Handläggare bostadsanpassning och färdtjänst
Ale kommun, Sektor samhällsbyggnad / Administratörsjobb / Ale
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla administratörsjobb i Ale,
Alingsås,
Vårgårda,
Lilla Edet,
Essunga eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Ale kommun, Sektor samhällsbyggnad i Ale Strax norr om Göteborg längs Göta älv ligger Ale kommun med en befolkning som ökar mest i regionen. Vi växer med 200 bostäder om året. Frågar du våra nya Alebor är goda kommunikationsmöjligheter, skog och vatten i vacker natur några anledningar. Kalla det gärna livskvalitet.
I kommunen är vi cirka 2 300 anställda som ger Aleborna inspiration att följa sina drömmar. Då krävs riktigt bra medarbetare. Vill du möta Alebornas förväntningar med oss?
Publiceringsdatum2019-12-27ArbetsuppgifterSom handläggare av bostadsanpassningsbidrag utreder du och fattar beslut enligt lag om bostadsanpassningsbidrag. Du utreder ansökningar från enskilda personer med olika funktionsnedsättningar gällande anpassningar i och i anslutning till bostaden. I arbetet ingår att bistå den sökande med information, rådgivning samt förslag till anpassningsåtgärder och att självständigt på delegation fatta beslut om bidrag.
Som handläggare av färdtjänst och riksfärdtjänst utreder du ansökningar, bedömer och beslutar om enskildas rätt till färdtjänst och riksfärdtjänst utifrån gällande lagar. Du ger också stöd och hjälp till medborgare i frågor om färdtjänst och riksfärdtjänst.
I dagsläget sköts handläggningen av parkeringstillstånd för rörelsehindrad enligt Trafikordningen av annan enhet men utredning av ärendeslaget kan komma att ingå i uppdraget.
Ärendena du handlägger omfattar kommunens samtliga åldersgrupper. Du kommer att samarbeta med arbetsterapeuter, biståndshandläggare, byggnadsinspektörer, fastighetsägare, entreprenörer samt personal hos Västtrafik.
KvalifikationerDu har relevant högskoleutbildning med grundläggande kunskaper i förvaltningslagen samt offentlighets- och sekretesslagen, eller annan utbildning och erfarenhet som arbetsgivaren bedömer lämplig. Erfarenhet av myndighetsutövning och handläggning i en offentlig verksamhet är ett krav. Det är meriterande om du har arbetat med bostadsanpassning, färdtjänst eller handläggning av parkeringstillstånd eller annan likvärdig myndighetsutövning.
I denna rekryteringsprocess lägger vi stor vikt vid följande egenskaper:
Du är van vid att självständigt driva dina egna processer och planerar samt strukturerar ditt arbete på ett effektivt sätt. Du har en god administrativ och analytisk förmåga och du kommunicerar på ett tydligt samt pedagogiskt sätt. Din samarbetsförmåga är god och du har ett lyhört förhållningssätt. I myndighetsrollen krävs en god förmåga att kunna göra objektiva och sakliga bedömningar samt att kunna ställa tydliga krav och fatta beslut.
Arbetet kräver att du har mycket god förmåga att kunna bedöma människors funktion vid nedsatt rörelseförmåga. Du har också ett engagemang i kombination med ett serviceinriktat arbetssätt, en förmåga att se helheten i uppdraget och att kontinuerligt arbeta med kvalitetshöjande förbättringsarbete. Det krävs även att du på ett balanserat sätt kan kombinera rollen som myndighetsperson med tydligt medborgarfokus.
Arbetet ställer höga krav på att du har en stor social och empatisk förmåga. Du skall vara lyhörd och serviceinriktad i kontakten med sökande då du kommer att ha många kontakter, både internt och externt.
Du ska kunna uttrycka dig väl i tal och skrift. Vi lägger stor vikt läggs vid personlig lämplighet, flexibilitet och noggrannhet.
Tjänsten kräver att du har B-körkort.
ÖVRIGT
Månadslön. Individuell lönesättning.
Tjänsten är för närvarande placerad inom Sektor Samhällsbyggnad men kan komma att flyttas till annan sektor under år 2020.
Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Fyll därför i dina uppgifter så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv.
Dina personuppgifter behandlas i Visma Recruit under rekryteringsprocessen och i den utsträckning detta är nödvändigt för att uppfylla lagstiftningen. Ansökan raderas 24 månader efter avslutande av rekrytering. Om du har ett Visma Recruit-konto kan du använda redigeringen av din profil för att radera, ladda upp och redigera information. Kontakta annars Ale kommun.
Vi vill upplysa om att din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.
Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: Enligt överenskommelse. .
ErsättningEnligt avtal.
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2020-01-27
Klicka på denna länk för att göra din ansökanFöretagAle kommun, sektor samhällsbyggnad
Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "A924315".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Ale kommun (org.nr 212000-1439)
Arbetsplats Ale kommun, sektor samhällsbyggnad
Jobbnummer 5019989
Observera att sista ansökningsdag har passerat.