Handläggare Samverkande Överförmyndare

Uddevalla Kommun, Kommunledningskontoret / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Uddevalla
2015-04-01
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Handläggare Samverkande Överförmyndare" (publicerad 2016-02-17) ⬅️


Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Uddevalla, Munkedal, Färgelanda, Vänersborg, Trollhättan eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Uddevalla Kommun, Kommunledningskontoret i Uddevalla

Liv, lust och läge blir livskvalitet i Hjärtat av Bohuslän! Allt fler upptäcker Uddevalla som en attraktiv plats att bo och leva i. Kommunen växer stadigt och har idag dryga 53 000 invånare. Uddevalla har med sin placering vid hav, skog och fjäll en omväxlande och vacker natur.
Handeln är stark och kommunen har ett rikt näringsliv som präglas av småföretagande och samverkan. Uddevalla kommun är i ett expansivt skede med stora etableringar inom handel samt satsningar på ett maritimt centrum.

Publiceringsdatum
2015-04-01

Beskrivning
Samverkande överförmyndare kallas det kontor i Uddevalla kommun med ansvar för handläggning av ärenden för den överförmyndarmyndighet som finns i varje kommun genom den valda överförmyndaren/överförmyndarnämnden.

Vi arbetar för kommunerna Färgelanda, Lysekil, Mellerud, Munkedal, Tanum, Sotenäs, Strömstad och Uddevalla med tillsammans ca 128 000 invånare. Överförmyndaren som myndighet ansvar för tillsyn av ca 1400 ställföreträdare dvs gode män, förvaltare och förmyndare. Överförmyndaren utreder behov av ställföreträdare, företräder myndigheten vid förhandlingar i tingsrätten, upprättar yttranden och granskar ställföreträdarnas förvaltning/årsredovisningar. Vi rekryterar gode män, utbildar och informerar. Vi har kontakter med socialtjänsten, sjukvården, banker och andra myndigheter. Vi hanterar ärenden som rör omyndiga barn, personer med psykiska sjukdomar, fysisk och psykisk funktionsnedsättning och ålderdomssvaghet. Vi hanterar också godmanskap för ensamkommande barn. Enheten bedriver arbetet med stor självständighet och arbetet spänner över många lagstiftningsområden såsom föräldrabalken, förvaltningslagen, offentlighets- och sekretesslagen, ärvdabalken och socialtjänstlagen. Kontoret har 7 anställda och består av bl a jurist, socionom samt personer med annan

Dina arbetsuppgifter
 Som handläggare kommer du bl a arbeta med

• att utreda och besvara förelägganden från tingsrätt om bl a godmanskap, förvaltarskap och i vissa fall företräda överförmyndaren i förhandlingar i tingsrätt.
• att utreda och besluta enligt delegation i lagregerade frågor enligt Föräldrabalken.
• att delta i övrigt på kontoret förekommande arbete

 Personalen på kontoret har uttalade ansvarsområden. Det kan innebära t ex granska årsräkningar, posthantering, registrering i datasystem, skapa akter, både digitalt och i pappersform, ta emot telefonsamtal, utskick av standardbrev både på uppdrag av kollegor och utifrån egna bevakningar och egna ansvarsområden. Du arbetar i nära samverkan med övriga anställda på myndigheten.

 Kvalifikationer

Vi vill ha olika kompetenser, men just nu söker vi en person som har akademisk examen 180 p(120 p gamla systemet), inom området juridik, ekonomi, förvaltning t ex jurist, socionom, ekonom eller annan akademisk examen som bedöms lämplig för tjänsten.

Personen vi söker ska ha flerårig vana av handläggning och myndighetsutövning, från kommun, landsting eller stat. Det krävs vana av att hantera dataprogram som Word, Excel och någon typ av ärendehanteringssystem.

Vi söker en resultatorienterad, stabil och strukturerad person med gott omdöme och förmåga att hantera både utredning, bedömning och beslut i delegerade frågor som regleras i lag. Det är meriterande om du även har vana av att granska ekonomiska redovisningar. Du ska självständigt kunna tillägna dig lagstiftning och riktlinjer inom området.

Körkort för personbil fordras eftersom visst arbete kan komma att utföras i samverkanskommunerna.

Anställningsvillkor
Sista ansökningsdag är den 19 april. Urval och intervjuer kommer att ske löpande, varpå tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdag.

Vi arbetar aktivt med mångfald för att tillvarata de kvaliteter som sökande med olika bakgrund har.

Vår värdegrund är Öppenhet, Respekt och Professionalitet och beskriver vårt förhållningssätt i mötet med våra kunder, kommuninvånare och brukare.

Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

Arbetstider och omfattning
100%. Tillträde: Efter överenskommelse tillsvidareanställning

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2015-04-19
Ange följande referens när du ansöker: 2015/150
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Tommy Almström 0522-696046

Facklig kontakt
Ann-Britt Klemensson 0522-696000

Företag
Uddevalla kommun, Kommunledningskontoret

Adress
Uddevalla kommun, Kommunledningskontoret
Varvsvägen 1
45181 Uddevalla

Kontorsadress
Varvsvägen 1

Jobbnummer
2230522

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Uddevalla Kommun, Kommunledningskontoret

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Uddevalla Kommun, Kommunledningskontoret: