Handläggare arkiv

Trafikverket / Bibliotekariejobb / Göteborg
2025-05-06


Visa alla bibliotekariejobb i Göteborg, Mölndal, Partille, Kungälv, Lerum eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Trafikverket i Göteborg, Mölndal, Kungälv, Öckerö, Ale eller i hela Sverige

Som Handläggare Arkiv på Trafikverket är du med och underlättar vardagen för invånare och företagare i hela Sverige. Det gör du genom att vara med och bidra till framtidens infrastruktur.
I tjänsten som arkivhandläggare bidrar du till allmänheten i stort likväl som till enskilda personer. "Vårt arbete är viktigt för att upprätthålla offentlighetsprincipen men även utifrån monetära aspekter och allmänt intresse hos den enskilde. Det roligaste med jobbet som arkivhandläggare är att lära sig något nytt varje dag och att vara till hjälp för andra" säger en medarbetare..

Handläggare arkiv

Publiceringsdatum
2025-05-06

Dina arbetsuppgifter
Enheten har ambitioner att driva Trafikverkets myndighetsservice framåt, vilket kommer att innebära möjligheter och stimulerande utmaningar för dig i den här rollen. Du kommer att bidra till ett tillgängligt och sökbart arkivmaterial i Trafikverket, delta i arbetet med utlämnandeärenden och interna uppdrag samt svara på verksamhetens frågor angående arkivfrågor och dokumenthantering.
I huvudsak kommer du att arbeta med följande arbetsuppgifter:
hantera utlämnandeärenden i bland annat e-arkiv och analoga arkiv
besvara förfrågningar från allmänhet, myndigheter, forskare och media
göra sekretessbedömningar av allmänna handlingar
stödja verksamheten i arbetet med att lämna ut/bedöma allmänna handlingars offentlighet
ordna och vårda samt tillgängliggöra arkivmaterial
bevaka utveckling inom området för att kunna bemöta interna och externa förfrågningar på ett effektivt och professionellt sätt.

Övrig information

Anställningen är placerad i säkerhetsklass. För anställning krävs godkänt resultat i säkerhetsprövningen, som genomförs i enlighet med bestämmelser i säkerhetsskyddslagen (2018:585).
För att undvika att du missar viktig information om din ansökan behöver du se till att hålla dig uppdaterad via "Min karriärsida"! Vi använder främst mail (från mejladress: noreply@heroma.se) för att göra utskick och kallelser. Kolla din inkorg och även skräppost/SPAM regelbundet under denna tid för att vara säker på att du får all information från oss! Du kan med fördel även lägga till den mejladressen i dina mejlkontakter.
I denna rekrytering används webbaserade tester som en del i urvalet.
Digitala 1:a intervjuer via Skype är planerade till 9 och 12 juni.

Kvalifikationer
Vem är du?
För att lyckas i rollen ser vi att du är initiativtagande, strukturerad och självständig. Du driver dina ärenden framåt, ser vad som behöver göras och agerar därefter på ett skyndsamt vis. Det är viktigt att du kan samarbeta på ett sätt som gör att vi gemensamt hittar lösningar som gynnar alla inom teamet samt externa parter. För dig är ett gott bemötande och att ge professionell service en självklarhet. Det gör du bland annat genom att vara lyhörd för din omvärld och genom att bemöta andra med respekt. För den här rollen är problemlösningsförmåga en viktig egenskap eftersom en stor del av arbetet innebär att identifiera problem, utveckla lösningar som uppstår och på rätt sätt kunna uppfylla kundens önskemål. För att trivas i rollen som Arkivhandläggare hos oss bör du vara kommunikativ och tycka om att interagera med andra människor då tjänsten innebär mycket uppsökande kontakt muntligen både internt och externt. Du motiveras av ett aktivt medarbetarskap där du på ett målmedvetet sätt tar ansvar för dina arbetsuppgifter samtidigt som du är uppmärksam på hur du är en del av och bidrar till helheten genom att samverka med andra
Vi söker dig som har
eftergymnasial utbildning inom offentlig förvaltning, statsvetenskap eller arkivvetenskap
tidigare relevant och aktuell arbetslivserfarenhet inom liknande område med stort kundfokus och där servicekänslan spelat en avgörande roll
kunskap om Förvaltningslagen samt Offentlighets - och Sekretesslagen
goda kunskaper i svenska i såväl tal som skrift

Det är meriterande om du har
erfarenhet av att jobba i olika diarie- och ärendehanteringssystem (exempelvis W3D3 och E-arkiv)
erfarenhet från arbete inom offentlig sektor.

Så ansöker du
De frågor som du får besvara när du skickar in din ansökan kommer att ligga till grund för det första urvalet vi gör. Om det inte står något annat i annonsen vill vi att du bifogar ditt CV. Vi har slutat begära in personligt brev eftersom vi inte har med det som del av urvalsunderlaget. Om du har skyddade personuppgifter ska du kontakta ansvarig chef för rekryteringen så att din ansökan blir hanterad enligt särskilda rutiner. Du hittar namn och kontaktuppgifter till chefen i annonsen.
På Planering är du ingången till Trafikverket för dem som vi finns till för: medborgare och näringsliv. Omvärldens tillgång till våra servicetjänster och till oss som myndighet är viktig. Det är därför vi vill ta vara på digitaliseringens möjligheter till fullo. Vi behöver smarta e-tjänster och effektiv hantering av både ärenden och dokument.
På Trafikverket jobbar vi med att göra Sverige närmare. Vi tror på att en förening av olika erfarenheter, bakgrunder och perspektiv är den bästa grunden för att bygga en arbetsplats fri från diskriminering och en miljö där alla trivs och gör sitt bästa. Vi tror på mångfald där den gemensamma nämnaren är pålitlighet, engagemang och mod. För det är så vi bäst representerar vårt samhälle.

Ersättning
månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2025-05-17
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "13:2025:069".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Trafikverket (org.nr 202100-6297)

Kontakt
Rekryterande chef
Amanda Bergh Nielsen
0101236327

Jobbnummer
9322149

Prenumerera på jobb från Trafikverket

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Trafikverket: