Kanslichef tillika kommunjurist

Lidköpings Kommun / Juristjobb / Lidköping
2022-04-20
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Kanslichef tillika kommunjurist" (publicerad 2022-05-17) ⬅️


Visa alla juristjobb i Lidköping, Götene, Skara, Vara, Grästorp eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Lidköpings Kommun i Lidköping, Vara, Grästorp, Essunga eller i hela Sverige

Publiceringsdatum
2022-04-20

Beskrivning
Gillar du att leda i förändring? Drivs du av att nå uppsatta mål? Vill du vara med och utveckla och kvalitetssäkra våra administrativa processer i kommunen? Tveka då inte att söka tjänsten som kanslichef tillika kommunjurist i Lidköpings kommun.

Lidköpings kommun står mitt i ett aktivt utvecklingsarbete kring såväl arbetssätt som organisering. Ett av de konkreta utvecklingsområdena är ärendehanteringsprocessen i vid mening med förväntan om ett mer kvalitativt sätt att främja den strategiska utvecklingen av kommunen genom stöd till den politiska ledningen samt till förvaltningar och bolag. Kanslienheten förväntas ta ansvar för att leda, samordna och kvalitetssäkra arbetet för att uppnå mer effektiva arbetssätt i hela kommunen.

Kansliet är en av två enheter inom avdelningen demokrati och utveckling och bildar tillsammans med övriga avdelningar Kommunledningsförvaltningen, vars samlade uppgift är att ge stöd till kommundirektör och den politiska ledningen. Kansliet består idag av medarbetare med olika professioner såsom jurister, kommunsekreterare, handläggare/utredare, administratörer, registratorer och arkivarie med samlat ansvar för kommunens övergripande hantering av dokumenthantering och ärendeberedning för politiskt beslutsfattande.

Dina arbetsuppgifter
I rollen som kanslichef är du chef för kommunstyrelsens kansli och ansvarig för att normera, leda, samordna och kvalitetssäkra de administrativa processerna i kommunen. Kansliet ansvarar själva för beredning till kommunfullmäktige, kommunstyrelsen, valberedningen, valnämnden samt de utskott och råd som är relaterade till dem.

I rollen som kommunjurist arbetar du som ett konsultativt stöd i juridiska frågor till kommunledningen, men även till förvaltningar och kommunala bolag med tyngdpunkten inom offentlig rätt. Du kommer delta i utveckling av kommunens bolagsstyrning.

Kvalifikationer
För att lyckas i rollen har du:

- chefs- och ledarerfarenhet från kommunal förvaltning
- erfarenhet av att styra och leda processer och arbetssätt inom en organisation
- erfarenhet av att verka i den så kallat "gyllene zonen", det vill säga i skärningspunkten mellan förvaltning och politik
- juridisk examen

Du uttrycker dig väl på svenska i tal och skrift. Som person drivs du av att, tillsammans med andra, utveckla det sammanhang du befinner dig i. Du har det högre målet för ögonen, identifierar problem och driver med självklarhet och engagemang den förändring som krävs. Det gäller oavsett om det är de större strukturförändringarna eller arbetet med de små, ständiga förbättringarna. Erfarenheter av att leda strukturerat och systematiskt arbete med verksamhetsutveckling värderas därför högt. Sättet du bedriver utvecklingsarbete på präglas av att du involverar och motiverar andra; dem vi är till för, medarbetare och andra nyckelfunktioner.

Att nyttja digitaliseringens möjligheter för att säkra och stärka kvalitet och effektivitet är en självklarhet för dig. I chefsrollen tillämpar du ett tydligt, coachande förhållningssätt. Du är tydlig med vad som ska åstadkommas och visar ett gott förtroende för medarbetarna och deras professionalitet kring att finna, forma och implementera lösningar.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Anställningsvillkor
Tillsvidareanställning, tillträde enligt överenskommelse.

Övrig information
Tjänsten är säkerhetsklassad.

Tester kan komma att genomföras för denna tjänst.



Om arbetsgivaren

Det vi gör är viktigt för många, på flera sätt alla dygnets timmar, året om.

Lidköping är en vacker stad som ligger vid Vänerns södra strand. Vi gör det bästa här och nu, samtidigt har vi siktet inställt på att utveckla och planera för framtidens hållbara Lidköping. En resa vi gör tillsammans med dem vi är till för och som vi vill ska präglas av engagemang och modet att testa nytt. Hos oss får du möjlighet att göra skillnad för medborgaren, företagaren, föreningen och de som besöker Lidköping. Du har dessutom stora möjligheter att utvecklas inom ditt yrke. Inkludering och mångfald är lika självklart för oss som för dig.

Nu behöver vi bli fler - varmt välkommen du med till Lidköping vid Vänern.

Lidköpings kommun vill att du skickar din ansökan via vårt rekryteringsverktyg Varbi. Du hittar en knapp längst ner i annonsen där du loggar in och söker tjänsten. Om du av något skäl inte kan söka så (t ex skyddad identitet), vänligen ta kontakt med annonsens kontaktperson för alternativ sökväg.
Vi undanber oss samtal från bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av jobbannonser.

Varaktighet, arbetstid
100%. Tillträde: Enligt överenskommelse Tillsvidareanställning

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2022-05-08
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Lidköpings kommun

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "2022/224".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Lidköpings kommun (org.nr 212000-1694)

Arbetsplats
Kommunledningsförvaltningen, Kansliet

Kontakt
Marie Törnberg, HR-konsult
0510-770318

Jobbnummer
6556905

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Lidköpings Kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Lidköpings Kommun: