Försäljningschef till Nobina

Nobina Sverige AB / Chefsjobb / Solna
2025-01-16


Visa alla chefsjobb i Solna, Sundbyberg, Stockholm, Danderyd, Lidingö eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Nobina Sverige AB i Solna, Stockholm, Järfälla, Huddinge, Täby eller i hela Sverige

Nobina är Nordens största och mest erfarna operatör inom kollektivtrafik. Vi ser till att över en miljon människor dagligen kommer till sitt jobb, sin skola eller andra aktiviteter genom att leverera kontrakterad kollektivtrafik på uppdrag av samhället. Vår framgång skapar ett bättre samhälle i form av ökad rörlighet, minskad miljöbelastning och lägre samhällskostnader. Läs mer på www.nobina.se
Affärsområde Extratrafik ska växa på fler marknader och med fler produkter och vi söker därför en försäljningschef som ska leda denna utveckling. Är du vår nya kollega så tycker vi att du ska läsa vidare!
Om jobbet
Vårt erbjudande inom affärsområdet Extratrafik består av tågersättning, event, beställnings- och andra kommersiella produkter för persontransport. Idag ansvarar Nobina för ca 50% av all tågersättningstrafik i Sverige och är en etablerad aktör för de största och mest komplexa event-uppdragen.
Vi erbjuder dig en utmanande och kreativ roll i en väletablerad och mycket kompetent organisation. Affärsområdet växer snabbt, vilket gör att du kan strukturera och organisera avdelningen och säljarbetet och hitta de bästa säljstrategierna. Arbetet innebär ett nära samarbete med den operativa verksamheten, både operativ planering och ledning inom avdelningen, med både Nobinas trafikområden och vårt nätverk av över 550 underleverantörer. Dessutom sker ett tätt samarbete med försäljningskollegor i övriga Norden samt IT- och produktutveckling inom koncernen. Denna roll har en stark strategisk dimension och kräver erfarenhet av säljledning.
Dina ansvarsområden
Du ansvarar för marknadsutveckling och försäljning inom event, beställning och kommersiella trafikprodukter. Detta innebär framtagande och genomförande av försäljningsstrategier, genomförande av hela försäljningsprocessen med kalkylering och avtalsförhandling fram till överlämning till den operativa verksamheten. Du kan identifiera nya affärsmöjligheter och bygga starka relationer med kunderna. Du har det övergripande ansvaret, vilket innebär att du är arrangör och projektledare som ser till vad som behöver göras, hur och av vem - och ibland även tar på dig de operativa arbetshandskarna själv. Du säkerställer arbetssättet i varje uppgift och säkerställer kvalitet och ekonomi i arbetsuppgifterna.
Personliga egenskaper och kvalifikationer
För att lyckas och trivas i denna roll är du en mycket skicklig säljare med god erfarenhet av persontransport- och trafikplanering - förståelse för våra ofta mycket komplexa produkter och transportlösningar är en grundförutsättning för att lyckas i rollen. Du har den strategiska förmågan att långsiktigt planera marknadsarbetet och tillsammans med produkt- och IT-utveckling forma de lösningar som efterfrågas på marknaden, därtill har du god erfarenhet av ekonomistyrning, budgetarbete och avtalsförhandling. Du har ansvaret för försäljning och tillväxten inom Extratrafik, vilket kräver att du har förmågan att förstå verksamheten och skapa långsiktiga planer. Att skapa goda relationer med kunder, underleverantörer, kollegor och medarbetare är naturligt för dig. Du är kommunikativ och har god samarbetsförmåga. Du trivs i många gränssnitt och är skicklig på att kommunicera information på ett öppet och tydligt sätt, samtidigt som du är lyhörd och tar hänsyn till andras idéer. Du är ordningsam i ditt arbetssätt och värdesätter god struktur och planering. Förutom en ödmjuk personlighet måste du också visa stor beslutsamhet. Vidare ser vi att du har:

Bevisad framgångsrik erfarenhet av försäljningsledning och arbetsledning i minst 5 år


Erfarenhet av försäljning B2B; offertframtagande, förhandling, kalkylering och budgetarbete


God erfarenhet av persontrafik och planering av transportlösningar


Erfarenhet av att arbeta med komplexa lösningar i samverkan mellan flera olika parter


B-körkort


Goda IT-kunskaper, särskilt i Office-paketet


Akademisk utbildning är meriterande, men vi värderar dina erfarenheter och personliga egenskaper mer!

Om tjänsten och ansökan
Tjänsten är på heltid 100% i våra nya moderna nya lokaler med placering i Solna. Då ansvarsområdet är nationellt förekommer även resor i tjänsten. Vi tillämpar provanställning och individuell lönesättning. Internt hos oss kallas rollen för Marknadschef.
Vi vill ha din ansökan senast 16 februari 2025. Tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdag, då vi hanterar ansökningarna löpande. Vi rekommenderar dig därför att söka så snart som möjligt.
Frågor
Har du frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta vår Affärschef Extratrafik Jens Lindström, jens.lindstrom@nobina.com, tel: 070-2973446.

Varför Nobina?
På Nobina är vi engagerade i att skapa en inkluderande arbetsmiljö där varje medarbetare känner sig värdefull. Våra ledare tar ansvar, fattar modiga beslut och strävar alltid efter att möta våra resenärers och samhällets behov. Genom att vara affärsdrivna och fokusera på helheten strävar vi efter att utveckla vår verksamhet och skapa hållbara lösningar för idag och för framtiden. På ett coachande sätt är vi engagerande. Vår kultur bygger på respekt, vi bryr oss och tar ansvar och vi söker ständigt nya perspektiv för att driva innovation.

Ersättning
individuell

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2025-02-16
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Nobina Sverige AB (org.nr 556057-0128), https://www.nobina.se/

Arbetsplats
Nobina

Jobbnummer
9107531

Prenumerera på jobb från Nobina Sverige AB

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Nobina Sverige AB: