Domstolshandläggare

Sveriges Domstolar, Södertälje tingsrätt / Administratörsjobb / Södertälje
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Södertälje, Salem, Ekerö, Nykvarn, Botkyrka eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Sveriges Domstolar, Södertälje tingsrätt i Södertälje

Södertälje tingsrätt är en domstol med drygt 30 medarbetare som handlägger runt 3000 brottmål, tvistemål, konkurser och övriga ärenden per år. Vi står inför en expansiv fas och ser fram emot nya lokaler och utökad personalstyrka inom de närmaste åren.

Verksamheten präglas av ständigt nya utmaningar och varje medarbetare får tillfälle att bidra med sin problemlösningsförmåga i det dagliga arbetet. Vi växer ständigt med uppgifterna.

Vi lägger stor vikt vid nytänkande och effektivitet samtidigt som vi är måna om att bevara den varma atmosfär vi har på tingsrätten. Rak och informell kommunikation i alla led underlättar samarbetet inom domstolen.

Tingsrätten har tio rotlar, en målenhet till vilka samtliga brottmål lottas samt en administrativ enhet, som leds av en administrativ chef. I tingsrätten finns en lagman, sex rådmansanställningar samt två utbildningsplatser för fiskaler.

Publiceringsdatum
2015-01-23

Arbetsuppgifter
Arbetet som domstolshandläggare innebär att du blir en del i ett arbetslag bestående av andra handläggare, notarier och domare. Du bevakar frister, expedierar domar, förbereder och planerar förhandlingar samt kallar berörda parter till förhandlingarna. Efter internutbildning beslutar du på eget ansvar om åtgärder i målen. Du har många kontakter med allmänhet och parter - åklagare, advokater, tolkar m.fl. - i första hand per telefon och mail. Arbetet är mycket omväxlande och tempot är högt.

Kvalifikationer
Arbetet kräver mycket goda kunskaper i svenska språket, både vad avser läsförståelse och förmåga att uttrycka sig i tal och skrift, samt goda kunskaper i engelska.

Du har utbildning minst motsvarande 3-årigt gymnasium och har arbetat med administrativt arbete i offentlig eller privat verksamhet under minst 3 år.

Du har tidigare arbetat med olika IT-stöd och är van vid att självständigt organisera ditt arbete.
Som person är du ansvarstagande och noggrann. Du kan jobba självständigt men ser samtidigt till hela arbetslagets behov. Du kan snabbt prioritera om och växla mellan olika arbetsuppgifter - det egna skrivbordet går aldrig före helheten.

Du strävar efter att ge snabb och god service till såväl externa parter som kollegor och tar gärna egna initiativ. I pressade situationer klarar du att hålla huvudet kallt och är inte rädd för att hantera påfrestande kontakter.

ÖVRIGT
Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare:
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

Arbetstider och omfattning
Heltid. Dagtid. Heltid 08.00 - 16.30 med viss möjlighet till flextid. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde snarast eller enligt överenskommelse. Provanställning tillämpas.

Ersättning
Månadslön Individuell lönesättning, ange gärna löneanspråk i ansökan.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2015-02-09
Ange följande referens när du ansöker: Dnr 13-2015
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Yvonne Åkerlind, Kansliföreståndare 08-561 668 10 yvonne.akerlind@dom.se
Charlotte Nordin, Administrativ chef 08-561 668 35 charlotte.nordin@dom.se

Företag
Sveriges Domstolar, Södertälje tingsrätt

Adress
Sveriges Domstolar, Södertälje tingsrätt
Box 348
15124 Södertälje

Kontorsadress
Storgatan 17

Jobbnummer
2140667

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Sveriges Domstolar, Södertälje tingsrätt

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Sveriges Domstolar, Södertälje tingsrätt: