Enhetschef/Administratör till Överförmyndarkontoret

Lycksele kommun / Administratörsjobb / Lycksele
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Lycksele, Norsjö, Malå, Vindeln, Bjurholm eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Lycksele kommun i Lycksele, Bjurholm, Åsele, Storuman, Skellefteå eller i hela Sverige

Välkommen till Lycksele - staden i Lappland - ett samiskt förvaltningsområde i Västerbottens län mitt mellan kust och fjäll. I Lycksele är vi övertygade om att ett välkomnande förhållningssätt och gemensamma värderingar stärker kommunen och dess attraktionskraft. Kommunen vill utvecklas till en välkomnande kommun med högt attraktionsvärde, där talanger tas om hand- och utvecklas och kommunmedborgare, kunder, leverantörer och andra som en kommun har kontakt med får ett professionellt bemötande och god service. Vår värdegrund bygger på tre övergripande värdskapsord: Medkänsla, Tillsammans och Drivkraft.

OM JOBBET
Nu söker vi en enhetschef/administratör till Överförmyndarkontoret.

Arbetet innebär att vara chef med vissa handläggaruppgifter och nämndadministration. Som chef har du ansvar för resultat, personal och nämndens budgetarbete. Du har ansvar att leda och utveckla verksamheten. Du ansvarar också för att följa upp kvaliteten på verksamheten samt att arbeta med ständiga förbättringar av verksamhetens innehåll och arbetssätt. I arbetet ingår även att vara föredragande i överförmyndarnämnden. Samarbete med nämnden och dess ordförande är naturligt. Marknadsföring av verksamheten och rekrytering av gode män ingår också i uppdraget.

I arbetsuppgifterna som överförmyndarhandläggare ingår att självständigt utöva tillsyn och viss handläggning av ärenden som rör godmanskap, förvaltarskap och förmynderskap. Du ska fatta rättssäkra beslut på delegation från överförmyndarnämnden.

Som nämndsekreterare registrerar du nämndens handlingar, ansvarar för nämndens arkiv, gör utskick till sammanträden, skriver protokoll samt ansvarar för alla andra rutiner kring sammanträdet.

OM DIG
Vi söker dig som har juridisk eller beteendevetenskaplig utbildning på högskolenivå eller annan inriktning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Du har arbetat som chef och då gärna inom myndighetsutövande verksamhet. Vi ser gärna att du har egen erfarenhet av handläggning och att du genomgått någon form av ledarskapsutbildning. Erfarenhet av, eller kunskap om, överförmyndarverksamhet är meriterande. För att trivas i rollen bör du vara intresserad av utveckling av verksamhetssystem och digitala produkter.

Det är viktigt att kunna hantera kontakter med olika människor i varierande sammanhang, till exempel inom vård och omsorg, socialtjänst, banker, tingsrätt och även anhöriga och gode män. Därför söker vi dig som är prestigelös och har god samarbetsförmåga. Du tar initiativ, upprätthåller och skapar forum.

I arbetet kommer du ibland att ställas inför komplicerade frågor vilket kräver ett gott omdöme, integritet samt en god förmåga att se helhet och sammanhang.

Som person är du strukturerad, självgående och kan prioritera arbetet på ett effektivt och noggrant sätt. Du är trygg, stabil och har ett positivt förhållningssätt. Det är viktigt att du är en förebild i vardagen som visar att ord är lika med handling. Du har tillit till och uppmuntrar dina medarbetare till nyfikenhet, kreativitet och samverkan och synliggör såväl den enskilde medarbetaren som arbetslaget.

Du ska kunna uttrycka dig väl på svenska i tal och skrift.

KRAV
Högskoleutbildning.
Chefserfarenhet.
B-körkort.

OM OSS

Överförmyndarkontorets uppgift är att utöva tillsyn över gode män, förvaltare och föräldrar. Syftet med denna tillsyn är att motverka rättsförluster för de svagaste i samhället. Uppdraget består av myndighetsutövning; tillsyn, beslut, utbildning och information om verksamheten. Kontoret består av 3 medarbetare och ansvarar för överförmyndarverksamheten i Dorotea, Lycksele, Sorsele, Storuman och Åsele kommuner. Du som chef får ett stort ansvar att leda och utveckla hela verksamheten i den nya organisationen. Som chef är du underställd administrativ chef och verksamheten ingår kommunledningskontoret tillsammans med bland annat HR, ekonomi, kansli, kommunikation och kost.

För mer information om hur det är att leva, bo och arbeta i Lycksele, se vår broschyr: http://www.sebroschyr.se/lyckselekommun/WebView/

OM ANSTÄLLNINGEN
Varaktighet: Tillsvidare
Omfattning: 100 %
Tillträde: Enligt överenskommelse
Lön: Vi tillämpar individuell lönesättning, vänligen ange löneanspråk.

I Lycksele kan man kombinera sitt vanliga arbete med en deltidsanställning som brandman. Kontakta räddningstjänsten om du är intresserad av att arbeta som deltidsbrandman.

Vi tror på mångfald och att olikheter berikar. Inom detta område arbetar flest kvinnor, därför hoppas vi att även män söker tjänsten. Vi hoppas även att du som har en annan kulturell bakgrund söker jobbet, för vi tror att olika kulturella kompetenser kompletterar varandra och utvecklar verksamheten.

Eftersom Lycksele kommun är ett samiskt förvaltningsområde kan kunskaper i samiska vara meriterande i vissa fall.

Vi undanber oss all kontakt från annonssäljare som inte söker tjänsten.

Välkommen med din ansökan märkt med ref nr 49, senast 2020-05-17. Du ansöker via knappen nedan eller via brev till Lycksele kommun, Kommunstyrelsens förvaltning, 921 81 Lycksele.

Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat

Publiceringsdatum
2020-04-30

Ersättning
Vi tillämpar individuella löner, vänligen ange löneanspråk.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2020-05-17
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Lycksele kommun

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Lycksele kommun (org.nr 212000-2635), http://www.lycksele.se

Arbetsplats
Lycksele Kommun

Jobbnummer
5210512

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Lycksele kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Lycksele kommun: