Familjerättssekreterare till Familjehems- och familjerättsenhete
Kumla kommun, Gemensam annons sydnärke / Administratörsjobb / Kumla
2015-01-27
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Familjerättssekreterare till Familjehems- och familjerättsenhete" (publicerad 2017-01-26) ⬅️
Visa alla administratörsjobb i Kumla,
Hallsberg,
Örebro,
Askersund,
Laxå eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Kumla kommun, Gemensam annons sydnärke i Kumla Hallsbergs kommun och Kumla kommun har sedan 2013 en gemensam familjehemsenhet. I enheten som är lokaliserad till Kumla arbetar tre familjehemssekreterare. Familjehemssekreterarna fungerar som familjehemmens och kontaktfamiljernas handläggare och ansvarar för att rekrytera, utreda och skriva avtal med familjehem och kontaktfamiljer. Uppföljning av insatser sker i samverkan med barnets socialsekreterare. Familjehemssekreterarna arbetar även med att utbilda och handleda kontaktfamiljer och familjehem.
Nu utvecklar vi vårt samarbete och utökar enheten till att även omfatta handläggning av familjerätt för båda kommunerna. Detta innebär att en familjerättssekreterare samt en sakkunnig socialsekreterare kommer att anställas.
Enhetens personal är anställda av Kumla kommun.
Publiceringsdatum2015-01-27ArbetsuppgifterVi söker nu en familjerättssekreterare till familjehems- och familjerättsenheten. Enheten är en del av familjeenheten som består av 14 socialsekreterare samt öppenvården som består av 12 personal.
Som familjerättssekreterare kommer dina huvudsakliga arbetsuppgifter bestå i att utreda frågor rörande vårdnad/umgänge/boende, adoption samt komplicerade faderskap. Du kommer även att följa upp insatser, t.ex. umgängesstöd. Du kommer att ingå i en arbetsgrupp bestående av tre familjehemssekreterare, en familjerättssekreterare samt en sakkunnig socialsekreterare som även handlägger familjerättsfrågor. Arbetet leds av familjeenhetens enhetschef.
Familjeenheten arbetar aktivt med att hela tiden utveckla verksamheten för barn, unga och deras familjer. För att kunna nå uppsatta mål och uppfylla behoven inom verksamheten tas varje år en kompetensutvecklingsplan fram för vår personal. På familjehems- och familjerättsenheten kommer vi under 2015 att utbilda personalen bl.a. i Nya Kälvesten, IAS och Circle of Security.
KvalifikationerDu ska ha socionomexamen och meriterande är att du har utbildning i samt erfarenhet av BBIC samt MI. Ett krav är att du har arbetat med myndighetsutövning och har erfarenhet från handläggning, detta för att klara av de höga krav som ställs på en rättssäker dokumentation.
Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.
Körkort B är ett krav.
ÖVRIGT
Du söker tjänsten via Offentliga jobbs elektroniska ansökningsblankett. Tillsättningen av tjänsten kommer grunda sig på de uppgifter du lämnar och därför är det av största vikt att du är noggrann när du fyller i din ansökan.
Sydnärke kommunerna gör aktiva val avseende annonseringsplatser, eventuellt stöd och urvalsmetoder inför varje rekrytering. När vi publicerat en annons kommer vi således inte att köpa tjänster eller annonser för en pågående rekrytering varför vi undanber sådana kontakter.
Arbetstider och omfattningHeltid. Tillsvidareanställning
ErsättningEnligt avtal.
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2015-02-17
Ange följande referens när du ansöker: So nr 5/2015
Klicka på denna länk för att göra din ansökanKontaktMalin Pöhner, Enhetschef 019-588192
Gabriella Mueller-Prabin, Verksamhetschef IFO Kumla 019-58 85 71
Facklig kontaktFackliga företrädare nås via kommunens servicece 019-58 80 00
FöretagKumla kommun, Gemensam annons sydnärke
AdressKumla kommun, Gemensam annons sydnärke
Torget 1
69231 Kumla
KontorsadressTorget 1 69231 Kumla
Jobbnummer 2143528
Observera att sista ansökningsdag har passerat.