Ekonomichef sökes till Gävle Hamn

Experis Finance Huvudkontor / Ekonomichefsjobb / Gävle
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla ekonomichefsjobb i Gävle, Älvkarleby, Sandviken, Ockelbo, Ovanåker eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Experis Finance Huvudkontor i Gävle, Sandviken, Ockelbo, Söderhamn, Östhammar eller i hela Sverige

Gävle Hamn AB är idag en av Sveriges 10 största hamnar och är hjärtat för import och export på ostkusten. Här möts trä och stål på väg ut i världen, samt kaffe och olja på väg in i Sverige. Varje år anlöper 1000 fartyg hamnen och vi hanterar 5 miljoner ton god årligen. Vi är ca 130 medarbetare som tillsammans arbetar med att erbjuda näringslivet effektiva och långsiktigt hållbara transport- och logistiklösningar samt utveckla och förvalta mark, infrastruktur och magasin inom hamnområdet. Gävle Hamn ägs av Gävle kommun. www.gavlehamn.se

Vill du ha Gävle Hamns nyckelposition som ekonomichef med helhetsansvar för all ekonomi, finans och it? Vill du ha en utvecklingsinriktad och affärsdrivande ekonomiroll med flera olika kontaktytor och nätverk?

Publiceringsdatum
2015-02-19

Dina arbetsuppgifter
Som vår ekonomichef har du en nyckelposition och får aktivt bidra till Gävle Hamn AB's strategiska och finansiella utveckling. Du har ett helhetsansvar för ekonomi, och it som omfattar allt från redovisning, affärsstyrning och bokslut till ekonomisk uppföljning och analys samt finansieringsfrågor. Som vår ekonomichef är du en viktig kugge för att kommunicera och underbygga bolagets potential och värde externt mot kunder, partners och leverantörer samt i kommunens finansråd. Du kommer även få ansvara för utveckling av ekonomistyrning, dels för att kvalitetssäkra uppföljning, dels för att effektivisera och förbättra arbetssätt samt att använda balanserad styrning som uppföljningsverktyg. Till din hjälp i det dagliga arbetet har du ett antal personer inom ekonomi och administration som du har direkt personalansvar för.

Andra ansvarsområden:
• Ansvara för att koncernens uppföljningar, prognoser och årsresultat redovisas både genom intern- och extern redovisning
• Delta i våra styrelsemöten och rapportera om bolagets ekonomiska situation och andra ekonomiska/finansiella frågor.
• Ingå i Kommunens finansråd och svarar för Gävle Hamnkoncernens finansiella frågor
• Kontaktperson mot Kommunkoncernen och dess bolag i ekonomi och administrativa frågor
• Försäkringsfrågor

Du rapporterar direkt till VD och ingår i ledningsgruppen där du förväntas bidra till att Gävle Hamns hela affär, både på kort och lång sikt, är framgångsrik och ständigt förbättras. Tjänsten är en tillsvidareanställning med placeringsort Gävle med start enligt överenskommelse.

Vem är du?
Du har en akademisk ekonomiexamen med inriktning mot redovisning/finansiering eller motsvarande samt lång erfarenhet av liknande roller. Du har framgångsrik förhandlingserfarenhet på olika nivåer och gärna erfarenhet av ledningsgrupps- och styrelsearbete där du varit en viktig del i att utveckla såväl organisation som affärer.

På det personliga planet är du handlingskraftig, jordnära, affärsmässig och har utmärkt förmåga att planera/organisera för att nå förväntat resultat. Ditt ledarskap bygger på prestigelöshet, transparens, resultat- och kundfokus vilket du motiverar och engagerar såväl medarbetare som kunder med. Du har förmågan att vara klok, lyhörd och veta när man ska driva frågor vid rätt tidpunkt. Dina drivkrafter är att skapa goda resultat på kort och lång sikt och vara tydlig i ditt agerande, samt arbeta för att skapa förutsättningar för medarbetare att kunna utveckla sin kompetens, sitt arbete och verksamheten.
Mycket god svenska och engelska i tal och skrift krävs.

Hos oss erbjuds du:
Ta plats i organisationen och verka i en föränderlig miljö med många interna och externa kontakter inom och utanför såväl organisationens som kommunens gränser. Du får skapa resultat - på eget initiativ såväl som genom andra samt vara en förebild såväl internt som externt.

Mer information och kontaktperson
Du söker tjänsten via ansökningslänken senast den 8 mars.

För mer information är du varmt välkommen att kontakta rekryteringskonsult Maria Myrén på 0768-209766 eller maria.myren@se.experis.com .

Vi ser fram emot din ansökan!

Facklig kontakt:
Ledarna, Curt Östlund 070-1675271

Arbetstider och omfattning
100% Enligt överenskommelse

Ersättning
Enligt överenskommelse

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2015-03-08
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Maria Myrén

Företag
Experis Finance Huvudkontor

Adress
Experis Finance Huvudkontor
Klarabergsgatan 29
11181 Stockholm

Kontorsadress
Klarabergsgatan 29

Jobbnummer
2173008

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Experis Finance Huvudkontor

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Experis Finance Huvudkontor: