Kommunikatör/skribent
Folkhälsomyndigheten / Administratörsjobb / Solna
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla administratörsjobb i Solna,
Sundbyberg,
Stockholm,
Danderyd,
Lidingö eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Folkhälsomyndigheten i Solna,
Stockholm,
Ragunda,
Östersund,
Lund eller i
hela Sverige Folkhälsomyndigheten är en nationell kunskapsmyndighet som arbetar för bättre folkhälsa. Det gör myndigheten genom att utveckla och stödja samhällets arbete med att främja hälsa, förebygga ohälsa och skydda mot hälsohot. Vår vision är en folkhälsa som stärker samhällets utveckling.
Vi erbjuder attraktiva villkor och spännande arbetsuppgifter tillsammans med engagerade och kunniga kollegor. Myndigheten har omkring 500 anställda och har sin verksamhet i Solna och Östersund.
För olika kommunikationsuppdrag inom vårt breda verksamhetsområde söker vi en erfaren och driven kommunikatör/skribent till enheten för digitala kanaler och produktion med placering i Solna.
Dina arbetsuppgifter
Fokus på uppdraget är att skriva fram sammanhållna och lättillgängliga texter ur olika typer av faktainnehåll. Du kommer framför allt att jobba med texter av myndighetsstrategisk karaktär till olika kanaler, främst webbplatsen och intranätet. Det kan till exempel handla om att ta fram kommunikation kring myndighetens prioriteringar och ämnesområden, eller våra internationella samarbeten och uppdrag. Andra uppdrag kan vara att kommunicera interna myndighetsövergripande projekt och ge stöd med intern kommunikation.
Du kommer att jobba både strategiskt och operativt. Det krävs att du kan sätta dig in i, planera, driva och genomföra uppdragen självständigt från start till mål. Många gånger jobbar du i nära samarbete med kommunikationschef och andra kollegor på myndigheten. För att vara framgångsrik i denna roll behöver du vara lyhörd och kunna sätta myndighetens uppdrag i en större kontext. Tjänsten som kommunikatör med skribentfokus kommer att utformas och utvecklas utifrån behoven. Vi jobbar flexibelt inom kommunikationsuppdragen, och rollen kan därför växla mellan smått och stort inom hela kommunikationsområdet.
Din bakgrund och kompetens
Krav för anställning
Vi söker dig som har en högskole- eller universitetsutbildning med inriktning medie- och kommunikationsvetenskap, journalistik, statsvetenskap eller utbildning och erfarenhet som myndigheten bedömer som likvärdig. Vidare ska du ha:
• flerårig erfarenhet av kvalificerat kommunikations- och/eller skribentarbete av både strategisk och operativ karaktär i en större organisation
• erfarenhet av att planera, skriva och själv, eller i samarbete med redaktör, producera innehåll för olika digitala kanaler och sociala medier
• mycket goda kunskaper i svenska i såväl tal som skrift, mycket god språkkänsla.
• goda kunskaper i engelska
Meriterande
Det är meriterande om du har
• erfarenhet från kommunikationsarbete i en europeisk kontext/på EU-nivå
• erfarenhet från att kommunicera utvecklings- och förändringsarbete
• erfarenhet av EPiServer eller motsvarande webbpubliceringsverktyg
• erfarenhet av att ta fram innehåll till Facebook, Instagram, YouTube, Twitter m.fl sociala kanaler
• kunskaper i något eller några av våra stora invandrarspråk
Dina egenskaper
Vi fäster stor vikt vid personliga förmågor. Arbetet är självständigt och ställer krav på att kunna analysera och sätta sig in i komplicerade frågor med ett helhetsperspektiv utifrån verksamhetens behov. Du behöver vara en god lyssnare med mycket god samarbetsförmåga, då arbetet ofta innebär många kontaktytor. Du behöver vara trygg i din roll som kommunikatör/skribent för att kunna göra goda bedömningar och ta egna initiativ.
Om anställningen
Din arbetsplats blir i Solna. Resor till vårt andra kontor i Östersund förekommer. Befattningen är en tillsvidareanställning på heltid som inleds med sex månaders provanställning. Tillträde sker snarast enligt överenskommelse.
Om enheten
Enheten för digitala kanaler och produktion är en av sex enheter på avdelningen för kommunikation och verksamhetsstöd. Enhetens uppdrag är att ansvara för myndighetens digitala strategi, samordna digitalt innehåll, analysera och löpande utveckla våra digitala kommunikationskanaler, ge internt kommunikationsstöd, ge stöd vid produktioner samt att samordna och ge stöd kring myndighetens externa konferenser och utbildningar.
Är du intresserad?
Vill du veta mer om anställningen är du välkommen att kontakta enhetschef Nilla Selsmo, telefon 070-343 11 97. Då det är semestertider ber vi dig lämna ett meddelande om du inte får svar, så blir du uppringd istället.
Fackliga företrädare är för SACO Jim Werngren, telefon 010-205 24 79, och för ST Anita Ekner, telefon 010-205 24 50.
Vi undanber oss erbjudanden om hjälp med annonsering och rekrytering.
Publiceringsdatum2018-07-30Så ansöker duVälkommen med din ansökan till befattningen som kommunikatör hos oss!
Ansök senast 2018-08-15 via myndighetens webbplats.
Arbetsgivarens diarienummer: 02383-2018-2018-2.1.1
Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat
ErsättningIndividuell lönesättning
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2018-08-15
Klicka på denna länk för att göra din ansökanFöretagFolkhälsomyndigheten
AdressFolkhälsomyndigheten
Nobels väg 18
17128 Solna
KontorsadressNobels väg 18
Jobbnummer 4265663
Observera att sista ansökningsdag har passerat.