Enhetschef Överförmyndaren
Kristianstads kommun / Administratörsjobb / Kristianstad
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla administratörsjobb i Kristianstad,
Bromölla,
Sölvesborg,
Hässleholm,
Östra Göinge eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Kristianstads kommun i Kristianstad,
Hörby eller i
hela Sverige Vårt arbete gör skillnad i människors vardag! Vi är cirka 7 000 medarbetare och här finns gott om utrymme för dig som vill lyfta tillsammans med oss. Kristianstad är nordöstra Skånes handelscentrum med 86 000 invånare, bara en timmes tågresa från storstadsområdet vid Öresund.
Brinner du för att leda och motivera andra? Är du en god ledare med erfarenhet av myndighetsutövande verksamhet och som vill leda vår överförmyndare in i framtiden? Är du en god kommunikatör som ser en sammanhållen överförmyndaradministration för fyra kommuner som en utmaning? Då är detta ett jobb för dig!
Överförmyndaren handlägger, utreder och fattar beslut i ärenden som rör förmyndare, gode män och förvaltare. Verksamheten arbetar även med att granska redovisning och rekrytera ställföreträdare, samt har många externa kontakter med bland annat allmänheten, domstol och våra ställföreträdare. Det är en ansvarsfull och samhällsviktig verksamhet som kräver juridisk förståelse.
Verksamheten har tidigare haft gemensam chef med kansliet men i samband med utökning till följd av samarbetet med tre andra kommuner, sker också en omorganisation där verksamheten får en egen enhetschef. Som chef för verksamheten svarar du inför Överförmyndarnämnden, inklusive beredning och ärenden som nämnden beslutar om.
Som chef i Kristianstads kommun erbjuds du ledarutveckling, ledarstöd och strukturerad uppföljning av ditt chefsuppdrag. Läs mer om chefsuppdraget i kommunens Ledarpolicy på
www.kristianstad.se.Publiceringsdatum2023-06-15ArbetsuppgifterÖverförmyndarkansliet arbetar med handläggning av myndighetsärenden och du som enhetschef ska stötta och utveckla verksamheten. Du leder verksamheten och har helhetsansvaret för kommunikation med alla intresserade parter, inklusive de tre kommunerna vi samarbetar med. Ditt uppdrag är i ständig utveckling för att skapa en effektiv och rättssäker process för överförmyndaren.
Du leder och fördelar arbetet på enheten vilket bland annat innebär att du ansvarar för kompetensutveckling och kompetensförsörjningen. Utveckling av rutiner och arbetssätt, uppföljning och dialog med externa parter samt den politiska ärendehanteringen i Överförmyndarnämnden är andra arbetsuppgifter.
Överförmyndaren består idag av 8 medarbetare som handlägger ärenden för Kristianstads kommun, men som i en nära framtid kommer att vara 13 medarbetare som handlägger ärenden för fyra kommuner: Kristianstad, Hörby, Osby och Östra Göinge. Vilket innebär att du i rollen som enhetschef kommer att ha personal-,ekonomi, verksamhet- och arbetsmiljöansvar för alla medarbetare inom överförmyndaren.
Att vara chef i Kristianstads kommun innebär att ansvara för och utveckla verksamhet, medarbetare och ekonomi. Våra chefer ska jobba med helhetssyn, vara utvecklingsinriktade och kommunikativa med fokus på mål och resultat. Med medborgaren i fokus leder, motiverar och utvecklar du dina medarbetare för att tillsam-mans skapa mervärde för Kristianstads kommun
KvalifikationerVi söker dig som är driven och har en god känsla för juridik och känsliga ärenden. Du är en god ledare som är tydlig, kommunikativ och handlingskraftig. Vidare är en lyhörd person och har lätt för att sätta dig in i komplicerade frågor. Du är strukturerad och bra på att prioritera, kan värdera vikten av en fråga och du är ansvarstagande.
Du har högskoleexamen inom juridik, socialt arbete, ekonomi eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Vi vill att du har erfarenhet från myndighetsutövande verksamhet och det är en fördel om du dessutom har erfarenhet av överförmyndarverksamhet. Vi ser gärna att du har erfarenhet som chef. Goda kunskaper om lagstiftning som är relevant för uppdraget är meriterande.
Givetvis hanterar du digitala verktyg i ditt dagliga arbete och eftersom kommunikation och dokumentation är en stor del i ditt arbete kan du kommunicera mycket väl på svenska i tal och skrift. Du som söker till oss har B-körkort för att enkelt kunna ta dig runt till våra samarbetskommuner vid behov.
ÖVRIGT
Kommunledningskontoret leder, samordnar, följer upp och utvecklar kommunens verksamhet utifrån en helhetssyn. Här finns verksamheter som ekonomi, HR, IT, medborgarcenter och strategiska frågor samt all gemensam service med lokalvårds-, måltids- och transportverksamheter i förvaltningen. Kommunledningskontorets arbete ska bidra till en positiv utveckling för alla som bor, arbetar, driver företag, studerar eller besöker vår kommun. Kommunstyrelsen ger ramarna och direktiven.
I Kristianstads kommun tillämpar vi heltid för alla, vilket innebär att alla medarbetare med tillsvidareanställning har rätt till heltid och deltid är en möjlighet. Vi tillämpar också rökfri arbetstid.
Har du skyddade personuppgifter skickar du in din ansökan via post märkt med titel och referensnummer. Du kan också lämna din ansökan på Rådhus Skåne. Har du frågor kan nå oss via växeln 044-13 50 00.
Har du frågor kring hur du gör din ansökan, kontakta systemets support på telefon 0771-69 36 93 eller via länken
https://zero.comaround.com/sv-se/. Ersättning Månadslön
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2023-06-28
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "KLK-2023-53".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Kristianstads kommun (org.nr 212000-0951)
Körkort För detta jobb krävs körkort.
Arbetsplats Kristianstad kommun, Kansliavdelning
Kontakt Tf biträdande kommundirektör
Oscar Nilsson
044-13 60 07 Jobbnummer 7886437
Observera att sista ansökningsdag har passerat.