HR-specialist arbetsmiljö
Inspektionen för vård och omsorg / Administratörsjobb / Stockholm
2025-10-17
Visa alla administratörsjobb i Stockholm,
Solna,
Lidingö,
Sundbyberg,
Danderyd eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Inspektionen för vård och omsorg i Stockholm,
Solna,
Örebro,
Jönköping,
Göteborg eller i
hela Sverige Vill du göra samhällsnytta och bidra till en säkrare vård och omsorg genom att vara ett stöd till våra chefer och arbeta för att det finns förutsättningar för en god arbetsmiljö i myndigheten? Inspektionen för vård och omsorg (IVO) söker en HR-specialist med inriktning arbetsmiljö.
Hos oss får du arbeta i ett kompetent team där vi stöttar varandra, delar kunskap och utvecklas tillsammans.
Om jobbet
Inom IVO vill vi skapa goda förutsättningar för ett hållbart, tryggt och hälsosamt arbetsliv där medarbetare mår bra, trivs och känner att de kan bidra till IVO:s viktiga uppdrag.
I den här rollen kommer du att ha ett strategiskt ansvar för området arbetsmiljö. Du driver långsiktiga strategiska processer och är vår expert inom området. Du kommer även att arbeta operativt som ett stöd till chefer där du coachar dem i deras ansvar för arbetsmiljön. Rollen kräver att du också samarbetar med många andra interna parter, och bygger nätverk.
Dina främsta arbetsuppgifter kommer vara att:
• Leda och koordinera det systematiska arbetsmiljöarbetet (SAM) för myndigheten.
• Utveckla och implementera effektiva arbetssätt och rutiner som säkerställer en god och säker arbetsmiljö.
• Ansvara för myndighetens arbetsmiljökommitté.
• Arbeta med friskfaktorer i arbetslivet för att skapa en hälsosam, aktiv och hållbar arbetsplats.
• Omvärldsbevaka och implementera ny lagstiftning, föreskrifter och metoder för att säkerställa att IVO:s arbetsmiljöarbete är i framkant.
• Säkerställa att nya arbetssätt, metoder och förhållningssätt tillämpas i myndigheten.
• Digitalisera och effektivisera arbetsmiljöarbetet.
• Hantera och stödja i frågor kring kränkande särbehandling, mobbning, diskriminering, hot och våld.
• Fungera som en coach och facilitator i förändringsarbete, med ett visionärt perspektiv för att driva kontinuerliga förbättringar.
• Bidra till att sänka sjukfrånvaron genom att arbeta med rehabiliteringsprocessen, utbilda chefer och HR-specialister i arbetsmiljöfrågor samt följa upp arbetsmiljörisker
Du kommer att vara placerad på HR-enheten. Dina kollegor består av en HR-administratör, ca sex HR-specialister som arbetar med verksamhetsnära HR, två rekryteringsspecialister samt en HR-chef. Till din hjälp har du HR-specialister som har arbetsmiljö som en fördjupning i sin roll.
Tjänsten är en tillsvidareanställning med sex månaders provanställning med placering i Stockholm.
Publiceringsdatum2025-10-17KvalifikationerVi söker dig som har:
• Akademisk universitets- eller högskoleexamen med HR-inriktning, eller annan utbildning/erfarenhet som bedöms likvärdig.
• Flera års erfarenhet av arbetsmiljöarbete.
• Flera års erfarenhet av strategiskt arbete inom arbetsmiljö.
• Erfarenhet av att utveckla nya arbetssätt och processer inom arbetsmiljö
• God aktuell kunskap om lagar och styrande regelverk inom arbetsmiljöområdet
• Mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska.
• Mycket god förmåga att ta till dig och använda digitala verktyg.
• Mycket goda kunskaper i MS Office, framför allt MS Word.
Eftersom det ingår i din roll att driva utveckling på myndigheten så är det viktigt att du har en god förmåga att föra dina frågor framåt. Du är självgående, ansvarstagande och tar egna initiativ. Du har också en god förmåga att planera, strukturera och prioritera ditt arbete. Du är trygg i din roll och har lätt för att hitta en koppling mellan det strategiska, det taktiska och det operativa. Du samarbetar och bidrar till ett kreativt arbetsklimat. Du är en god kommunikatör både i tal och i skrift och kan förklara och visualisera så att din omgivning förstår komplexa samband.
Vi ser det som meriterande om du också har:
• Erfarenhet av arbetsmiljöarbete i statlig verksamhet.
• Erfarenhet av att leda större projekt.
• Arbetat med utbildning, leda workshops och/eller grupputvecklingsinsatser.
Vad kan IVO erbjuda dig?
Vi erbjuder dig en utvecklande roll i en spännande kunskapsorganisation. Du får chansen att arbeta i en dynamisk miljö där du tillsammans med dina kollegor bidrar till vårt kontinuerliga arbete med att utveckla en modern och kraftfull tillsyn i Sverige. Vi arbetar kontinuerligt med nya arbetssätt, metoder och verktyg för att nå bästa resultat. Vi strävar efter en sammansättning av medarbetare som speglar samhällets mångfald.
Så ansöker duDu ansöker genom att svara på våra urvalsfrågor och bifoga ditt CV samt ett personligt brev. Av din ansökan ska framgå på vilket sätt du motsvarar kravprofilen. Frågorna utgår från kravprofilen för den här rekryteringen och dina svar ligger till grund för det urval som sker i processen. Att besvara frågorna är en förutsättning för att din ansökan ska anses komplett.
Ansök senast den 7 november 2025.
Arbetsplatsbeskrivning
Avdelningen för verksamhetsstöd har till huvudsaklig uppgift att vara en stödjande verksamhet till myndighetens kärnverksamhet. Avdelningens arbete ska kännetecknas av ett effektivt och ändamålsenligt stöd inom verksamhetsområdena ekonomi, IT, HR, registratur, upphandling, intern service, administration, säkerhet och digitalisering. Avdelningens verksamhet bedrivs inom nio enheter och en avdelningsstab. Avdelningen leds tillsammans av avdelningschef, biträdande avdelningschefer och nio enhetschefer.
IVO bidrar till en säker vård och omsorg.
Inspektionen för vård och omsorgs (IVO) uppdrag är att genom tillsyn och tillståndsprövning bidra till en vård och omsorg som är säker, har god kvalitet och bedrivs i enlighet med lagar och andra föreskrifter.
Myndigheten kännetecknas av ett stort engagemang samt en bred och djup kunskap och förståelse för hälso- och sjukvård samt omsorg i Sverige. Vi finns till för vård- och omsorgstagarna.
Myndigheten har ca 800 anställda. Arbetet med tillsyn bedrivs vid sex regionala avdelningar runt om i landet. Avdelningarna för tillståndsprövning, analys, planering och kommunikation samt verksamhetsstöd är placerade i Stockholm, liksom generaldirektörens stab.
Ersättning Fast månadslön enligt överenskommelse
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2025-11-07
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Inspektionen För Vård och Omsorg (org.nr 202100-6537),
https://www.ivo.se/ Arbetsplats https://www.ivo.se/
Kontakt Enhetschef
Petra Bergman-Källdoff
petra.bergman-kalldoff@ivo.se 010-788 55 10 Jobbnummer 9562716