cirka 20 medarbetare.

I uppdraget som konsumentrådgivare ingår att ge service till invånare i Göteborg genom opartisk och oberoende rådgivning i konsumenträttsliga frågor. Du ger rådgivning bland annat avseende reklamationer och tvister, tolkar lagar och hjälper konsumenter att förbereda inför anmälan till Allmänna reklamationsnämnden. Arbetet innefattar förköpsråd inför köp av tjänster eller varor men även att analysera och redogöra för utredningar för tjänstemän samt beslutsfattare.

Vi arbetar med att förfina och utveckla samverkan med olika externa och interna aktörer inom området. Som konsumentrådgivare har du en aktiv roll i verksamhetens utåtriktade arbete såsom att hålla föreläsningar och delta i olika nätverk. Du skriver artiklar till tidningar och i sociala medier. I arbetet ingår också att medverka i radio, TV eller andra mediekanaler.
Då vi arbetar aktivt med att utveckla och förbättra vår verksamhet förväntas du vara delaktig och bidra till verksamhetsutveckling. Du kommer också att hålla i delar av utvecklingsarbetet på ett självständigt sätt eller i samarbete med kollegor.


Kvalifikationer
Vi söker dig som har juristexamen med intresse för humanjuridik eller annan högskoleutbildning som arbetsgivaren bedömer relevant för tjänsten. Vi vill att du har tidigare erfarenhet av arbete med kundrelationer.

Har du arbetat inom rådgivningsverksamhet och med konsumenträtt är det meriterande. Då vi utvecklar arbetet med att främja hållbara konsumtionsmönster ser vi gärna att du har intresse för och kunskap om området. Det är också positivt om du har erfarenhet av och kunskap om att arbeta i en politiskt styrd organisation.

Eftersom vår enhet även erbjuder budget- och skuldrådgivning och vi strävar efter att hitta gynnsamma samverkansformer och synergieffekter är det meriterande om du har tidigare erfarenhet även inom det området, eller har intresse av att lära dig det.

Vi söker dig som är en god kommunikatör och har lätt för att uttrycka dig i små och stora sammanhang och i olika kanaler. Du är serviceinriktad och förstår våra målgruppers olika behov och kan utifrån det anpassa ditt sätt att kommunicera och lära ut. För att du ska trivas och lyckas i rollen som konsumentrådgivare behöver du vara bekväm med att föreläsa och på ett inspirerande och entusiasmerande sätt kunna förmedla kunskap såväl individuellt som i grupp.

Du är en person med god samarbetsförmåga som kan arbeta självständigt och i samverkan inom enheten, avdelningen och andra delar av organisationen.

Du har goda kunskaper i svenska och engelska, både i tal och skrift. Har du även kunskaper i annat språk så är det meriterande.

Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.

ÖVRIGT
Vi erbjuder en arbetsplats med en kund- och serviceorienterad arbetsplatskultur med verksamheter i kontinuerlig utveckling. Vi har medarbetarförmåner såsom flexibel arbetstid, friskvårdsbidrag och cykelförmåner. Förvaltningens lokaler ligger centralt i Göteborg.

Vi vill att konsument- och medborgarservice ska präglas av öppenhet och respekt för olikheter och vi tror att mångfald och en jämn könsfördelning bidrar till att utveckla vår verksamhet. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

När du söker jobb hos oss vill vi att du använder vårt e-rekryteringssystem för att få effektiv, snabb och säker hantering av din ansökan.

Vi undanber oss vänligt men bestämt samtal från försäljare av ytterligare platsannonser och rekryteringstjänster.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Dagtid. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde 1 juni 2022 eller enligt överenskommelse. .

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2022-03-06
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Göteborgs kommun

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "C75394".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Göteborgs kommun (org.nr 212000-1355)

Arbetsplats
Göteborgs Stad , Konsument och medborgarservice

Kontakt
Enhetschef
Linda Hultqvist
031-365 09 44

Jobbnummer
6359468

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Göteborgs kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Göteborgs kommun: