Boendesekreterare med myndighetsutövning

Mölndals stad, Social- och arbetsmarknadsförvaltningen / Administratörsjobb / Mölndal
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Mölndal, Göteborg, Partille, Härryda, Kungsbacka eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Mölndals stad, Social- och arbetsmarknadsförvaltningen i Mölndal

Söker du ett arbete där du själv får växa samtidigt som du bidrar till att skapa välfärd? Där du har möjlighet att påverka och göra skillnad för såväl medborgare som företagare och föreningar? Vi erbjuder dig en stimulerande arbetsplats där du kan utvecklas och där vi tillsammans bidrar till att uppfylla stadens vision.

Mölndal Vision 2022, kan sammanfattas med orden "Mölndal är den hållbara staden där alla får chansen. Med mod och kreativitet förstärker vi Västsverige." Mölndals stad har drygt 4 600 medarbetare inom en mängd olika yrken som alla arbetar för att skapa välfärd för Mölndals 63 340 invånare och alla de människor som arbetar och verkar i staden. Vill du vara med?

Social- och arbetsmarknadsförvaltningen handlägger delar av socialtjänstens verksamheter och är organiserad i tre verksamhetsområden: Barn och familj, Vuxen samt Integration. Till förvaltningen hör även en administrativ stab. Förvaltningen har under flera år arbetat för mindre enheter och ansvarsområden med förutsättningar för ett nära ledarskap.

Verksamhetsområde vuxen består av fyra enheter; Enheten för ekonomiskt bistånd, Enheten för missbruk och beroende, Enheten för boende samt Enheten för arbetsmarknad. Tjänsterna som boendesekreterare kommer att tillhöra enheten för missbruk och beroende inom verksamhetsområde Vuxen.


Publiceringsdatum
2017-02-09

Arbetsuppgifter
Enheten består idag av sju socialsekreterare som arbetar med myndighetsutövning och en kurator och en psykiatrisjuksköterska som arbetar med rådgivning och öppenvårdsbehandling på en mottagning för samsjuklighet. Arbetet leds av enhetschef.

Verksamhetsområdet befinner sig just nu i ett spännande utvecklingsarbete med målet att skapa bästa möjliga arbetsplats inom socialtjänsten. Det innebär en rimlig arbetsbelastning, ett nära chefsstöd och goda förutsättningar att utföra ett rättssäkert och kvalitativt arbete. Vi strävar även efter att få en mer samlad kompetens och bedömning i arbetet med bistånd till boende.

Som myndighetsutövande boendesekreterare kommer du att möta en bred målgrupp av personer med olika problematik såsom psykisk ohälsa, missbruks- och beroendeproblematik samt social utsatthet. Du kommer i din yrkesroll både ha en konsulterande/rådgivande funktion och en utredande och myndighetsutövande roll. Du utreder och fattar självständigt beslut om rätten till bistånd till boende, följer upp det beviljade biståndet och omprövar rätten till fortsatt bistånd. Du arbetar aktivt med processer, upprättar handlingsplaner och stöttar individen mot självständighet.

Intern och extern samverkan är en stor del av arbetet. Hit hör t.ex. samverkan med socialsekreterare inom försörjningsstöd och mottagningsenhet, enheten för boende och dess boendesamordnare samt med socialsekreterare som arbetar med våld i nära relationer.



Kvalifikationer
Vi söker dig som är socionom och har tidigare arbetslivserfarenhet av utredningsarbete inom socialtjänst, gärna från flera biståndsområden. Du bör vara väl förtrogen med boendefrågor inom socialtjänsten och ha erfarenhet av att arbeta med socialt utsatta personer.

Du är en strukturerad person med vilja och förmåga att självständig organisera ditt arbete men är samtidigt lyhörd och har ett professionellt förhållningssätt med uppdraget och brukaren i fokus.

Eftersom samverkan är en viktig del av rollen vill vi att du har ett helhetsperspektiv och är bra på att bygga nätverk och att skapa och upprätthålla goda relationer med andra samarbetsparter. Du är van vid att orientera dig i vilka leverantörer som verksamheten har upphandlade avtal med och har lätt för att uttrycka dig i tal och skrift.

På social- och arbetsmarknadsförvaltningen strävar vi efter att tillvarata varje medarbetares kompetens på ett bra sätt. Eftersom vi befinner oss i ett utvecklingsskede kommer det att finnas goda möjligheter för dig att påverka ditt kommande arbete som boendesekreterare och vara medskapande i uppdraget. Du kommer ha ett nära stöd från enhetschef och ingå i en engagerad och kunnig arbetsgrupp som har lång erfarenhet av både socialt arbete och utredningsarbete.

Som anställd i Mölndals stad får du en generös friskvårdsersättning om 2000 kr/år.

Välkommen med din ansökan!


ÖVRIGT
Vi ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.

Behöver du hjälp med att söka tjänsten? Kontakta kundservice på 0771-10 10 29.

Vi vill upplysa om att din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.

Tjänsterna tillsätts under förutsättning att erforderliga beslut fattas.

Inför rekryteringsarbetet ha vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: 2017-05-01 Tillträde sker enligt överenskommelse.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2017-03-05
Ange följande referens när du ansöker: A653466
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Charlotta Ling 031-315 10 65

Företag
Mölndals stad, Social- och arbetsmarknadsförvaltningen

Adress
Mölndals stad, Social- och arbetsmarknadsförvaltningen
Södra Ågatan 4 A-B
43182 Mölndal

Kontorsadress
Södra Ågatan 4 A-B 43182 Mölndal

Jobbnummer
3312484

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Mölndals stad, Social- och arbetsmarknadsförvaltningen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Mölndals stad, Social- och arbetsmarknadsförvaltningen: