IT support- och infrastrukturtekniker

Havs- och vattenmyndigheten (HaV) / Supportteknikerjobb / Göteborg
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla supportteknikerjobb i Göteborg, Mölndal, Partille, Kungälv, Lerum eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Havs- och vattenmyndigheten (HaV) i Göteborg, Karlskrona, Simrishamn, Luleå eller i hela Sverige

Havs- och vattenmyndigheten är en miljömyndighet med säte i Göteborg. Bland våra 250 medarbetare finns både generalister och specialister inom en rad olika fackområden. Vi tar ansvar för att hav och sötvatten nyttjas men inte överutnyttjas. Vi utgår från ekosystemens och människans behov nu och i framtiden. Detta gör vi genom att samla kunskap, planera och fatta beslut om insatser för en bättre miljö. För att nå framgång samverkar och förankrar vi vårt arbete med alla berörda, nationellt såväl som internationellt.

Myndigheten ska arbeta för levande hav, sjöar och vattendrag till glädje och nytta för alla.

Havs- och vattenmyndighetens IT-enhet söker en IT support- och infrastrukturtekniker.

Publiceringsdatum
2014-05-26

Arbetsuppgifter
IT-enheten består av ett 30-tal personer och är uppdelad på två sektioner, systemutveckling och teknisk infrastrutur. Rollen som IT support- och infrastrukturtekniker är placerad på sektionen för teknisk infrastruktur. Sektionen har en hög teknisk kompetens och ansvarar tillsammans för drift, underhåll och utveckling av myndighetens tekniska infrastruktur.
Den tekniska plattformen består bl.a. av Windows-och Linuxserver vilken till största del ligger i en virtualiserad VMWare miljö. Databaslösning är Oracle Databas 11g på fysiska servrar. Auteniceringsplattformen baseras på ActiveDirectory och eDirectory.
Alla medarbetare har en standardiserad PC-arbetsplats vilket innefattar bärbar dator, mobiltelefon, samt ett utbud av standardapplikationer t.ex. Office 2010.

Som IT support- och infrastrukturtekniker kommer du att fördela din arbetstid mellan rollerna IT-supporttekniker respektive infrastrukturtekniker.
I rollen som IT supporttekniker arbetar du med 1st line-support och ansvarar för användarstöd rörande hantering av datorer, mobiltelefoner (IOS och Android), skrivare och videokonferenssystem. Du arbetar med installation, konfigurering och uppdatering av PC-klienter samt med användar- och systemadministration. I arbetsuppgifterna ingår administration av inköp respektive distribution av klienthårdvara, kringutrustning för datorer, mobiltelefoner och abonnemang (dator och telefon). Du ansvarar också för våra interna webbsidor om IT-support.

I rollen som infrastrukturtekniker arbetar du med 2nd line-support och ansvarar för att utveckla, förvalta och övervaka myndighetens tekniska infrastruktur med fokus på paketering, distribution och driftsättning av myndighetens Windows klientmiljö. I arbetsuppgifterna ingår patch-hantering och säkerhetsuppdateringar samt licenshantering/inventering av hårdvara och mjukvara. Du ansvarar dessutom för klientskyddet på såväl datorer som mobiltelefoner.

I båda rollerna ingår ett kontinuerligt arbete med att upprätta och implementera rutiner som krävs för en säker och stabil drift samt att informera verksamheten vid driftstörningar.

I arbetet kan resor förekomma då myndigheten har kontor i Kungshamn, Simrishamn och Karlskrona, Umeå och Västervik.

Kvalifikationer
Du har eftergymnasial utbildning inom IT alternativt kunskaper förvärvade på annat sätt inom IT- området. Du har minst 3 års praktisk erfarenhet av arbete i servicedesk med användarstöd, felsökning och lösning av tekniska problem samt ärendehantering. Du har även erfarenhet av arbete i servicedesk och det är meriterande om du har det från offentlig verksamhet. Du behöver ha god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska samt ha B-körkort.
Du måste ha erfarenhet av kontohantering, klient administration, patchning samt katalog- och filrättighetshantering.
Du bör också arbetat med klienthantering i Windows 7, skrivarhantering i Windows, mobiltelefoni management (IOS /Android), virusskydd och webbläsare, Officepaktet och Lync.
Det är meriterande om du har erfarenhet av licenshantering och inventering, IP-kommunikation, paketering med Wise, SCCM, videokonferenssystem samt servicedesk management enligt ITIL.
Vi söker dig som du har ett stort och brett tekniskt intresse. Du är serviceorienterad, lyhörd, flexibel och trivs med att hjälpa medarbetare på ett pedagogiskt sätt. Du har inga problem att arbeta självständigt och har ett eget driv. Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet.

ÖVRIGT
För god kvalitet i Havs-och vattenmyndighetens rekryteringsprocess ber vi dig dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat.

Varmt välkommen med din ansökan!

Läs mer på www.havochvatten.se

Arbetstider och omfattning
Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: Havs- och vattenmyndigheten tillämpar 6 månaders provanställning., upphör: Anställningen är en tillsvidareanställning med tillträde senast 1 september eller enligt överenskommelse.

Ersättning
Månadslön. Vi tillämpar individuell lönesättning.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2014-06-12
Ange följande referens när du ansöker: 2089-14
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Robert Tapper, Sektionschef 010-698 60 18 robert.tapper@havochvatten.se

Facklig kontakt
Stig Thörnqvist, fackförbundet ST inom HaV 010-698 60 00
Malin Aarsrud, Saco-föreningen 010-698 60 00

Företag
Havs- och vattenmyndigheten (HaV)

Adress
Havs- och vattenmyndigheten (HaV)
Box 11930
40439 Göteborg

Kontorsadress
Ekelundsgatan 1 40439 Göteborg

Jobbnummer
1888815

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Havs- och vattenmyndigheten (HaV)

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Havs- och vattenmyndigheten (HaV):