Knowledge manager med fokus på uppdragsledning

Polismyndigheten, IT-avdelningen / Webbmasterjobb / Stockholm
2025-11-19


Visa alla webbmasterjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Polismyndigheten, IT-avdelningen i Stockholm, Norrköping, Gävle, Örebro, Linköping eller i hela Sverige

Är du redo för en större uppgift? Vi söker nu en drivande Knowledge manager som kommer att arbeta med uppdragsledning, till gruppen Kunskapshantering och digital produktion, på IT-avdelningen.

Polisens IT-avdelning har drygt 1 500 anställda och ansvarar för all IT som används av myndighetens cirka 40 000 medarbetare. Avdelningen ansvarar också för att i dialog med kärnverksamheten, upphandla, utveckla, livscykelhantera, ge support samt sköta drift av samtliga IT-system, i dess tillhörande IT-infrastruktur.

Enheten IT-kundservice ansvarar för teknisk support, incident-och problemhantering, behörigheter, IT-beställningar och digitala utbildningar. Här arbetar både generalister och experter och vi finns på flera orter i Sverige. Enheten består idag av cirka 110 medarbetare fördelade på tre sektioner med flera grupper i vardera.

En av grupperna på enheten IT-kundservice är Kunskapshantering och digital produktion och det är till denna grupp som vi nu söker en Knowledge manager med fokus på uppdragsledning.

Vårt kontor är beläget i centrala Stockholm och Polismyndigheten erbjuder friskvårdsbidrag. Utöver vårt friskvårdsbidrag arbetar Polismyndigheten aktivt med att skapa goda förutsättningar för att utöva friskvård, där du får fri tillgång till utrymmen för träning och återhämtning. Varje vecka har du även möjlighet att träna en timme under arbetstid. Andra förmåner finner du här: https://polisen.se/jobb-och-utbildning/polisen-som-arbetsplats/det-har-erbjuder-vi/

Publiceringsdatum
2025-11-19

Arbetsuppgifter
Du kommer tillsammans med informations- och produktägare förse enheten med de guider och kunskapsartiklar som behövs för att hjälpa våra användare på ett ändamålsenligt sätt. I arbetet ingår också att publicera användarstödssidor på Intranätet. Du behöver tycka om att arbeta på ett strukturerat sätt med att granska och skriva guider.

Du kommer även att verka som uppdragsledare för förändringsaktiviteter inom relaterade områden på enheten och arbeta tillsammans med specialister och kompetenser från olika delar av verksamheten. Du kommer att samordna, driva samt följa upp arbetet och vara bekväm med att snabbt kunna ändra riktning om prioritering ändras.

En annan del av arbetet handlar om att identifiera behov av verksamhetsutveckling inom enheten. Detta sker exempelvis genom att analysera incidentdata, se mönster och trender samt föreslå förbättringar utifrån syfte att förbättra vår ärendehantering. Det förutsätter att du är bekväm med att söka och arbeta med information i rapportverktyg och Excel för att presentera resultatet för exempelvis chefer eller produktgrupper.

Exempel på arbetsuppgifter:
• Ansvara för att upprätthålla struktur och arbeta med kontinuerliga förbättringar inom Knowledge-området
• Sätta upp och administrera kunskapsartiklar
• Sätta upp och administrera användarstödssidor på intranätet
• Samordna och leda uppdrag
• Sprida information i rätt kanaler
• Boka in och styra upp olika möten och forum
• Inhämta data, dra slutsatser samt identifiera förbättringar
• Samverka med våra intressenter, relevanta funktioner och aktörer inom myndigheten

Kvalifikationer
Vi söker dig som har:
• eftergymnasial utbildning inom IT alternativt förvärvad arbetslivserfarenhet, som arbetsgivaren bedömer likvärdig
• något eller några års erfarenhet av att ha arbetat i en IT-organisation som Knowledge Manager, eller liknande roll, som arbetsgivaren bedömer likvärdig
• erfarenhet inom IT-området av att samordna och leda uppdrag/projekt
• erfarenhet av att söka information, ta ut rapporter och presentera data i Excel
• mycket god förmåga att kunna uttrycka dig i tal och skrift på svenska

Det är meriterande om du har:
• erfarenhet av att ha arbetat med ITIL-processer och/eller har ITIL-certifiering
• erfarenhet av att ha arbetat med ITSM-verktyg och/eller ärendehanteringssystem
• erfarenhet av att ha arbetat med Jira, Confluence eller liknande verktyg
• erfarenhet eller utbildning inom kravhantering och användartester
• god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på engelska
• erfarenhet av att ha arbetat inom en stor och komplex IT-organisation

Personliga egenskaper
Vi söker dig som är analytisk lagd, har god samarbetsförmåga och är lösningsfokuserad. Du prioriterar arbetet på ett effektivt sätt samt sätter upp och håller tidsramar. Vi ser att du har ett starkt driv och är nyfiken på att ständigt lära dig mer inom ditt kompetensområde. Du behöver också vara en god kommunikatör och lagspelare som kan hantera många kontaktytor samt ha god förmåga att arbeta både självständigt och i grupp.

Vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.

ÖVRIGT
Arbetsort: Stockholm
Arbetstid: Flextid
Tillträde: Enligt överenskommelse
Funktion: Handläggare
Anställningsbenämning: Knowledge Manager

Ansök genom att bifoga ditt CV (vi vill inte ha något personligt brev) och besvara urvalsfrågorna. Frågorna utgår från kravprofilen för den här rekryteringen och dina svar ligger till grund för det urval som sker i processen. Att besvara frågorna är en förutsättning för att din ansökan ska anses komplett.

Vänligen notera att krav och eventuella meriter ska vara uppfyllda vid ansökningstillfället.

Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Polisens rekryteringsstöd Visma Recruit.

Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi att du kontaktar ansvarig HR-konsult innan du går vidare med din ansökan.

Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult.

En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.

Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.
Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på: https://polisen.se/erbjudande
Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.

Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på polisen.se

Varmt välkommen med din ansökan!

Vi undanber oss samtal och mail från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2025-11-26
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "PB357/2025".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Polismyndigheten (org.nr 202100-0076)

Arbetsplats
Polismyndigheten, IT-avdelningen

Kontakt
HR-konsult
Alfredh Öhrnberg
alfredh.ohrnberg@polisen.se

Jobbnummer
9612926

Prenumerera på jobb från Polismyndigheten, IT-avdelningen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Polismyndigheten, IT-avdelningen: