Kollegor till Pensionsmyndighetens nya dataskyddsfunktion

Pensionsmyndigheten / Datajobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla datajobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Pensionsmyndigheten i Stockholm, Botkyrka, Gävle, Gotland, Söderhamn eller i hela Sverige

Pensionsmyndigheten ansvarar för den allmänna pensionen och informerar om hela pensionen. Varje år betalar vi ut cirka 388 miljarder kronor till 2,3 miljoner pensionärer, genomför cirka 900 000 fondbyten och skickar ut 7,9 miljoner orange kuvert. Vi har ca 25 miljoner digitala kundkontakter per år. Vi är cirka 1700 medarbetare på åtta orter, från Luleå i norr till Halmstad i söder.

Vi gör pensioner enklare!

I syfte att tydliggöra, stärka och öka förmågan inom dataskyddsarbetet har vi, efter en översyn som genomförts, bildat en ny dataskyddsfunktion.

Utöver dataskyddsfunktionen och dataskyddsombudet består Pensionsmyndighetens dataskyddsorganisation av dataskyddssamordnare.

Dataskyddsfunktionen är organisatoriskt placerad inom riskenheten som i sin tur är en del av avdelningen för myndighetsstyrning och stöd. Riskenheten utgör den andra ansvarslinjen i Pensionsmyndighetens modell kring ansvaret för riskhantering samt intern styrning och kontroll i verksamheten. Enhetens funktioner, varav dataskyddsfunktionen är en, agerar självständigt från verksamheten och stödjer, övervakar och kontrollerar första ansvarslinjen samt rapporterar till generaldirektören

Funktionen består i dagsläget av en medarbetare, och utökas nu med ytterligare en medarbetare. Funktionen arbetar mycket nära dataskyddsombudet. Din närmaste chef blir chefen för riskenheten som även finns representerad i avdelningens ledningsgrupp.

Dataskyddsfrågorna är ständigt aktuella i vårt uppdrag och i vår utveckling. Det betyder att du kommer att bidra och göra skillnad på riktigt. I rollen ges du möjlighet att tillsammans med verksamheten påverka och utveckla dataskyddsområdet till det bästa för dem vi är till för.

Publiceringsdatum
2022-11-07

Dina arbetsuppgifter
De huvudsakliga arbetsuppgifterna för medarbetarna vid dataskyddfunktionen består i att, i nära samarbete med dataskyddsombudet, bistå hela myndigheten med stöd och rådgivning i frågor relaterade till dataskydd. Funktionens ansvarsområden inkluderar:

- rättsligt stöd i dataskyddsfrågor vid exempelvis hantering av personuppgiftsincidenter, beställning av statistikuppgifter och övriga löpande frågor inom dataskydd,
- deltagande i konsekvensbedömningar avseende dataskydd,
- utformning och förvaltning av myndighetens registerförteckning och
- ansvar för information om dataskydd på myndighetens webbplats och intranät.

Du kommer också få bidra med uppbyggnaden av den nya funktionen vilket kommer ge möjlighet att bygga dataskyddsarbete för hela myndigheten. En del i arbetet är att vara sammanhållande för myndighetens dataskyddssamordnare.

Andra förekommande arbetsuppgifter är deltagande i myndighetsinterna beredningar, planering och rapportering av dataskyddsfunktionens arbete likväl som myndighetens arbete med dataskydd.

Utbildning och Erfarenhet
Vi söker dig med akademisk examen gärna inom juridik eller annan examen som vi finner lämplig för befattningen, samt påvisad förståelse för Pensionsmyndighetens verksamhet och erfarenhet av att driva verksamhetsutveckling. Vi ser gärna att du har tidigare erfarenhet av arbete med dataskydd och/eller informationssäkerhet. Erfarenhet från annan statlig verksamhet är meriterande.

Egenskaper
Som person är du strukturerad, analytisk, utvecklingsinriktad, lyhörd och bra på att bygga relationer. Du är nyfiken och ser helheten i strategiska frågor samt har förmågan att omsätta mål till leverans, resultat och verksamhetsnytta på kort och lång sikt. Vi fäster stor vikt vid att du är intresserad av att påverka och utveckla arbetssätten inom funktionen. Då arbetet innebär breda kontaktytor inom myndigheten är kommunikativ, pedagogisk och social förmåga en mycket viktig förutsättning. Du är trygg i din roll och har en god samarbetsförmåga. Utöver detta har du mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper och lämplighet för befattningen.

Övrigt
Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid med provanställning om 6 månader. Anställningen är med placering i Stockholm. Arbetspsykologiska tester kan komma att ingå som en del av rekryteringsprocessen.

Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.

Då anställningen är placerad i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt Säkerhetsskyddslagen (2018:585) kommer att genomföras före anställning.

Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.

Har du skyddade personuppgifter kontakta rekryterande chef som hjälper dig med din ansökan.

För mer information kontakta:
Chef för riskenheten tillika riskchef Anna Bjurefeldt 010-454 38 57

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till annonskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför ytterligare kontakt med media-/annonsförsäljare, rekryteringssajter och liknande.

Varaktighet, arbetstid
100%. Tillträde: Snarast enligt överenskommelse Tillsvidareanställning

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2022-11-27
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Pensionsmyndigheten

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "PSL 2022-192".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Pensionsmyndigheten (org.nr 202100-6255)

Jobbnummer
7148415

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Pensionsmyndigheten

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Pensionsmyndigheten: