Incident Manager/Problem Manager till Kronofogden IT

Kronofogdemyndigheten / Datajobb / Sundbyberg
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla datajobb i Sundbyberg, Solna, Danderyd, Stockholm, Lidingö eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Kronofogdemyndigheten i Sundbyberg, Solna, Stockholm, Täby, Botkyrka eller i hela Sverige

Vi ser möjligheter, gör du?



Vårt uppdrag är att bidra till ett väl fungerande samhälle genom att skapa balans mellan den som inte fått betalt och den som ska betala. Kronofogden IT bildades 2013 och består idag av cirka 200 medarbetare med kontor i Sundbyberg. Vi accelererar nu arbetet med digitalisering och ersätter äldre och komplexa system för att kunna erbjuda våra kunder moderna e-tjänster. IT-avdelningens stora framgångsfaktor är att vi arbetar tillsammans med övriga verksamheter inom myndigheten. Vi driver flera framåtriktade projekt och har flera spännande utmaningar framför oss, där du som medarbetare både har chansen att påverka och möjligheten att utvecklas. Vi har ett öppet klimat och arbetsplatsen präglas av trivsel, tillit och delaktighet. Hos oss är det viktigt med en balans mellan arbete och fritid.



Ditt nya jobb



Rollen är viktig för oss då den omfattar både Incident och Problem Management på Kronofogdens IT-avdelning. I denna roll kommer du att arbeta både internt och externt mot de leverantörer som Kronofogden arbetar med.

I rollen som Incident Manager är det ditt ansvar att ha hand om hela incidentflödet från början till slut. Ditt övergripande ansvar är att alla incidenter åtgärdas med minsta möjliga påverkan och produktionsbortfall för vår verksamhet. I rollen Problem Manager är målet är att minska antalet incidenter för verksamheten och i din roll har du det övergripande ansvaret att driva problemen till en lösning genom problemprocessen. Du agerar även som ordförande vid problemmöten och ansvarar för att relevant felsökning genomförs tillsammans med leverantörer och förvaltning.

Ditt ansvar inom dessa områden kommer vara att övervaka processerna så att de fungerar effektivt, kontrollerat och med tydliga regler samt även proaktivt i förebyggande syfte. Utöver detta kommer du att arbeta med utbildning inom processerna. Du kommer att ingå i vår Operation Center grupp som är en relativt nystartad grupp där även andra ITIL-relaterade funktioner ingår.



Har du den bakgrund och de egenskaper vi söker?



Du har en relevant högskoleutbildning eller motsvarande arbetslivserfarenhet. Vi ser att du ha flerårig samt aktuell arbetslivserfarenhet av drift och förvaltning av datasystem samt även erfarenhet från utveckling och test.

Vidare har du goda kunskaper om ITIL och projektledarerfarenhet. Du ska ha erfarenhet av att arbeta med incident- problem- och ändringshantering samt ska ha erfarenhet av att arbeta med vidareutveckling inom processerna. Utöver detta ser vi att du ska ha erfarenhet av att driva större komplexa incidenter inkl. kommunikationshantering.



Du måste vara svensk medborgare eftersom arbetsuppgifterna inom anställningen är placerade i säkerhetsklass.



Dina egenskaper



Som person är du analytisk, drivande och prestigelös samt har förmågan att ta ansvar och beslut under stressade förhållanden.

Det är nödvändigt att du har förmågan att se helheten och förstå drivkrafter och behov i verksamheten. Vidare behöver du ha förmågan att se problem och lösningar ur olika synvinklar. För att lyckas måste vi ha förståelse för såväl våra kunder som användare och beställare av systemen.

Eftersom vi jobbar tvärfunktionellt inom olika områden behövs samarbetsvilja och mycket god förmåga att upprätthålla goda relationer såväl inom teamet som till beställare, chefer och kollegor. Vidare är du öppen för att dela dina kunskaper med andra och själv utveckla dina färdigheter genom samarbete.

Vi är fortfarande en ung organisation och det händer mycket hela tiden så du måste vara beredd på att vara flexibel och förändringsbenägen. Du behöver ha mycket god förmåga att kommunicera både skriftligt och muntligt på svenska och kunna anpassa din kommunikation till mottagaren.



Information



Tillträde är enligt överenskommelse.

Vid urvalsarbetet kan vi komma att använda tester.

Kronofogden använder det statliga ramavtalet för annonsförmedling. Vi undanber oss därför vänligen samtal från annonsförmedlare eller försäljare.

Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat

Publiceringsdatum
2017-04-12

Ersättning
Individuell lönesättning

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2017-04-27
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Annica Caesar, Teamchef 010-5792026
Karin Byfeldt, HR-konsult 010-5746758
Eva Kuosku, facklig kontaktperson ST 010-579 20 10
Clarence Eliasson, facklig kontaktperson Saco 010-578 38 29

Företag
Kronofogdemyndigheten

Adress
Kronofogdemyndigheten
Esplanaden 1
17267 Sundbyberg

Kontorsadress
Esplanaden 1

Jobbnummer
3435141

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Kronofogdemyndigheten

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Kronofogdemyndigheten: