Databasadministratör till Sveriges geologiska undersökning
Sveriges Geologiska Undersökning / Datajobb / Göteborg
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla datajobb i Göteborg,
Mölndal,
Partille,
Kungälv,
Lerum eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Sveriges Geologiska Undersökning i Göteborg,
Lund,
Uppsala,
Malå,
Sorsele eller i
hela Sverige SGU är en myndighet som funnits sedan 1858. Trots dess ansenliga ålder är det en myndighet som använder avancerad teknik för att kartlägga våra geologiska resurser. För att tillgängliggöra vår kunskap och information för ökad samhällsnytta krävs IT-lösningar inom ett brett och spännande teknikområde. Allt för att presentera kvalitativa resultat till stöd för samhället, industrin och miljön.
Avdelningen IT och digitalisering består av ett 40-tal personer, experter inom allt från systemutveckling, IT-arkitektur, IT-säkerhet till drift och support. Flera av myndighetens viktiga satsningsområden behöver ett utbyggt IT-stöd i form av nya och förstärkta förmågor vilket gör att utbyggnaden av infrastrukturen inom IT är ett av myndighetens viktiga områden. Målsättningen är att vår geologiska data ska bidra till välgrundade beslut för en omställning till ett mer hållbart samhälle.
Det som du kan erbjuda SGU är viktigt men lika viktigt är balans mellan jobb och fritid vilket vi ser som en förutsättning för att trivas och göra en bra insats.
Publiceringsdatum2023-11-22Dina arbetsuppgifterI rollen som databasadministratör kommer du ansvara för att installera, konfigurera och underhålla databaser samt säkerställa att de är optimerade och tillgängliga. Du kommer även i hög utsträckning att samarbeta med utvecklare och andra IT-professioner för att definiera databaskrav och implementera dem, ofta som en viktig del i våra utvecklingsprojekt.
Vi söker dig som har en teknisk bakgrund inom databasområdet och är bekväm med att skriva SQL-frågor för att hämta och manipulera data. Du bör också ha erfarenhet av att hantera och optimera databaser, att hantera tillgänglighetsfrågor och informationssäkerhetsfrågor inom området eller har ett intresse att vilja lära dig om dessa frågor.
Tjänsten är säkerhetsklassad och en säkerhetsprövning inklusive registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) kommer att utföras på slutkandidat. För tjänsten krävs svenskt medborgarskap och en godkänd säkerhetsprövning innan beslut om anställning fattas.
Kompetens
Du har:
en relevant universitets-/högskoleexamen inom IT eller förvärvad arbetslivserfarenhet som arbetsgivaren bedömer är likvärdig
flera år av arbetslivserfarenhet av installation, konfiguration, felsökning och optimering av Microsoft SQL och/eller PostgreSQL på Linux
flera år av arbetslivserfarenhet av arbete i Windows Server-plattformen
god förmåga att uttrycka dig på svenska och engelska, i både tal och skrift
Meriterande erfarenheter och kompetens:
kunskaper av arbete i Linux (Ubuntu Server)
kunskaper om nätverk och TCP/IP
erfarenhet av att ingå i utvecklingsprojekt
erfarenhet av att arbeta i team med agila verktyg och metoder
kunskaper inom tillgänglighetsfrågor och informationssäkerhetsfrågor
Personliga kvalifikationer
Vi söker dig som har erfarenhet av arbete i IT-miljöer där all drift sköts av den egna organisationen. Det är således viktigt att du trivs med att ta ansvar för dina egna uppgifter, kan identifiera, konkretisera och utföra åtgärder inom ditt område. Du ska kunna stötta så väl driftpersonal som utvecklare i det dagliga arbetet samt bidra med kunskaper inom ny- och vidareutveckling av våra egna tjänster. Du behöver därmed vara lyhörd till verksamhetens behov, samtidigt som du är tydlig i din kommunikation i rollen som databasadministratör. Vi ser att du som person är en duktig problemlösare och har en förmåga att samarbeta med personer från olika områden. Du har ett stort tekniskt intresse och gillar att arbeta med den senaste tekniken och hänga med i branschens utveckling.
Om anställningen
Anställningsform: Tillsvidareanställning på heltid, där sex månaders provanställning tillämpas.
Anställningsort: Uppsala, Göteborg, Lund, Malå eller Luleå. Goda möjligheter till omväxlande distansarbete. Arbetet är förlagt dagtid, måndag till fredag. Beredskap kan förekomma.
Så ansöker duVälkommen med din ansökan senast den 7 januari 2024. Intervjuer kan komma att ske löpande under ansökningstiden. Dina meriter ska kunna styrkas genom uppvisande av originalhandlingar eller styrkt meritförteckning. Vi tillämpar ett inkluderande synsätt och eftersträvar mångfald ur alla aspekter. SGU använder ett webbaserat rekryteringssystem som du ansöker genom via vår webbplats.
Som statlig myndighet omfattas SGU av offentlighetsprincipen. Det innebär att vi är skyldiga att lämna ut dina ansökningshandlingar om någon efterfrågar dem.
Vill du veta mer, hör av dig till enhetschef Mikael Dellsand, eller våra fackliga företrädare: Peter Åkerhammar för Saco-S och Annika Törnkvist för ST-geologiska via vår växel 018-17 90 00.
Rekryteringen utför SGU i egen regi och vi undanber oss därmed telefonsamtal från rekryteringsföretag och annonsförsäljare.
Om SGU
Sveriges geologiska undersökning (SGU) är myndigheten för frågor om berg, jord och grundvatten i Sverige. Vi tillhandahåller geologisk information för samhällets behov på kort och lång sikt. SGU sorterar under Klimat- och näringslivsdepartementet. Vår vision är att Sverige har en hållbar samhällsutveckling, att mark och vattenområden används och utvecklas för de ändamål de är bäst lämpade samt att mineralnäringen och andra naturresursbranscher är livskraftiga och ansvarstagande. SGU har idag cirka 290 anställda varav merparten arbetar i Uppsala. Övriga är stationerade på kontoren i Lund, Göteborg, Malå och Luleå. Läs mer på
www.sgu.se Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2024-01-07
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "411-2479/2023".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Sveriges Geologiska Undersökning (org.nr 202100-2528)
Guldhedsgatan 5 A (
visa karta)
413 20 GÖTEBORG
Jobbnummer 8281053
Observera att sista ansökningsdag har passerat.