Försäkringsutredare, särskilt utredningskrävande tillfällig föräldrapenning
Försäkringskassan / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Norrköping
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Norrköping,
Söderköping,
Finspång,
Linköping,
Katrineholm eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Försäkringskassan i Norrköping,
Linköping,
Katrineholm,
Nyköping,
Motala eller i
hela Sverige Varje år fattar Försäkringskassan 24 miljoner beslut som påverkar människors liv och hela samhället. Vi betalar ut cirka 250 miljarder kronor varje år. Det är allas skattepengar vi har hand om. Det är ett stort ansvar. Därför sätter vi oss in i varje ärende, följer lagar och regler, informerar och vägleder, bryr oss och visar omtanke. Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar. Välkommen till Försäkringskassan.
Utredningar, beslutsfattande och teamarbete
Som försäkringsutredare har du ett viktigt uppdrag: att hjälpa medborgarna så att rätt person får rätt ersättning i rätt tid. Du ger individen förutsättningar att ha överblick och känna trygghet i alla kontakter med Försäkringskassan. Kontakten sker i telefon och skriftligt. I arbetet gör du kvalificerade utredningar och fattar därefter beslut. Varje individ har en situation som är unik och behöver mötas utifrån sina specifika behov. Tjänsten innebär att du hanterar sekretessbelagda uppgifter vilket ställer höga krav på rätt hantering. Därför är det viktigt att du som ska arbeta hos oss har högt säkerhetsmedvetande.
I arbetet möter du föräldrar med allvarligt sjuka barn eller barn som har avlidit och utreder deras rätt till tillfällig föräldrapenning. Inom tillfällig föräldrapenning, särskilt utredningskrävande, gör du en försäkringsmedicinsk bedömning med stöd av försäkringsmedicinsk rådgivare. Du samarbetar bland annat med hälso- och sjukvården.
Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar.
Vi söker dig som
• har högskoleexamen eller erfarenheter och kvalifikationer som kan prövas likvärdig
• är stabil och förtroendeingivande
• agerar på eget initiativ och tar ansvar för resultat med hög kvalitet
• har ett systematiskt och noggrant arbetssätt
• kan förstå och analysera komplexa frågor
• har god kommunikativ förmåga
• har datorvana.
Det är meriterande om du
• har arbetat med kvalificerade utredningar och fattat beslut som påverkar individer
• har goda kunskaper om hur man professionellt möter människor i olika livssituationer
• har arbetat inom föräldraförsäkringen - Tillfällig föräldrapenning, särskilt utredningskrävande
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Publiceringsdatum2024-03-07Övrig informationEtt antal tjänster, tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. Försäkringskassan kan komma att göra viss ekonomisk personkontroll innan anställning och en anställning hos oss kan även innebära placering i säkerhetsklass. I den här rekryteringen kan arbetspsykologiska test användas som en del i urvalsarbetet.
Vill du veta mer om Försäkringskassan som arbetsgivare? Besök fk.se/jobbahososs
KontaktChef: Romana Hävemyr, tel 010-111 49 53 (för frågor om tjänsten). HR-specialist: Louisa Jörgensen, mail
louisa.jorgensen@forsakringskassan.se, tel 010-113 43 37 (för frågor om rekryteringsprocessen). ST: Pierre Jacobsen, tel 010-112 29 64. Saco-S: Daria Memetovic, tel 010-118 40 78. Seko: Johanna Grundström, tel 010-115 30 44.
Så ansöker duVälkommen med din ansökan senast den 29 mars 2024. Ladda gärna upp dina examensbevis, betyg och intyg i samband med din ansökan.
Har du skyddade personuppgifter eller ingen tillgång till bank-id kontaktar du den HR-specialist som finns namngiven i annonsen via telefon så får du hjälp med att skicka in din ansökan.
Ersättning Individuell lönesättning
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2024-03-29
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Försäkringskassan (org.nr 202100-5521),
http://www.forsakringskassan.se/omfk/jobba_hos_oss Jobbnummer 8523539
Observera att sista ansökningsdag har passerat.