Informationssäkerhetssamordnare

Gävle kommun, Administrativa avdelningen / Datajobb / Gävle
2018-12-18
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Informationssäkerhetssamordnare" (publicerad 2020-07-24) ⬅️


Visa alla datajobb i Gävle, Älvkarleby, Sandviken, Ockelbo, Ovanåker eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Gävle kommun, Administrativa avdelningen i Gävle

Gävle är en kommun i utveckling. Hos oss kan du göra skillnad på riktigt. För alla som bor i Gävle. För Gävle som plats. Vi erbjuder intressanta och utmanande jobb, 6 700 kollegor och goda möjligheter för dig att växa. Här är det nära till allt, både inom kommunen och ut i världen. Nu söker vi dig som vill göra Gävle ännu bättre tillsammans med oss.

På kommunledningskontoret är du i händelsernas centrum. Våra drygt 200 medarbetare jobbar med saker som är gemensamma för alla inom Gävle kommun. Vi ser helheten, samordnar arbetet mellan förvaltningarna och ansvarar för den strategiska utvecklingen. Hos oss jobbar du nära politikerna och vet ofta först vad som är på gång. Är du lyhörd, nyfiken och aktiv har du goda möjligheter att vara med och påverka. Vi gör Gävle tillsammans.

Tjänsten som informationssäkerhetssamordnare är placerad inom administrativa avdelningen, som är en av kommunledningskontorets sex avdelningar. Kommunledningskontoret leder och samordnar arbetet med informationssäkerhet och dataskyddsfrågor för förvaltningar, bolag och förbund i Gävle kommunkoncern.

Är du en engagerad och driven person som ser värdet av en väl fungerade informationssäkerhet? Bra! Vi söker dig som vill vidareutveckla vårt informationssäkerhetsarbete. Gör Gävle säkert tillsammans med oss!


Publiceringsdatum
2018-12-18

Arbetsuppgifter
I rollen som informationssäkerhetssamordnaren blir din huvudinriktning att leda, samordna och viderutveckla informationssäkerhetsarbetet inom Gävle kommuns förvaltningar och bolag. Du följer upp informationssäkerhetsarbetet i kommunens olika verksamheter och leder och samordnar det ständiga arbetet för förbättringar inom området.

Du kommer att arbeta med att vidareutveckla och anpassa kommunens ledningssystem för informationssäkerhet (LIS). Du medverkar även vid riskanalyser, informationsklassning och kontinuitetsplanering samt ger stöd och utbildning till medarbetare i kommunens verksamheter. Vidare utformar du visioner och strategier för informationssäkerhetsarbetet och ansvarar för att kommunövergripande åtgärder samordnas och bereds för beslut. I din roll arbetar du nära våra dataskyddsombud och vår IT-verksamhet.

Som informationssäkerhetssamordnare har du en självständig roll i organisationen men samverkar med många andra kontaktytor, såväl internt som externt. Du rapporterar till de berörda verksamheternas ledning.

Då rollen som informationssäkerhetssamordnare är ny hos oss kommer en viktig uppgift inledningsvis vara att bygga upp och vidareutveckla organisation och arbetssätt för vårt informationssäkerhetsarbete. Du kommer således ha stora möjligheter att vara med och utforma både innehåll och samarbetsformer i uppdraget.


Kvalifikationer
Vi söker dig som har en akademisk utbildning inom ett för tjänsten relevant område, exempelvis juridik, IT, statsvetenskap, arkiv - och informationsvetenskap eller informationssäkerhet. Alternativt har du tillgodogjort dig likande kunskap och erfarenheter som arbetsgivaren finner relevanta inom området.

Du har förmodligen tidigare erfarenheter av arbete inom området av informationssäkerhet, är dessa erfarenheter från en större organisation eller myndighet är det meriterande. Har du erfarenheter av ledningssystem för informationssäkerhet och/eller kunskap om de lagar och ramverk som styr kommunens verksamhet ses det ytterligare meriterande för tjänsten.

För att lyckas i din roll trivs du med att samordna och driva frågor inom området för informationssäkerhet. Du har förmåga att arbeta systematiskt och prioritera ditt arbete för att lösa uppdraget på ett effektivt sätt.

Som person har du drivkraft att arbeta självständigt i ditt uppdrag samtidigt som du har lätt för att samarbeta med andra och tar gärna initiativ till nya yrkesrelationer och nätverk, såväl inom som utanför den kommunala organisationen. Du har en pedagogisk förmåga där du har lätt för att entusiasmera och skapa förtroendefulla relationer till personer i din omgivning.

ÖVRIGT
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Gävle kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt via Offentliga Jobb och inte via e-post eller pappersformat.

Gävle kommun hör till finskt förvaltningsområde. Om du därför utöver våra övriga kompetenskrav även talar finska, kan det vara en merit.

Varmt välkommen med din ansökan!

Inför rekryteringsarbetet har Gävle kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidareanställning

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2019-01-13
Ange följande referens när du ansöker: KLK 56/18
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Anna-Karin Wågberg Sperring 026-178016
Anders Olsson 026-17 81 31

Företag
Gävle kommun, Administrativa avdelningen

Adress
Gävle kommun, Administrativa avdelningen
Gävle kommun
80184 Gävle

Kontorsadress
80184

Jobbnummer
4516977

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Gävle kommun, Administrativa avdelningen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Gävle kommun, Administrativa avdelningen: