Handläggare parkeringsärenden (visstid) till Rättsenheten, Regio
Polismyndigheten, Rättsavdelningen / Administratörsjobb / Göteborg
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla administratörsjobb i Göteborg,
Mölndal,
Partille,
Kungälv,
Lerum eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Polismyndigheten, Rättsavdelningen i Göteborg,
Halmstad,
Jönköping,
Skövde,
Eksjö eller i
hela Sverige Är du en noggrann person med förmåga att strukturera och prioritera ditt arbete på ett effektivt sätt? Tycker du om att ha mycket kontakter och ge bra service? Då kan du vara vår nästa medarbetare!
Polismyndighetens rättsavdelning består ca 700 medarbetare, varav ca 120 inom Polisregion Väst. Rättsavdelningen utövar Polismyndighetens rättsliga styrning och bistår med juridiskt stöd till hela Polismyndigheten. Vidare ansvarar avdelningen för hantering av allmänna handlingar samt för handläggning av förvaltningsärenden.
Den breda variationen av arbetsuppgifter gör rättsavdelningen till en spännande och attraktiv arbetsplats. Vissa uppgifter är mycket verksamhetsnära medan andra fokuserar på utveckling tillsammans med andra avdelningar inom Polismyndigheten.
Publiceringsdatum2019-12-09ArbetsuppgifterEnligt Lagen (1976:206) om felparkeringsavgift ska polismyndigheten utreda bestridanden av betalningsansvar gällande parkeringsanmärkningar. Förvaltningslagen är tillämplig på handläggningen av dessa ärenden.
Utredningen bedrivs i huvudsak på samma sätt som en förundersökning men en felparkeringsavgift är inte ett brott. Som handläggare kommer du att utreda bestridanden av betalningsansvar för felparkeringsavgifter. Arbetet innefattar kontakter med allmänheten, kommuner och parkeringsvakter, samt vid behov platsundersökningar. När utredningen är klar ska du lämna förslag på myndighetsbeslut och beslutsmotivering. Funktionen innebär att du efter en tid kan få delegation att fatta självständiga myndighetsbeslut.
KvalifikationerVi söker dig som:
• har 3-årig gymnasiekompetens, gärna med inriktning samhällsvetenskap alternativt annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig
• har erfarenhet av att i närtid, dock max ett år tillbaka i tiden, utreda, handlägga och fatta beslut i ärenden inom offentlig verksamhet
• har kunskap om och erfarenhet av att arbeta med stöd av trafiklagstiftningen
• har god datorvana och erfarenhet av Microsoft Office
• behärskar svenska både i tal och skrift
• har erfarenhet av att bemöta medborgare och ge god service
Det är meriterande om du har:
• B-körkort
• kunskap i engelska både i tal och skrift
Dina personliga egenskaperArbetet kräver att du har ett intresse för utredningsarbete och därför söker vi dig som:
• är serviceinriktad och har ett positivt förhållningssätt
• har mycket god samarbetsförmåga och gott omdöme
• har ett strukturerat arbetssätt och är noggrann
• kan arbeta självständigt, tar egna initiativ och är flexibel
• kan hantera stress eftersom det periodvis är hög arbetsbelastning
Vi kommer lägga stor vikt vid personliga egenskaper.
ÖVRIGT
Arbetsort: Göteborg
Arbetstid: Dagtid, flextid tillämpas
Tillträde: Snarast och enligt överenskommelse
Funktion: Handläggare, Förvaltningsrätt 6 Väst, Rättsavdelningen, Nationella Avdelningar
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. I vissa fall krävs svenskt medborgarskap men du får gärna ha utländsk bakgrund. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under
https://polisen.se/krigsplacering och
https://polisen.se/sakerhetsprovningVälkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev senast den 30 december 2019. I ditt personliga brev och CV vill vi att du beskriver på vilket sätt du uppfyller våra efterfrågade krav och meriter. Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Uppgifterna behandlas och sparas enligt dataskyddsförordningen GDPR. Läs mer om hur vi behandlar dina personuppgifter på
https://polisen.se/personuppgifter/rekrytering. Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.
Har du skyddad identitet söker du genom att skicka in din ansökan, uppmärkt med ref.nr, per post till: Polismyndigheten, Box 122 56, 102 26 Stockholm eller kontakta berörd HR-konsult.
Varmt välkommen med din ansökan!
Polismyndigheten (endast för extern annonsering utanför polisen.se och intrapolis)
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med cirka 30 000 medarbetare. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.
Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.
Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på
www.polisen.seVaraktighet, arbetstid
Heltid Dagtid, flextid tillämpas Tidsbegränsad anställning, tillträde: Snarast och enligt överenskommelse, upphör: 2020-12-31 .
ErsättningEnligt avtal.
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2019-12-30
Klicka på denna länk för att göra din ansökanFöretagPolismyndigheten, Rättsavdelningen
Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "C33721/2019".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Polismyndigheten (org.nr 202100-0076)
Arbetsplats Polismyndigheten, Rättsavdelningen
Jobbnummer 4993636
Observera att sista ansökningsdag har passerat.