Integrations- och trygghetssamordnare
Avesta kommun, Johan Olovskolan / Personaltjänstemannajobb / Avesta
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla personaltjänstemannajobb i Avesta,
Norberg,
Hedemora,
Fagersta,
Säter eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Avesta kommun, Johan Olovskolan i Avesta Något fantastiskt händer nu i Avesta!
Avesta kommun är mitt i ett stort utvecklingsarbete där alla är med och bidrar med kompetens och engagemang. Vi är handlingskraftiga, professionella och vi bygger tillit. År 2020 är vi 25 000 invånare och har ett ännu kraftfullare näringsliv som grund för en ännu bättre välfärd. Vi tror att det är möjligt för vi vågar tänka nytt och annorlunda. Nu går vi in mot upploppet på vår resa mot 2020. Vi gör den tillsammans - vill du vara med?
Johan-Olovskolan i Horndal är en F-9 skola med ca 260 elever. Johan-Olovskolan ligger i norra delen av Avesta kommun, nära till grönområden, simhall och bibliotek. På skolan finns fritidshem, förskoleklass samt en samverkan med den närliggande förskolan. På Johan-Olovskolan arbetar vi medvetet och systematiskt med skolutvecklingsfrågor med fokus på kvalitetshöjande insatser samt ett långsiktigt arbete kring trygghet och trivsel. Vi anser att samarbete och kollegialt lärandet är nyckeln till att höja och stärka kompetensen hos våra medarbetare på Johan-Olovskolan. På vår skola ingår därför våra medarbetare i arbetslag och i ämneslag där var och en spelar en viktig roll i vårt gemensamma arbete med och strävan mot att utveckla skolans verksamhet.
Publiceringsdatum2019-01-14ArbetsuppgifterJohan-Olovskolan är en skola som tar emot nyanlända elever och där integrationsuppdraget genom detta, har hög prioritet. Många olika kulturer möts vilket ger oss i skolan utmaningar av varierande komplexitet. Vi ser på detta som något som berikar vår skola och vårt samhälle, men ser också att det finns behov av att samordna insatser för att möta integrationsrelaterade frågor generellt, samt de mer komplexa och problemrelaterade frågor som kan uppstå i vår vardag när kulturer möts.
Uppdraget riktar sig mot att verka för en utökad samverkan mellan hem och skola, med fokus på nyanlända elever och deras vårdnadshavare. Vidare ligger i uppdraget att arbeta aktivt och förebyggande med riktning mot att främja trygghet och relationsbygge mellan våra elever samt mellan vårdnadshavare och skola.
Tjänsten är en projektanställning på ett år som kan komma att förlängas. Tjänsten utgör en del av flera insatser för att verka för en bredare och mer frekvent samverkan mellan hem och skola. Under vårterminen inleder vi ett mer systematiserat arbete med att samverka med vårdnadshavare generellt, men i synnerhet med fokus på att ge nyanländas vårdnadshavare mer kunskap om den svenska skolan, skolsystemet och det gemensamma uppdrag vi har för att förbereda våra elever för en framtida arbetsmarknad. Detta sker initialt med hjälp av ett särskilt föräldramöte med tolkar där vårdnadshavare får möta skolans olika professioner samt där de i dialogform får möjlighet att ställa frågor om och att ge synpunkter kring skolan och barnens utbildning. Föräldramöten i denna form ska bli en naturlig del i vår verksamhet och där ska även integrations- och trygghetssamordnare ha en central roll.
Tjänsten som integrations- och trygghetssamordnare, kommer att vara knuten till skolans ledningsgrupp samt verka i ett nära samarbete med skolans trygghets- och elevhälsoteam.
KvalifikationerVi lägger stor vikt vid personlig lämplighet och söker dig som varit ute på fältet, som tar initiativen till mötet med människor och som tror på sin förmåga att skapa relation och att bygga förtroende. Då uppdraget bygger på samverkan och nätverkande bör du besitta förmågan att samarbeta och kommunicera med olika människor, myndigheter och andra aktörer. Du ska kunna välja olika strategier utifrån olika förutsättningar, situationer och möten. Du bör vara lyhörd och öppen för att i dialog finna alternativa lösningar på de komplexa utmaningar vi möter i vår verksamhet. Förmågan att arbeta målinriktat tillsammans med medarbetare är av stor vikt men även förmågan att arbeta självständigt.
Det är viktigt att du arbetat aktivt med möten med människor där du till exempel stöttat genom coachande samtalsstöd, kanske har du en bakgrund som beteendevetare eller kurator. Arbete inom skola med trygghetsfrämjande uppdrag, socialtjänst, uppsökande fältarbete, arbete med integrationsfrågor eller liknande med inriktning mot barn och ungdomar är meriterande. God erfarenhet av arbete med barn och ungdomar är dock ett krav. Meriterande är även om du kan flera språk. Din insats och vår gemensamma strävan mot att skapa goda förutsättningar för lärande och trygghet, ska över tid höja kvaliteten på vår verksamhet och gynna ökad måluppfyllelse och övergripande trygghet.
Utbildning: Vi ser gärna att din utbildningsbakgrund vilar på till exempel beteendevetenskap, socionomutbildning, integrationspedagog, eller liknande utbildningar.
ÖVRIGT
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Avesta kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat.
Varmt välkommen med din ansökan!
Inför rekryteringsarbetet har Avesta kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tidsbegränsad anställning, tillträde: 2019-02-25 , upphör: 2020-02-21 .
ErsättningEnligt avtal.
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2019-01-28
Ange följande referens när du ansöker: C24212/2019
Klicka på denna länk för att göra din ansökanFöretagAvesta kommun, Johan Olovskolan
AdressAvesta kommun, Johan Olovskolan
Kyrkbacksvägen 5
77467 Horndal
Kontorsadress77481
Jobbnummer 4552454
Observera att sista ansökningsdag har passerat.