Handläggare

Polismyndigheten / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Stockholm
2015-05-22
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Handläggare" (publicerad 2016-09-09) ⬅️


Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Polismyndigheten i Stockholm, Solna, Järfälla, Södertälje, Sigtuna eller i hela Sverige

Polismyndigheten söker två handläggare, polis eller civil, till Nationella operativa avdelningen, operativa enheten, gränspolissektionen, strategiska gruppen.

Den nya Polismyndigheten bildades den 1 januari 2015. Myndigheten har blivit en enrådighetsmyndighet vilket innebär att den leds av en chef som inför regeringen ensam bär ansvaret för myndighetens verksamhet. Myndigheten består av drygt 28 500 medarbetare och är organiserade i sju regioner, ett antal gemensamma avdelningar samt ett kansli.

Nationella operativa avdelningens uppgift är att bland annat bekämpa grov organiserad brottslighet och försvåra för kriminella organisationer att verka i Sverige. Nationella operativa avdelningen är även Sveriges kontaktpunkt för internationella brottsbekämpande organisationer som t.ex. Europol, Interpol och EU:s gränskontrollbyrå Frontex.

Gränspolissektionen har det strategiska ansvaret för gränspolisverksamheten och ansvarar för samordna, strukturera och metodutveckla polisens arbete med gränskontroll, inre utlänningskontroll och verkställigheter. Sektionen är nationell kontaktpunkt för EU:s gränskontrollbyrå Frontex och samordnar Sveriges deltagande i byråns operationer. Här finns den Nationella Samordningscentralen för gränsövervakningssystemet Eurosur, förvaltningen av gränsfonden och polisens ambassadsamordning. Sektionen ger stöd till gränskontrollen i frågor om resehandlingar och dokument. Slutligen ansvarar sektionen för registrering av inreseförbud (personer som förbjudits att återvända till Sverige), den så kallade U-boken.

Publiceringsdatum
2015-05-22

Dina arbetsuppgifter
• Ta hand om inkommande uppgifter beträffande beslut om avvisning, utvisning och verkställighet, anstånd med eller upphävande av sådant beslut
• Ansvara för att inkommande beslut uppdateras i U-boken och SIS
• Fortlöpande hålla kontakt med regionerna, Migrationsverket, Migrationsdomstolen, Migrationsöverdomstolen och Justitiedepartementet angående olika ärenden
• Besvara förfrågningar från regionerna och andra myndigheter avseende U-boken
• Ta fram, kontrollera och sammanställa vissa statistikuppgifter för gränspolisverksamheten inom polismyndigheten
• Andra vid sektionen förekommande handläggningsuppgifter

Kvalifikationer
• Minst gymnasieutbildning, gärna högre utbildning inom statsvetenskap, eller motsvarande kunskaper förvärvade på annat sätt
• Goda IT-kunskaper och kunskaper i excel
• Goda muntliga och skriftliga kunskaper i svenska
• Erfarenhet av att hantera handläggningsärenden
• erfarenhet av administrativa arbetsuppgifter

Meriterande
• Kunskaper om det regelverk som styr internationellt polissamarbete
• Erfarenhet av polisiära register, särskilt i EPU och PÄR är relevant
• Kunskaper i ytterligare EU-språk
• Goda kunskaper i utlänningslagstiftningen
• Erfarenhet eller kännedom om Lean

Dina personliga egenskaper
Du kommer att arbeta i ett litet team fyra personer. Arbetsuppgifterna ställer krav på att du har mycket god samarbetsförmåga samt att du är noggrann och strukturerad i ditt sätt att jobba. Dessutom krävs det att du har stor flexibilitet och social kompetens. Du ska vara självgående, initiativrik och tycka om att ha många bollar i luften. Du har även ordningssinne och brinner för administrativa arbetsuppgifter.
Då rollen innebär många externa kontakter, kommer vi lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Välkommen med din ansökan bestående av personligt brev och CV senast den 5 juni 2015. Vi tar endast emot bilagor i pdf- och doc-format.

Läs hela annonsen på www.polisen.se

Varaktighet, arbetstid
Tillsvidare
Heltid
Flextid tillämpas. Arbetsplatsen ligger på Kungsholmen i Stockholm.

Ersättning
Fast månads- vecko- eller timlön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2015-06-05
Märk din ansökan med ref.nr 87/15 i mailets ärendemening.
Ange följande referens när du ansöker: 87/15
Ansökan kan skickas till e-postadress: registrator.kansli@polisen.se

Kontakt
Sofia Ask, Polisförbundet 010-563 87 10
Per Löwenberg, Gruppchef 010-563 89 90

Facklig kontakt
Lotta Hyltenfeldt, Sekopolisen 010-56 379 35
Johan Gertz, Fackförbundet ST 010-56 770 92
Anna Owens, SACO 076-767 4470

Företag
Polismyndigheten

Adress
Polismyndigheten
Box 12256
10226 Stockholm

Kontorsadress
Polhemsgatan 30
Stockholm

Övriga kontaktuppgifter
Telefonnummer: 11414

Jobbnummer
2306590

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Polismyndigheten

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Polismyndigheten: