Incident- och problem manager

Skatteverket / Supportteknikerjobb / Sundbyberg
2025-10-20


Visa alla supportteknikerjobb i Sundbyberg, Solna, Danderyd, Stockholm, Lidingö eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Skatteverket i Sundbyberg, Solna, Stockholm, Sollentuna, Södertälje eller i hela Sverige

Vill du arbeta i en komplex miljö där ditt driv och engagemang kan göra nytta på riktigt? Skatteverket har en samhällsbärande funktion och din roll som incident- och problem manager är viktig.

Var med och gör samhället möjligt!

Om jobbet
I rollen som Incident- och problem manager på Skatteverket leder du sårbarhets- och säkerhetsincidenter där det finns risk för påverkan samt säkerställer att rätt kompetenser medverkar. I arbetsuppgifterna ingår även uppföljning av problem processen samt informationsdelning både externt och internt via olika typer av kanaler. Du samarbetar med bl.a. it-tekniker, applikationsutvecklare, chefer samt interna och externa kontakter. Du samverkar även med vår säkerhetsenhet.

Uppföljning och proaktivt förbättringsarbete gällande incident samt problem management är också en del av ditt arbete som innebär dokumentering samt skapande av rapporter. Arbetet är kvalificerat och du får nya kunskaper dagligen, både inom teknik och vår verksamhet. I arbetsuppgifterna ingår även att samla in, sammanställa och analysera statistik som visar hur pass väl vi lever upp till de krav som ställs på incidentprocessen.

Hos oss får du möjlighet till ständig utveckling och lärande i arbetet. Vi jobbar aktivt med kompetens- och teknikutveckling. Du har kunniga kollegor som du utbyter erfarenheter med och du kan utveckla både bredd och spets hos oss. Tack vare att vi är en stor it-organisation kan vi erbjuda goda möjligheter till intern rörlighet. Det är viktigt för oss att du har balans mellan jobb och fritid. Du får en friskvårdstimme i veckan och ett friskvårdsbidrag.

Skatteverket sitter i moderna lokaler i Sundbyberg och har en kultur som kännetecknas av ett agilt arbetssätt, högt i tak samt en öppen dialog för förändring och utveckling. Vi ansvarar för flera myndigheter såsom Skatteverket, Kronofogden, Valmyndigheten samt Myndigheten för Digital förvaltning.

Om dig
För att göra ett bra jobb och trivas hos oss på Skatteverket behöver du vara lyhörd, tänka nytt och ta ansvar. I arbetet är gott omdöme och förståelse för rättssäkerhet och säkerhet viktigt. Du ska också leva upp till vår https://skatteverket.se/medarbetarpolicy.

I det här jobbet ska du:

- ha god samarbetsförmåga, vara hjälpsam och ha ett gott bemötande
- vara lyhörd, nyfiken för andras synpunkter och stötta dina kollegor
- vara driven, ta initiativ och se möjligheter
- kunna analysera informationsflöden, se samband och avgränsa kunna
- uttrycka dig mycket väl i tal och skrift på svenska.

Du ska även ha:

- eftergymnasial utbildning som arbetsgivaren bedömer som relevant alternativt flerårig och relevant erfarenhet inom it-drift
- flerårig och relevant erfarenhet av att ha arbetat med säkerhetsincidenter
- erfarenhet av att dokumentera och strukturera den information som teamet behöver för att utföra arbetsuppgifterna
- aktuell och relevant erfarenhet från en roll där du varit initiativtagande samt drivit igenom uppföljningsaktiviteter

Det är önskvärt att du har erfarenhet av att arbeta i stora komplexa it-miljöer.

Bra att veta
Anställningen är tillsvidare och kan inledas med provanställning i sex månader.

En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan därför komma att genomföras före beslut om anställning. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap.

https://skatteverket.se/jobb kan du exempelvis läsa om vår samhällsbärande roll, fördelarna med att jobba hos oss och hur det går till när du söker våra jobb.

Här kan du läsa mer om hur det är att jobba med it hos oss och ta del av vad några av våra medarbetare berättar om sina jobb: https://skatteverket.se/omoss/jobbahososs/jobbamedithososs.4.13948c0e18e810bfa0c55ba.html

När du ansöker bifogar du ditt cv. Vi använder inte personligt brev i våra rekryteringar och du ska därför inte bifoga det i din ansökan.

Välkommen med din ansökan!

Skatteverket har en samhällsbärande roll. Vårt arbete berör alla privatpersoner och företag och genom vårt uppdrag bidrar vi till ett väl fungerande samhälle. Vår utveckling är kunddriven och vi samverkar med andra för att skapa effektiva lösningar. Tillsammans gör vi samhället möjligt.

Ersättning
Individuell lönesättning

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2025-11-10
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "2025/769".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Skatteverket (org.nr 202100-5448)

Kontakt
Rolf Nåmark (rekryterande chef)
rolf.namark@skatteverket.se

Jobbnummer
9564567

Prenumerera på jobb från Skatteverket

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Skatteverket: