Kommunsekreterare

Lerums kommun, Administrativa enheten / Administratörsjobb / Lerum
2016-01-08
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Kommunsekreterare" (publicerad 2019-04-09) ⬅️


Visa alla administratörsjobb i Lerum, Härryda, Partille, Göteborg, Mölndal eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Lerums kommun, Administrativa enheten i Lerum

Lerums kommun, med centralorten Lerum, ligger knappt 20 minuters resväg från Göteborgs centrum. Kommunens ca 40.000 invånare erbjuds hög livskvalitet med en väl fungerande samhällsservice och vacker natur med ett rikt utbud av fritidsaktiviteter samt kulturvärden med anor ända från 1500-talet. Kommunens vision är att bli Sveriges ledande miljökommun till år 2025.

Kommunsekreteraren är placerad på administrativa enheten på Sektor infrasupport. Sektorn samordnar och effektiviserar kommunens gemensamma processer så att övriga sektorer kan fokusera på sin kärnverksamhet. Genom rätt balans av stöd, service, uppföljning och kontroll möjliggör sektorn kommunledningens styrning av kommunens verksamhet.

Publiceringsdatum
2016-01-08

Arbetsuppgifter
Som kommunsekreterare arbetar du med att stötta förvaltningen, kommunstyrelsen och kommunfullmäktige så att den politiska ärendeprocessen fungerar på ett effektivt och rättssäkert sätt.

Du upprättar kallelser och protokoll för kommunfullmäktige, kommunstyrelsen och ett av kommunstyrelsens utskott. I uppdraget ingår att kvalitetsgranska beslutsunderlag samt att ge råd och stöttning till handläggare och chefer i nämndjuridiska frågor. Du ger även formaliaråd till förtroendevalda inför och under sammanträden.

Du är processtöd åt kommunfullmäktiges presidium, vars uppdrag utöver att leda sammanträdena även är att leda fullmäktigeberedningarna och att vitalisera kommunfullmäktiges arbete.

Rollen innebär nära samararbete med kommundirektör, förvaltningsledning och politisk ledning. I Lerums kommun är kommunsekreteraren spindeln i nätet och en nyckelfunktion i en fungerande ärendehantering.

Som kommunsekreterare arbetar du även med följande:

• Process- och rutinutveckling av ärendehanteringen utifrån ledorden effektivitet, förenkling och rättssäkerhet
• Omvärldsbevakning
• Visst kvalificerat utrednings- och uppföljningsarbete
• Samordning av kommunens sekreterares insatser genom att leda ett samverkansforum samt vara stöd till övriga sekreterare vad gäller formalia och ärendehantering

Kvalifikationer
Vi söker dig som har högskoleexamen inom juridik, samhällsvetenskap eller motsvarande. Du har goda kunskaper i kommunalrätt och annan inom området relevant lagstiftning. Du har erfarenhet av att arbeta i en politisk styrd organisation, är initiativtagande samt har en stark vilja att förbättra och att utveckla.

Du är datorkunnig och behärskar Office-paketet väl. Som person är du noggrann, ansvarsfull och har ett serviceinriktat förhållningssätt. Du kan självständigt driva utvecklingsarbete inom ditt område.

Du har mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift, och vi ser det som meriterande att du har erfarenhet från nämndadministrativt arbete. Det är även meriterande om du har vana av att arbeta i digitala ärendehanteringssystem generellt, och Platina i synnerhet.

För att du ska lyckas i rollen tror vi att det är viktigt att du har intresse för, och kunskap om, samhälls- och demokratifrågor.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

ÖVRIGT
Vill du läsa mer om kommunen kan du gå in på kommunens hemsida. Du når den genom följande adress:

http://www.lerum.se

Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde enligt överenskommelse. .

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2016-01-29
Ange följande referens när du ansöker: A532517
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Marcus Starcke, Enhetschef, administrativa enheten 0302-52 15 97 marcus.starcke@lerum.se

Facklig kontakt
Facklig kontaktperson nås via kommunens växel 0302-521000

Företag
Lerums kommun, Administrativa enheten

Adress
Lerums kommun, Administrativa enheten
Box 225
44380 Lerum

Kontorsadress
Brobacken 1 Lerum

Jobbnummer
2607034

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Lerums kommun, Administrativa enheten

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Lerums kommun, Administrativa enheten: