Familjehemssekreterare
Ljusdals kommun / Administratörsjobb / Ljusdal
2015-12-30
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Familjehemssekreterare" (publicerad 2023-08-29) ⬅️
Visa alla administratörsjobb i Ljusdal,
Nordanstig,
Hudiksvall,
Bollnäs,
Söderhamn eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Ljusdals kommun i Ljusdal,
Hudiksvall,
Bollnäs,
Ånge,
Ockelbo eller i
hela Sverige Individ- och familjeomsorgens barn- och familjeenhet
Ljusdals kommun är beläget i den nordvästra delen av det vackra Hälsingland. De största orterna i kommunen är Ljusdal, Järvsö och Färila. I vår kommun är det nära till allt som hör till livets goda, ett rikt kulturliv och en mångfald av aktiviteter och sevärdheter! För dig som är naturintresserad finns oändliga möjligheter till upplevelser utöver det vanliga.
Tillsammans arbetar vi i kommunen med allt som är viktigt i våra
kommuninvånares vardag. I Ljusdals kommun har 1700 medarbetare Sveriges viktigaste jobb när vi servar våra 19 000 invånare. Är du den som vill berika oss med dina kunskaper, ditt engagemang och din personlighet?
Hjälp oss hjälpa! Vi förstärker familjehemsgruppen för att skapa ett gott mottagande av ensamkommande barn och ungdomar som placeras i familjehem. Familjehemsgruppen ingår i individ- och familjeomsorgens barn- och familjeenhet och är idag tre handläggare. Alla socialsekreterare vid barn- och familjeenheten har sina lokaler i Förvaltningshuset. Enheten består av 32 medarbetare. Enhetschef och 1:e socialsekreterare sitter nära medarbetarna.
Familjehemsgruppen ansvarar för handläggning och uppföljning av våra familjehemsplacerade barn och ungdomar. Familjehemssekreterarna arbetar med att rekrytera, utreda, utbilda och handleda familjehem. Det betyder bland annat att göra bedömningar av lämplighet och förmåga hos familjerna och medverka i matchningen i valet av familjehem för barn som är aktuella för placering. I uppgiften ingår att upprätta avtal och besluta om ersättningar till familjehemmen. Familjehemssekreterarna delar på uppdraget som barnsekreterare för de barn som är stadigvarande placerade i familjehem. I uppdraget ingår att åka på hembesök oavsett var i landet familjehemmet är beläget. När man är barnsekreterare är uppdraget att samtala med barnet, ansvara för ev utredningar, överväganden och omprövningar. Dokumentation ingår i tjänsten. Vi arbetar i verksamhetssystemet Treserva.
Vi söker dig som har erfarenhet av arbete med socialtjänstens myndighetsutövning, framförallt utredningsarbete inom området barn och unga. Du är socionom och är väl förtrogen med lagstiftningen inom området. Arbetet innebär ibland oregelbundna arbetstider. Du måste ha körkort. Vi ser det som en fördel om du har utbildning i och erfarenhet av att ha arbetat med BBIC, utbildning i Kälvesten intervjumetod, samt handledarutbildning. Arbetet kräver att du har en god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift. Du har mycket god förmåga att skapa goda relationer och du är bra på samverkan inom och utom organisationen. Vi vill att du har god förmåga att förstå och sätta dig in i familjehemmens behov. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Du stimuleras av att vara med och utveckla och förbättra verksamheten. Viktigt är att du har förmåga att sätta dig in i andras perspektiv och situation utan att förlora din professionella integritet.
Du erbjuds ett meningsfullt och självständigt arbete i en energisk arbetsgrupp som präglas av värme och kollegial omtanke. Du får introduktion, ett nära dagligt arbetsledarstöd, kompetensutveckling samt processhandledning. Vi erbjuder friskvårdspeng, kompetensutveckling, möjlighet att arbeta hemma och möjlighet att växla in semesterdagstillägg mot extra semestervecka. En särskild lönesatsning pågår för socialsekreterare som arbetar med barnavårdsutredningar. Administrativ stöd finns. För denna tjänst är uppvisande av giltigt utdrag ur polisens brottsregister en förutsättning för anställning.
Provtjänstgöring kan komma att tillämpas.
Körkort krävs.
Tillsvidareanställning med tillträde 2015-12-01. Heltid.
Enhetschef Chatarina Plomér 0651-180 94, 070-257 38 62
Fackliga kontaktpersoner nås via växeln 0651-180 00
2015-12-21
Information till rekryteringskonsulter och annonssäljare:
Ljusdals kommun gör aktiva val när det gäller var vi vill exponera våra platsannonser och vilket stöd vi vill ha i rekryteringen.
Vi kommer inte att köpa tjänster eller annonsplats för en pågående rekrytering och ber er därför att inte kontakta
oss med sådana erbjudanden.
Publiceringsdatum2015-12-30KörkortskravB
Varaktighet, arbetstid
Heltid Tillsvidare
ErsättningMånadslön
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2016-01-31
Klicka på denna länk för att göra din ansökanKontaktChatarina Plomér
FöretagLjusdals kommun
AdressLjusdals kommun
Norra Järnvägsgatan 21
82780 Ljusdal
KontorsadressNorra Järnvägsgatan 21
Jobbnummer 2597308
Observera att sista ansökningsdag har passerat.