Forskningsingenjör med inriktning datorspel för kognitiv profilering
Stockholms Universitet / Elektronikjobb / Stockholm
2025-05-28
Visa alla elektronikjobb i Stockholm,
Solna,
Lidingö,
Sundbyberg,
Danderyd eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Stockholms Universitet i Stockholm,
Solna,
Sundbyberg,
Sollentuna,
Täby eller i
hela Sverige Psykologiska institutionen är en kreativ och internationell arbetsplats för utbildning och forskning med ca 200 anställda.
Över 1000 personer studerar på våra olika utbildningar, på allt från grundnivå till forskarnivå, inklusive psykologprogram, psykoterapeutprogram och specialistutbildningar.
Vi bedriver också mycket framgångsrik forskning inom flera områden, bland annat inom arbets- och organisationspsykologi, psykofysik och perception, stress, biologisk psykologi, klinisk psykologi, kognition, socialpsykologi och utvecklingspsykologi. Institutionen har en egen psykologisk klinik för forskning och utbildning med ca 4000 besök per år.
Mer information om oss finns på:
https://www.su.se/psykologiska-institutionen/Projektbeskrivning
Psykologiska institutionen söker efter en forskningsingenjör som kan driva den tekniska utvecklingen inom följande forskningsprojekt: datorspel för kognitiv profilering och pedagogisk utveckling.
Detta forskningsprojekt handlar om att utveckla datorspel för kognitiv profilering, pedagogisk utveckling och underhållning. Spelen individanpassas automatiskt och kan användas av barn och vuxna, med eller utan intellektuell funktionsnedsättning. Projektet är ett samarbete mellan Stockholms universitet, Karolinska institutet, Sahlgrenska akademin (Göteborgs universitet), Tillämpad IT (Göteborgs universitet).
- I ett av spelen rör sig spelaren i ett digitalt landskap i Unity och lär sig olika skolämnen, löser problem och gör utmaningar, ungefär som i en digital poängpromenad. En viktig kategori av utmaningar är att spela andra spel som är spel i spelet.
- I ett annat spel handlar det om att samla poäng genom att navigera i olika banor, som är digitala gestaltningar av Markov Decision Processes.
- I ett tredje spel rör sig spelaren i en gridvärld och löser olika problem som syftar till att överleva i spelet så länge som möjligt.
Spelarnas beteende samlas in i psykologiska experiment med olika patientgrupper. Speldatan analyseras statistiskt för att hitta skillnader mellan olika patientgrupper och kontroller. Modeller som imiterar mänskligt beteende skapas, bland annat med hjälp av deep reinforcement learning och olika sökalgoritmer. Sökalgoritmerna kan ställas in för att spegla olika former av kognitiva begränsningar.
Publiceringsdatum2025-05-28Dina arbetsuppgifterSom forskningsingenjör kommer du att arbeta fokuserat med forskning och publicering i nära samarbete med ett internationellt forskarlag. En central del av arbetet handlar om att utveckla spel och datormodeller baserade på AI. I projekten används maskininlärning baserad på Python och spelmotorn Unity med ML-Agents, samt olika webbutvecklingsverktyg.
KvalifikationerVi söker dig som har en kandidatexamen inom relevant område eller erfarenheter som arbetsgivaren bedömer som likvärdiga. Du ska ha en akademisk bakgrund i datavetenskap med en mångårig professionell erfarenhet av att programmera för slutanvändare. Du ska ha gedigen erfarenhet av att programmera spel, utveckla AI-modeller, samt webblösningar för både klient- och serversidan. Du ska också ha dokumenterad erfarenhet av forskning och vetenskapliga publikationer.
Dessutom är god samarbetsförmåga ett krav, liksom mycket god svenska i tal och skrift, eftersom kommunikation med slutanvändare i regel sker på svenska. Erfarenhet av professionellt arbete med projektets centrala teknikområden (Unity, ML-Agents, C# och Python, eller motsvarande) är starkt meriterande.
Om anställningen
Anställningen avser heltid och är tidsbegränsad till fem månader. Möjlighet till deltidsanställning kan diskuteras. Stockholms universitet tillämpar individuell lönesättning. Tillträde enligt överenskommelse.
Vi erbjuder
Hos oss får du dynamiken i samspelet mellan högre utbildning och forskning som gör Stockholms universitet till en spännande och kreativ miljö. Du arbetar i en internationell miljö och får förmånliga villkor. Universitetet ligger beläget i Nationalstadsparken med goda förbindelser till city. Psykologiska institutionen bedriver sin verksamhet på campus Albano.
Stockholms universitet värnar om att vara en arbetsplats som är fri från diskriminering och ger lika rättigheter och möjligheter för alla.
Kontaktuppgifter för detta jobbYtterligare information lämnas av docent Johan Lundin Kleberg, mailto:
johan.lundin.kleberg@su.se tfn 08-163866.
Så ansöker duDu söker anställningen via Stockholms universitets rekryteringssystem. Du som sökande ansvarar för att ansökan är komplett och att den är universitetet tillhanda senast sista ansökningsdag.
Anvisningar för sökande finns på webbsidan:
https://www.su.se/om-universitetet/jobba-på-su/att-söka-en-anställning.Stockholms universitet bidrar till det hållbara demokratiska samhällets utveckling genom kunskap, upplysning och sanningssökande.
Ersättning Individuell lönesättning
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2025-06-13
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "SU FV-2196-25".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Stockholms Universitet (org.nr 202100-3062)
Arbetsplats Psykologiska institutionen
Jobbnummer 9365598