Controller till Avesta kommun

Avesta kommun, Kommunkansliet / Controllerjobb / Avesta
2022-06-21
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Controller till Avesta kommun" (publicerad 2022-12-20) ⬅️


Visa alla controllerjobb i Avesta, Norberg, Hedemora, Fagersta, Säter eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Avesta kommun, Kommunkansliet i Avesta

Det är något speciellt med Avesta!
Här finns inte bara dalahästar och brusande forsar. Här finns också vilja och mod, handlingskraft och framtidstro. Vi vill växa och utvecklas för att få ett ännu kraftfullare näringsliv som grund för en ännu bättre välfärd. Vi tror att det är möjligt för att vi vågar tänka nytt och annorlunda. Tillsammans bygger vi Avestas framtid - vill du vara med?

Som controller arbetar du nära ekonomichefen med stöd till verksamheten, koncernledningen och politiken. Du blir en del av kommunkansliet som har till uppgift att stödja kommunstyrelsen i dess uppdrag att leda och samordna hela den kommunala verksamheten.

Du kommer till arbetsprocesser som präglas av ordning och reda. Men om du vill " sitta still i båten" och arbeta i en förvaltande roll, då är det här inte en tjänst för dig. Avesta är en utvecklingskommun och står inför spännande projekt där din kompetens kommer att vara viktig.

Hos oss finns möjligheter att utvecklas. Vi erbjuder dig en roll där du får arbeta utifrån ett helhetsperspektiv. Har du ambitioner att i ett nästa steg gå vidare, som exempelvis ekonomichef, är det här rätt plats. Vi skräddarsyr ett utvecklingsprogram för dig och i förekommande fall fungerar du som ekonomichefens ställföreträdande. Vi öppnar dörrar och erbjuder möjligheter, du väljer om du tar dem.

Vi har höga ambitioner men du behöver inte, som Duplantis, hoppa 6,20 i stav däremot får du gärna vilja vara med och medverka till att vi får en styr- och ledningsprocess i världsklass!


Publiceringsdatum
2022-06-21

Arbetsuppgifter
Du har operativt ansvar för att samordna och kvalitetssäkra effektiva ekonomistyrningsprocesser, för att säkerställa att kommunen lever upp till kraven på god intern styrning och kontroll. Det är en bred roll som innefattar såväl operativa som strategiska arbetsuppgifter. Arbetsuppgifterna består i huvudsak av att:

• Planera och utveckla kommunens styrmodell för mål och budget.
• Processansvarig för planerings- och uppföljningsprocesser på kommunövergripande nivå som budget, prognos samt uppföljning; månadsrapporter, delårsrapporter, årsredovisning.
• Sammanställa och analysera underlag som ligger till grund för prioriteringar och beslut.
• Följa upp politiskt tagna beslut och återrapportera resultat.

Som controller har du en central roll i budgetarbetet där du är sakkunnig och ger underlag och stöd till förtroendevalda politiker i deras budgetarbete. Du har kontaktytor både internt i organisationen och externt. Du arbetar exempelvis med kvalitetsarbete genom att delta i SKR-nätverk som Kommunens kvalitet i korthet, Mellannyckeln och Nätverk för resultat.


Kvalifikationer
Du är en en självständig och ansvarstagande person som har arbetat några år som ekonom. Du har en god förståelse för kommunal verksamhet och erfarenhet av att arbeta med ekonomistyrningsprocesser i politiskt styrd organisation. Du behöver också vara bra på att ta fram statistik, analysera och göra komplicerade ekonomiska underlag lättbegripligt. Du har en egen drivkraft att förbättra det du arbetar med.

Vi söker dig som är nyfiken och som tar initiativ till omvärldsanalys. Du har en god analytisk förmåga som bidrar till att du kan anta ett helhetsperspektiv och se ditt arbete i relation till verksamheten, medarbetarna, medborgarna och ytterst hur det påverkas av det som händer i vårt samhälle.

För att lyckas i rollen behöver du vara kommunikativ, lyhörd och ha förmåga att skapa förtroendefulla relationer. Hög integritet är avgörande. Du behöver också vara bra på att planera, organisera och prioritera.

Du har:
• Relevant högskoleutbildning
• Goda kunskaper i Excel
• Lätt för att förstå och lära dig nya system och digitala verktyg.
Det är meriterande om du redan nu har
• Erfarenhet av att arbeta med olika ledningssystem
• Kunskap om kommunallagen och lagen om kommunal bokföring och redovisning (LKBR)

Varmt välkommen med din ansökan!



ÖVRIGT
I denna rekrytering samarbetar Avesta Kommun med Randstad Finance. Kontakta gärna ansvarig rekryteringskonsult Fredrik Patcha, fredrik.patcha@randstad.se 070-368 18 82 om du har frågor.

Varmt välkommen med din ansökan!

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde enligt överenskommelse.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2022-08-21
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Avesta kommun, Kommunkansliet

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "C93263/2022".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Avesta kommun (org.nr 212000-2262), http://www.avesta.se

Arbetsplats
Avesta kommun, Kommunkansliet

Kontakt
Rekryteringskonsult Randstad
Fredrik Patcha
fredrik.patcha@randstad.se

Jobbnummer
6762820

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Avesta kommun, Kommunkansliet

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Avesta kommun, Kommunkansliet: