Forskningsingenjör i storskaliga trafikdata
Kungliga Tekniska högskolan, Skolan för arkitektur och samhällsb / Byggjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla byggjobb i Stockholm,
Solna,
Lidingö,
Sundbyberg,
Danderyd eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Kungliga Tekniska högskolan, Skolan för arkitektur och samhällsb i Stockholm KTH svarar för en tredjedel av Sveriges kapacitet av teknisk forskning och ingenjörsutbildning på högskolenivå. Utbildningen och forskningen täcker ett brett område - från naturvetenskap till alla grenar inom tekniken samt arkitektur, industriell ekonomi och samhällsplanering. Totalt finns vid KTH 12 400 helårsstudenter på grundnivå och avancerad nivå, nästan 1900 aktiva forskarstuderande och 5100 anställda.
Skolan för arkitektur och samhällsbyggnads verksamhet handlar om framtidens samhälle, om hur våra städer, byggnader och infrastruktur ska vara utformade. Den handlar om tillväxten, tekniken och miljön och om etiska avväganden och risker. Våra utbildningsprogram och vår forskning omfattar såväl teknik som humaniora och samhällsvetenskap.
Institutionen för transportvetenskap består av två avdelningar: Systemanalys och ekonomi samt Transportplanering, ekonomi och teknik.
Vi har en stark forskning och utbildning inom en rad områden som berör framtidens transportsystem. Institutionen har ett nära samarbete med internationellt och nationellt ledande forskargrupper, Trafikverket och andra planeringsorgan samt med näringslivet.
iMobility Lab (
www.imobilitylab.se ) syftar till att använda data från opportunistiska och traditionella sensorer för att uveckla bättre metoder för multimodal mobilitetsinformation och tjänster för resenärer och godstransporter. Labbet grundades genom anslaget IBM SUR (Shared University Research) för utvecklandet av "NexTMC3, Next Generation Traffic Management, Communications, and Control Center for Sustainable Urban Transport". Data från 1500 GPS-utrustade taxibilar, mikrovågsdetektorer längs motorvägnätet, restidskameror, väder- och luftkvalitetssensorer, incidentrapporter, m.m. tas emot i realtid, och många ytterligare datakällor för väg- och kollektivtrafik finns tillgängliga. Labbet är utrustat med omfattande databaser, algoritmer för databehandling och öppna bil- och kollektivtrafiksimuleringsmodeller. Aktiviteterna vid labbet stöds av projekt finansierade av Google, Scania, Volvo, Ericsson, Trafikverket, Stockholms stads trafikkontor, Trafikförvaltningen i Stockholms län, med flera.
Publiceringsdatum2015-11-24Dina arbetsuppgifterInstitutionen för transportvetenskap, KTH, bjuder in till ansökningar för en heltidstjänst som forskningsingenjör inom storskaliga trafikdata. Tjänsten är för ett år och startar vid tidigast möjliga tidpunkt. Den valda kandidaten kommer bland annat att arbeta i projektet Mobile Millennium Stockholm kring trafikprediktion i Stockholm med en kombination av datakällor. Kandidaten kommer att ha en viktig roll i (i) drift, underhåll och utveckling av befintliga gränssnitt, databaser och algoritmer för filtrering och förädling av data, (ii) implementering och drift av utvecklade gränssnitt, databaser och algoritmer i testmiljöer både lokalt och hos Trafikverket.
KvalifikationerEn M.Sc.-titel eller motsvarande är ett krav. Den sökande förväntas ha en bakgrund inom datorvetenskap med ett starkt intresse för transporttillämpningar, eller en bakgrund inom transportvetenskap, till exempel trafikteknik och modellering med starka kunskaper inom datorvetenskap. Starka programmeringskunskaper i till exempel Java, Python eller C/C++/C# krävs, liksom starka kunskaper i databashantering med PostgreSQL/PostGIS, SQL eller liknande. Kunskaper inom filtrering, data fusion, data mining, trafik- och transportsystem är meriterande.
Den valda sökanden bör ha en väl utvecklade förmågor till analytiskt tänkande, problemlösning och kommunikation. Utvärderingen kommer att baseras på hur väl de sökande kvalificerar sig med avseende på ovanstående meriter.
Fackliga representanter
Du hittar kontaktuppgifter till fackliga representanter på KTH:s webbsida.
Så ansöker duDu ansöker via KTH:s rekryteringsverktyg. Du som sökande har huvudansvaret för att din ansökan är komplett när den skickas in. Din kompletta ansökan ska vara KTH tillhanda senast sista dagen för ansökningsperioden.
Ansökan ska innehålla följande:
• CV inklusive relevanta professionella erfarenheter och kunskaper och publikationslista.
• Kopior av examensbevis och betyg från dina tidigare universitetsstudier. Översättningar till engelska eller svenska om originaldokumenten inte är utfärdade på ett av dessa språk.
• Kortfattad redogörelse om varför du vill bedriva forskningsstudier, om dina akademiska intressen och hur relaterar de till dina tidigare erfarenheter och framtida mål; max 2 sidor lång.
• Representativa publikationer eller tekniska rapporter: Dokument inte längre än 10 sidor vardera. För längre dokument (t.ex. avhandlingar), bifoga en sammanfattning (abstract) och en webblänk till den fullständiga texten.
• Rekommendationsbrev och kontaktinformation till två referenspersoner.
Övrig informationVi undanber oss direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av platsannonser.
Varaktighet, arbetstid
100%. Tillträde: Enligt överenskommelse, helst snarast möjligt Visstidsanställning
ErsättningMånadslön
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2015-12-15
Ange följande referens när du ansöker: A-2015-1860
Klicka på denna länk för att göra din ansökanKontaktErik Jenelius, biträdande lektor Telefonnummer: 08-790 8032, E-mail:
jenelius@kth.seFöretagKungliga Tekniska högskolan, Skolan för arkitektur och samhällsbyggnad
AdressKungliga Tekniska högskolan, Skolan för arkitektur och samhällsbyggnad
Teknikringen 74D
10044 Stockholm
KontorsadressTeknikringen 74D
Jobbnummer 2543724
Observera att sista ansökningsdag har passerat.