Kommunvägledare
Trelleborgs kommun, Kommunledningsförvaltningen, Kontaktcenter / Kundservicejobb / Trelleborg
2025-03-12
Visa alla kundservicejobb i Trelleborg,
Vellinge,
Svedala,
Skurup,
Malmö eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Trelleborgs kommun, Kommunledningsförvaltningen, Kontaktcenter i Trelleborg I Trelleborg jobbar vi tillsammans för en växande framgångskommun där det är gott att leva.
Våra 61 byar och 21 stadsdelar är kreativa mötesplatser som bubblar av liv. Här vill vi saker, berättar om dem och kommer precis som vi är. Det gör att vi välkomnar andra på samma generösa och nyfikna sätt.
Välkommen att ta plats på resan!
Arbetsplatsen
Kommunledningsförvaltningen leder, utvecklar och följer upp kommunens totala organisation och
verksamhet utifrån sitt uppdrag och utifrån gällande lagstiftning.
Förvaltningen ansvarar bland annat för kommunikation, ekonomi och HR-frågor, säkerhetsfrågor, mark- och exploatering, digital utveckling och överförmyndaren. Vårt arbete ska bidra till en positiv utveckling för alla som bor, arbetar, driver företag eller besöker vår kommun.
Kontaktcenter är vägen in i kommunen och vi arbetar med att samordna och effektivisera
kundmottagandet i organisationen. Vi är 11 kommunvägledare som är uppdelade i två svarsgrupper med bred kunskap om kommunens olika verksamheter. Dagligen ger vi kommuninvånare information och vägledning i kommunala ärenden. Ett kontaktcenter med hög grad av handläggning och svar direkt. Principen bygger på en tydlig väg in till kommunen, vilket ska bidra till ökad service och högre tillgänglighet.
Vi har nu en tjänst ledig och söker därför dig som vill arbeta med oss i svarsgrupperna främst för
socialförvaltningen och arbetsmarknadsförvaltningen. I tjänsten ingår även att svara för andra
förvaltningar såsom bildningsförvaltningen, kultur- och fritidsförvaltningen samt för alla verksamheter som är samlade under kommunledningsförvaltningen.
Publiceringsdatum2025-03-12Dina arbetsuppgifterSom kommunvägledare på kontaktcenter svarar du på frågor och vägleder invånare och andra i alla kommunens verksamhetsområden via telefon, e-post, e-tjänster, sociala medier och personliga besök. Kontaktcenter är uppdelade i två svarsgrupper, men ska kunna svara för enklare frågor oavsett vilket område ärendet gäller. För att vara aktuell för tjänsten kommer det ställas krav på flexibilitet samt en vilja att vara med att utveckla verksamheten och höja servicegraden.
Kontaktcenter svarar på frågor till alla kommunens verksamheter och det kan handla om allt såsom bygglov, parkeringsfrågor, miljöärenden, samhällsplanering, ta emot felanmälningar och synpunkter, handläggning inom socialförvaltningens samtliga områden, försörjningsstöd, frågor som rör skola och utbildning samt kultur och fritid.
Telefonen är den viktigaste kontaktvägen, men du möter och hjälper också besökarna i Kontaktcenters lokaler samt via e-post och sociala medier. För att hitta information om kommunens verksamhet och för att registrera och handlägga ärenden använder du olika ärendehanteringssystem.
Arbetsuppgifterna är mycket varierande och innefattar vägledning och rådgivning i ärenden som ligger inom kommunens olika ansvarsområden. Kommunvägledarna bidrar med kompetens från ett särskilt verksamhetsområde men efter hand byggs en mycket bred förvaltningsövergripande kompetens upp hos alla kommunvägledarna, en specialist som arbetar som generalist. Som kommunvägledare är du även ansvarig kontaktperson mot vissa enheter och/eller avdelningar, och detta fördelas jämnt över hela svarsgruppen. Det ingår även att arbetsleda med viss frekvens som alternerar mellan samtliga på enheten.
KvalifikationerDu som söker ska ha examen från högskole- eller universitetsutbildning med inriktning på socialt arbete, ex socionom. För tjänsten krävs några års erfarenhet av kundtjänst, medborgarservice eller övrigt liknande arbete. Du har yrkeserfarenhet av och god förmåga att hantera arbetsverktyg telefon, mail och sociala medier. Tjänsten förutsätter p.g.a. arbetets natur goda kunskaper i svenska och engelska, i både tal och skrift.
Det är meriterande om du har erfarenhet av att arbeta i en politisk styrd organisation samt erfarenhet från kommunal verksamhet. Eftersom vi står inför ny lagstiftning inom socialtjänstens område, är det meriterande med erfarenhet från socialt arbete samt viss kunskap om vad den nya lagstiftningen kommer att innebära.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper där vi ser att du är en serviceinriktad lagspelare som hjälper kollegor och ger invånaren ett gott bemötande och en god service. Du trivs i en organisation vars vardag snabbt kan ändras och du vill bidra till utveckling utifrån ett helhetsperspektiv. Du är öppen och rak i din kommunikation och tar eget initiativ i det dagliga arbetet. Enheten kännetecknas av en stor grad av samverkan, varför det är av vikt att du blir en medspelare som bidrar till den goda arbetsmiljön.
Vidare har du en hög förmåga att leverera resultat, både vad gäller kvalitet och produktivitet. Du arbetar på ett systematiskt, metodiskt och pålitligt sätt. Du har lätt för att fokusera på kundens behov och uppnå god kundtillfredsställelse. Du är stabil, uthållig och stresstålig i att hantera möten med upprörda invånare eller människor i utsatta situationer. Du är dessutom noggrann samt kan och tycker om att följa rutiner. Du har en positiv attityd, fokuserar på att lösa problem och har lätt för att skapa goda relationer.
Kontaktuppgifter för detta jobbMalin Ekblad, Enhetschef Kundtjänst, telefon 0410-73 33 55.
Fackliga kontakter:
www.trelleborg.se/facket.Observera att vi tagit bort det personliga brevet från ansökningsprocessen och ersatt det med kvalificerings- och urvalsfrågor. Detta för en mer inkluderande rekryteringsprocess och en effektiv kandidatupplevelse för dig som söker jobb hos oss. Dina svar blir en viktig del i vårt urvalsarbete.
Ersättning Månadsavlönad
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2025-03-30
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "2025/69".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Trelleborgs kommun (org.nr 212000-1199)
Arbetsplats Trelleborgs kommun, Kommunledningsförvaltningen, Kontaktcenter
Kontakt Malin Ekblad
0410-733355 Jobbnummer 9217940