Handläggare - lagstiftningsprod. och myndighetsstyrn. inom pensionsområdet

Regeringskansliet / Administratörsjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Regeringskansliet i Stockholm, Solna, Sundbyberg, Västerås, Norrköping eller i hela Sverige

Socialförsäkringsenheten, Socialdepartementet

Har du erfarenhet kvalificerade eller utredande arbetsuppgifter inom pensionsområdet? Inom socialförsäkringens område pågår intensivt arbete i flera delar och vi söker nu förstärkning. Huvudfokus för rekryteringen är frågor som rör pensionsområdet generellt men i huvudsak premiepension.

Din arbetsdag. Sveriges morgondag.

Du kommer som anställd på Socialförsäkringsenheten att bidra till utarbetande av våra olika lagstiftningsprodukter, vissa frågor kopplade till myndighetsstyrning, framtagning av underlag och analyser till den politiska ledningen, budgetarbete, handläggning av löpande arbetsuppgifter.

Arbetet sker under en fortlöpande och nära dialog med såväl departementets ledning som med andra enheter, departement, myndigheter och organisationer. Arbetsuppgifterna kan spänna över socialförsäkringens olika områden, men med huvudsakligt fokus på frågor som rör pensionsområdet. Arbetet sker i högt tempo och är i hög grad problemlösningsfokuserat.

Läs mer om vår verksamhet på www.regeringen.se.

Publiceringsdatum
2024-02-12

Bakgrund
Vi söker dig som har akademisk examen inom ekonomi, statsvetenskap eller juridik. Alternativt har du en motsvarande examen som vi bedömer vara relevant.
Du har flerårig erfarenhet av kvalificerade handläggande eller utredande uppgifter inom pensionsområdet.
Vidare har du kunskap om svensk statsförvaltning samt kunskap om socialförsäkringen, dess regelverk, förmåner och administration.
Du måste ha mycket goda kunskaper i svenska och engelska, i tal och skrift.

Meriterande är:

• kunskap om och övergripande systemförståelse för pensionssystemets regelverk.

• erfarenhet av arbete med pensionsfrågor, framför allt premiepensionsfrågor

• arbete med myndighetsstyrning och budgetprocessen i Regeringskansliet.

• arbete i Regeringskansliet, annan politikerstyrd organisation eller myndighet.

• kunskap om pensionssystemet i Sverige

• kunskap om fondmarknaden och de regelverk som marknaden förhåller sig till, både nationellt och det EU-rättsliga regelverket

Dina egenskaper

För att trivas i rollen som handläggare på Socialförsäkringsenheten behöver du självständigt kunna planera, strukturera och prioritera ditt arbete på ett effektivt sätt och ta ansvar för att hålla såväl korta deadlines som att driva långsiktiga processer framåt. Vi söker personer med gott omdöme och hög integritet som är initiativrika och samarbetsinriktade. Du har förmåga att knyta och utveckla kontakter. Du är analytisk och kan sammanställa och dra slutsatser utifrån omfattande och komplexa underlag. Du får vara beredd på det oförutsedda och du förväntas kunna leverera och byta fokus snabbt, vilket ställer höga krav på din flexibilitet. Du har erfarenhet av att arbeta fram högkvalitativa skriftliga underlag och hålla stringenta muntliga föredragningar som anpassats till mottagaren.

En väsentlig egenskap är att kunna behärska både detaljer och helhet och att utifrån ett pedagogiskt förhållningssätt informativt kunna förklara och förmedla svar på komplexa frågor internt såväl som i extern kommunikation.

Stor vikt kommer att läggas vid dina personliga egenskaper som innebär att du med din kunskap och förmågor kompletterar övriga medarbetare på ett bra sätt och att du bedöms kunna fungerar väl på enheten.

Övrig information
Vi erbjuder tillsvidareanställning som inleds med sex månaders provanställning och tillsätts så fort som möjligt.

En säkerhetsprövning kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas.

Är du intresserad?

Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta enhetschef Therese Karlberg på telefonnummer; 08-405 53 76. Du kan även kontakta rekryteringsspecialist Ana Acosta på 08-405 39 42. Fackliga kontaktpersoner är Kristoffer Lundberg för ST och Pia Fagerström för SACO. Du når dem via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 26 februari 2024.



Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 800 personer, varav 600 utomlands. Regeringskansliet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång och vi arbetar aktivt för att vara en arbetsplats fri från diskriminering. Socialdepartementet, som är ett av tio departement, ansvarar för frågor som rör samhällets välfärd. De handlar bl.a. om folkhälsa och sjukvård, socialtjänst inklusive äldreomsorg, omsorg om och rättigheter för personer med funktionsnedsättning, sjuk- och föräldraförsäkring, pensioner och premiepensionssystemet samt idrott, civilsamhället, ungdomspolitik, begravningsfrågor och trossamfund.

Ersättning
.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2024-02-26
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Regeringskansliet (org.nr 202100-3831)

Övrig information om företaget/organisationen
Offentliga upphandlingar genomförda av Regeringskansliet
Senaste upphandlingen: The Embassy in Dar Es Salaam procures Local Framework Agreement for Audit Services

Jobbnummer
8464479

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Regeringskansliet

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Regeringskansliet: