Handläggare till Gränspolisen - Borlänge
Polismyndigheten / Administratörsjobb / Borlänge
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla administratörsjobb i Borlänge,
Falun,
Gagnef,
Säter,
Leksand eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Polismyndigheten i Borlänge,
Falun,
Norberg,
Mora,
Gävle eller i
hela Sverige Polisregion Bergslagen
Polisregion Bergslagen är organiserad i tre polisområden: Dalarna, Värmland och Örebro som tillsammans är indelade i elva lokalpolisområden. Vidare finns det tre regionala enheter: operativa enheten, underrättelseenheten och utredningsenheten, ett regionkansli samt nationella avdelningar som finns representerade i regionen för att ge stöd till polisverksamheten.
Gränspolissektionen
Gränspolissektionen är en regional sektion inom operativa enheten i region Bergslagen som arbetar med yttre gränskontroll, inre utlänningskontroll, verkställighetsarbete, arbetsplatsinspektioner och brottsutredningar. Gränspolisenheten har det regionala ansvaret för internationella kontakter.
Gränspolissektionen består i nuläget av cirka 70 medarbetare fördelat på sex grupper. Det finns både polisiära och civila handläggare inom det utlänningsrättsliga området i sektionen liksom flertalet medarbetare med specialistfunktioner och gränspolisiär kompetens. Gränspolissektionen är just nu inne i en expansiv fas.
Operativa enheten är organiserad i fyra sektioner: regionledningscentralen, polisens kontaktcenter, gränspolissektionen och trafiksektionen samt gruppen för specialsökhund. Operativa enheten bedriver, i nära samverkan med andra enheter, polisområden och lokalpolisområden, stödverksamhet och operativ verksamhet över hela Region Bergslagen.
Vi har på många sätt hela världen som arbetsfält, vill du också vara med och arbeta där med oss så är du välkommen med din ansökan!
Publiceringsdatum2023-11-23Dina arbetsuppgifterGränspolissektionen är en verksamhet som expanderar och utökar sitt uppdrag enligt nationella mål. Vi söker nu dig som har stort intresse för samhällsfrågor och omvärldsbevakning samt sinne för administration och service.
Vi söker dig som trivs med stor variation i dina arbetsuppgifter där du både arbetar med diarieföring och andra administrativa ärenden inom gränspolisen samt bistår handläggare med beslut om avvisning och utvisning.
Vi ser att du kommer att växa in i uppdraget och på sikt självständigt handlägga och hantera verkställighet av beslut om avvisning och utvisning. Detta enligt utlänningslagen i form av ärenden som lämnats över till Polisen av Migrationsverket, polisregionens egna fattade beslut om avvisning samt beslut av allmän domstol om utvisning i samband med dom i brottsmål.
I arbetsuppgifterna ingår också att arbeta med inre utlänningskontroll och gränskontrolluppgifter vid yttre gräns. Anställningen kommer att inledas med internutbildning.
Vi ser att du genomgår gränskontrollantutbildning för att kunna verka som gränskontrollant vid regionens gränsövergångar. Gränskontrollantutbildningen är 16 veckor varav 8 veckor närstudier vid en större flygplats. Vi ser att du, efter gränskontrollantutbildning, är beredd att verka som gränskontrollant vid någon av regionens gränspassager.
Tjänstgöring sker i vissa fall på obekväma arbetstider och på annan ort.
Detta är en möjlighet för dig som har:
Högskole- eller universitetsutbildning som arbetsgivaren anser relevant för funktionen, eller motsvarande erfarenhet.
Flerårig erfarenhet av att administrera/handlägga ärenden inom offentlig sektor alternativt motsvarande erfarenhet förvärvad på annat sätt.
God förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på både svenska och engelska.
Dokumenterat goda kunskaper i engelska språket.
Fullgott färgseende (krav för att kunna arbeta med pass och andra handlingar i gränskontroll)
Det är meriterande om du även har:
Arbetslivserfarenhet eller utbildning inom gränskontrollnära verksamhet.
Kunskaper och erfarenheter av tillämpning av utlänningsrättslig verksamhet.
Kunskap om polisiära IT-system
Utredningsvana
Ytterligare språkkunskaper i utomnordiska språk som arbetsgivaren anser relevant för funktionen.
Dina personliga egenskaperSom medarbetare inom gränspolisverksamheten kommer du i kontakt med människor från flera olika länder och kulturer. Arbetet påverkas av olika händelseutvecklingar i omvärlden. Du bör därför vara samhällsintresserad och intresserad av din omvärld samt ha empati och förståelse för andra kulturer.
Arbetsuppgifterna förutsätter att du är van att arbeta strukturerat och noggrant. Rollen kräver att du kan arbeta självständigt med flera pågående arbetsuppgifter parallellt.
Arbetet innebär många olika kontakter vilket betyder att du behöver vara kommunikativ, ha god social kompetens med förmåga att skapa bra kontakt och samarbete både inom och utom polisorganisationen. lyhörd för olika behov, samtidigt som du företräder etablerade riktlinjer, processer och gällande lagstiftning. Vidare ställer arbetet krav på att du har hög integritet och ett professionellt förhållningssätt. Dessutom krävs god förmåga att arbeta i grupp med stort enskilt ansvarstagande mot gruppens gemensamma mål.
Stor vikt kommer att läggas vid dina personliga egenskaper för denna funktion.
Övrig information
Arbetstid: Veckoplanerad arbetstid, VP 5:2
Tillträde: Snarast enligt överenskommelse
I ditt CV och personliga brev önskar vi att du beskriver på vilket sätt du uppfyller efterfrågade kvalifikationer och meriter kopplat till aktuell rekrytering. Du kan se den kompletta kravprofilen i jobbannonsen, vänligen notera att eventuella krav ska vara uppfyllda vid ansökningstillfället. De uppgifter du lämnar i samband med din ansökan kan användas för att kontakta dig, få information och kallelser samt eventuella anställningshandlingar.
Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev via e-post till
jobb.vast@polisen.se senast den 5/12 2023. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via den mailadress som anges i annonsen. Märk din ansökan med referensnummer A663.446/2023 i mailets ärendemening.
Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du kontaktar ansvarig HR-konsult.
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under
https://polisen.se/krigsplacering och
https://polisen.se/sakerhetsprovning Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2023-12-03
Klicka på denna länk för att göra din ansökan E-post:
jobb.vast@polisen.se Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "A663.446/2023".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Polismyndigheten (org.nr 202100-0076)
Arbetsplats Borlänge polisstation
Kontakt HR-konsult
Anette Tegnér
anette.tegner@polisen.se Jobbnummer 8283798
Observera att sista ansökningsdag har passerat.