Controller med strategisk inriktning
Lunds kommun / Controllerjobb / Lund
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla controllerjobb i Lund,
Lomma,
Staffanstorp,
Burlöv,
Kävlinge eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Lunds kommun i Lund,
Malmö eller i
hela Sverige Här får du plats att växa. Inom Lunds kommun sätter vi kunskapen i centrum och skapar möjligheter att utvecklas i arbetslivet. Vi erbjuder en inkluderande arbetsmiljö, och chans att påverka och göra skillnad. Vill du bli en av oss?
På kommunkontoret arbetar cirka 300 medarbetare inom strategiska funktioner. Tillsammans säkerställer vi att kommunen är en effektiv och modern organisation. Just nu befinner vi oss på en spännande utvecklingsresa med målet att fungera som en motor i utvecklingen av hela organisationen. Där vi tar ansvar för helheten, och sätter medborgarnas bästa i fokus.
Lunds kommun utvecklar kommunens övergripande ledningsprocess och styrmodell, med mål att skapa ett ledningssystem som bygger på helhet och tydlighet och därmed genomslag för politisk vilja och beslut.
En av de viktigaste frågorna inför arbetet med kommunens budgetunderlag för 2024 är att utveckla analys- och rapporteringsarbetet i riktning mot en samlad analys av ekonomi, effektivitet, ambitioner, måluppfyllelse och kvalitet. Som controller ingår du i ett team med ett tydligt uppdrag att bidra till detta.
Du arbetar i nära samarbete med övriga controllers på ekonomiavdelningen samt med utvecklingsstrateger på avdelningen för ledningsstöd. För att lyckas i uppdraget behöver du ha förmågan att se och aktivt utveckla samspelen mellan ekonomi och verksamhet. Rollen kommer att ingå i kommunens ekonomiska ledningsgrupp (ELG) och utvecklingsråd, som består av nyckelfunktioner inom ekonomi- och verksamhetsområdet. Du arbeta nära såväl politik som tjänstepersonsorganisationen.
Rollen rapporterar till ekonomichefen för kommunkontoret.
Med en övergripande förståelse för vad kommunledningen vill uppnå i form av ledning och styrning, driver du ditt arbete. Du är involverad i arbetet med att ta fram planeringsdirektiv och stödjer det övergripande budgetarbetet. Du initierar och driver utvecklingsprojekt inom ekonomistyrningsområdet och är delaktig i kommunens ekonomiska uppföljning och analys. Rollen bistår också kommunledningen med utredningskapacitet. Tjänsten är ny, vilket innebär möjlighet att utveckla såväl innehåll som inriktning och arbetssätt.
Vi söker dig som har akademisk examen inom ekonomi och gedigen erfarenhet av ekonomistyrning och/eller verksamhetsstyrning i, eller gentemot, en politisk styrd organisation. Din analytiska kapacitet är hög och du tar med lätthet till dig kunskap och är van att arbeta med komplexa frågor.
Du har erfarenhet av och/eller utbildning inom förändringsledning, projektledning eller systematiskt kvalitetsarbete. Du har arbetat med digitala verktyg för beslutsstöd och verksamhetsplanering. Din erfarenhet inkluderar att leda andra, utan direkt chefskap. Vi ser det som meriterande om du har erfarenheter att leda människor i förändring samt av arbete nära ledningsgrupp.
I denna nya roll kommer du få möjlighet att göra skillnad genom ditt analytiska sinne, ditt driv och goda samarbetsförmåga. Välkommen till Lunds kommun!
Din ansökan vill vi ha senast den 30 september. För ytterligare information samt frågor är du välkommen att kontakta Boel Lundell vid People Impact, som hjälper oss i denna rekrytering, telefon +46 708 41 70 40.
Ansök via People Impact:
https://tjanster.peopleimpact.se/jobs/2063780-controller-med-strategisk-inriktningVaraktighet, arbetstid
100 %. Tillträde: Enligt överenskommelse Tillsvidareanställning
Publiceringsdatum2022-09-19ErsättningMånadslön, individuell lönesättning
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2022-09-30
Klicka på denna länk för att göra din ansökanFöretagLunds kommun
Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "2022/1232".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Lunds kommun (org.nr 212000-1132)
Arbetsplats Kommunkontoret
Jobbnummer 6992066
Observera att sista ansökningsdag har passerat.