Chef till förvaltningsrätt vid Rättsavdelningen
Polismyndigheten / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Falun
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Falun,
Borlänge,
Säter,
Gagnef,
Hofors eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Polismyndigheten i Falun,
Borlänge,
Norberg,
Mora,
Gävle eller i
hela Sverige Den nya Polismyndigheten bildades den 1 januari 2015. Polismyndigheten som ersätter de tidigare 21 fristående polismyndigheterna och rikspolisstyrelsen är en enrådsmyndighet. Det innebär att myndigheten leds av en chef som inför regeringen ensam bär ansvaret för myndighetens verksamhet. Myndigheten består av drygt 28 500 medarbetare. Från den 1 januari 2015 består den nya polismyndigheten av sju polisregioner, ett antal nationella avdelningar samt ett kansli.
Rättsavdelningen har ca 780 anställda. Avdelningen består av en enhet för rättslig styrning och stöd, en enhet för förvaltningsrätt och en enhet för informationsförvalting samt sju regionalt placerade rättsenheter och ett kansli.
De regionalt placerade rättsenheterna är indelade i tre verksamhetsområden: rättstillämpning, förvaltningsrätt och informationsförvaltning.
Rättsenheten Bergslagen består idag av fem grupper, vilka är: rättstillämpning, informations-förvaltning och tre förvaltningsrättsgrupper.
Uppgifter inom verksamhetsområdet för förvaltningsrätt är:
• Handläggning av förvaltningsärenden (djur, vapen, tillstånd, ordningsvakter m.m.).
• I verksamhetsområdets uppgifter ingår handläggning av förvaltningsärenden som rättsavdelningen enligt arbetsordningen har funktionsansvar för och som hänför sig till regionen.
• När frågor av större vikt eller principiell betydelse upptäcks i ett ärende som verksamhetsområdet handlägger, åligger det den ansvarige att samråda med enheten för förvaltningsrätt.
Vid Rättsavdelningen/Rättsenheten Bergslagen söker vi nu en chef till förvaltningsrätt 2.
Inom gruppen förvaltningsrätt 2 sker handläggning av ärenden enligt ordningslagen, t.ex. tillstånd till allmänna sammankomster, offentliga tillställningar samt ianspråktagande av offentlig plats. Ärendena handläggs i det digitala ärendehanteringssystemet PÄr. Arbetet innebär bland annat upprättande av underrättelser och beslut, inhämta yttrande från och kontakt med lokalpolisområden, kommuner och myndigheter. Även andra typer av ärenden hanteras inom förvaltningsrätt 2 såsom t.ex. ärenden rörande ordningsvakter.
FÖR FULLSTÄNDIG ANNONS, KRAVPROFIL MM SE:
www.polisen.seInför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Varaktighet, arbetstid
Tillsvidare
Heltid
Publiceringsdatum2016-04-01ErsättningFast månads- vecko- eller timlön
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2016-04-20
Ange följande referens när du ansöker: C5675/2016
KontaktJessica Ölvestad, Rättschef 010-567 05 50
Kent Söderlund, Fackförbundet ST 0722-212750
Facklig kontaktKent Svärd, Saco-S 010-56 34 211
Sofia Ask, Polisförbundet 010-563 87 10
Karna Tillheden, SEKO Polisen 010-561 66 27
FöretagPolismyndigheten
AdressPolismyndigheten
Box 12256
10226 Stockholm
KontorsadressPolhemsgatan 30
Stockholm
Övriga kontaktuppgifterTelefonnummer: 11414
Jobbnummer 2757505
Observera att sista ansökningsdag har passerat.