Kommunsekreterare
Ljungby kommun, Kommunledningsförvaltningen / Administratörsjobb / Ljungby
2025-02-14
Visa alla administratörsjobb i Ljungby,
Älmhult,
Hylte,
Alvesta,
Värnamo eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Ljungby kommun, Kommunledningsförvaltningen i Ljungby I Ljungby kommun formar vi framtiden tillsammans mot 35 000 invånare. Vi som jobbar här är öppna, vi är framåt och vi vill. Varje medarbetare hos oss är med och gör skillnad för alla som bor och lever i vår kommun. Vill du vara med?
Vår senaste medarbetarenkät visar att 95% tycker att jobbet känns meningsfullt, 82% anser att de lär och utvecklas i sitt dagliga arbete och 83% tycker att de har en bra arbetsgivare som de kan rekommendera till sina vänner. Undersökningen visar också att 96% av våra medarbetare upplever att deras chef har tillit till att de utför sitt arbete på ett bra vis. Tillitsbaserad styrning och ledning är Ljungby kommuns ledningsfilosofi och något vi vill ska genomsyra vår organisation.
Läs mer om oss som arbetsgivare på
www.ljungby.se/jobb. Publiceringsdatum2025-02-14ArbetsuppgifterSom kommunsekreterare arbetar du på kommunledningsförvaltningen och ingår i ett team som utgör navet i kommunens centrala administration.
I arbetet ingår bland annat att du ansvarar för beredning, handläggning och sekreterarskap i olika politiska instanser. Det kan handla om sekreterarskap i kommunstyrelsen, kommunstyrelsens flera utskott och kommunfullmäktige. I arbetet ingår också utveckling av övergripande nämndprocesser och att stödja förvaltningen i arbetet med att producera beslutsunderlag. Det sker på flera olika sätt, framför allt genom att bidra med expertis inom arbetsområdet och genom att stödja med kunskap i kommunens ärendehanteringssystem.
Tjänsten ingår i kansli- och kontaktcenterenheten. Kansli- och kontaktcenterenheten är en av flera enheter på avdelningen för administration och säkerhet och det sker mycket samarbete med andra enheter med gemensamt arbete och måluppfyllnad inom till exempel genomförande av val, utredningar och andra uppgifter. Som kommunsekreterare har du många kontaktytor i organisationen, såväl med tjänstepersoner som förtroendevalda.
Vi tror att du trivs med ett högt tempo, är självständig och strävar efter att leverera högkvalitativ service till politiker, invånare och tjänstemän i organisationen. Du har också förmågan att samarbeta och kommunicera i tal och i skrift.
KvalifikationerDu skall ha för tjänsten lämplig högskoleutbildning inriktad mot till exempel juridik, statsvetenskap, förvaltningsrätt, samhällsvetenskap eller förvärvat nödvändiga kvalifikationer genom att ha arbetat som kommun- eller nämndsekreterare.
Det är meriterande om du har kunskaper i förvaltningslagen, kommunallagen och offentlighets- och sekretesslagen och om har erfarenhet från liknande tjänst i annan kommun. Du ska kunna kommunicera väl i både tal och skrift. Du har förmåga att driva utvecklingsarbete på ett effektivt men lyhört sätt.
Kunskap och erfarenhet av att arbeta med digitala system som verktyg för administration och verksamhetsutveckling är meriterade. Har du använt dig av ärendehanteringssystemet Ciceron är det en fördel.
Vi förutsätter att du som person är strukturerad, kvalitetsmedveten och trivs i ett högt arbetstempo. Du har en hög känsla för service, är självgående men har samtidigt lätt för att samarbeta med andra.
Stor vikt läggs vid personlig lämplighet för tjänsten.
ÖVRIGT
Du söker tjänsten via Offentliga Jobb.
Tjänsten är placerad i säkerhetsklass. Det innebär att du måste genomgå och bli godkänd i en säkerhetsprövning innan du kan bli erbjuden anställning. Vi kommer vi lägga extra omsorg på att granska de meriter och de uppgifter som du lämnar till oss.
Löpande rekrytering tillämpas. Det är därför bra om du skickar in din ansökan så snart som möjligt.
Betyg och intyg behöver inte bifogas ansökan utan tas med vid en eventuell intervju.
Hos oss är balans i livet viktigt! Vi vill att våra medarbetare ska kunna kombinera arbete med familj och fritid, därför tillämpar vi flextid i de verksamheter där det tillåter. Vi har generöst med semester och möjlighet till semesterväxling, subventionerat årskort med Länstrafiken, friskvårdsbidrag och mycket annat. Som medarbetare har du gratis medlemskap i personalklubben, vilket ger möjlighet till gratis träning och bad vid närliggande träningsanläggning och äventyrsbad, samt möjlighet att delta i andra aktiviteter.
Ljungby kommun erbjuder In- och medflyttarservice. Det vill säga ett antal tjänster som ska göra det lättare att byta livsmiljö och flytta till vår kommun.
Maila
inflyttarservice@ljungby.se om du vill veta mer om vad vi kan hjälpa dig med i samband med en flytt till Ljungby kommun.
I Ljungby kommun tillämpar vi rökfri arbetstid.
Kommunen tar ansvar för hela rekryteringen
och undanber sig därför samtal från rekryteringsfirmor och annonssäljare.
Ersättning Enligt avtal.
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2025-03-03
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "C236011".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Ljungby kommun (org.nr 212000-0670)
Arbetsplats Ljungby kommun, Kommunledningsförvaltningen
Kontakt Enhetschef för kansli och kontaktcenterenheten
Bruce Byrskog Rambelo
bruce.byrskogrambelo@ljungby.se 0372 78 91 09 Jobbnummer 9165822