Biståndshandläggare

Härjedalens kommun / Administratörsjobb / Härjedalen
2025-04-08


Visa alla administratörsjobb i Härjedalen, Älvdalen, Orsa, Mora, Malung-Sälen eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Härjedalens kommun i Härjedalen, Östersund, Berg eller i hela Sverige

Välkommen till Härjedalens kommun!

Vad roligt att du vill arbeta hos oss. Tycker du att det är viktigt att möta våra målgrupper med respekt och på ett professionellt sätt så kommer du passa in fint. Som medarbetare får du friskvårdstimme och friskvårdsbidrag samt ersättningar i samband med högskolestudier. Du får också möjligheten att tillsammans med engagerade kollegor arbeta för fortsatt utveckling av våra verksamheter. Kommunen är ett förvaltningsområde för det samiska språket och kommunkontoren finns i Sveg, Hede och Funäsdalen.

Funderar du på att bosätta dig i Härjedalen är du hjärtligt välkommen att kontakta inflyttarservice via e-post: flyttahit@herjedalen.se eller via vår växel, telefon: 0680-161 00.

Vi tar emot din jobbansökan digitalt i vårt rekryteringssystem. Om du har skyddade personuppgifter, kontakta en HR-Strateg, via vår växel, så får du hjälp med hur du söker arbete på ett säkert sätt. Vi undanbeder oss kontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av jobbannonser.

Till Biståndsenheten söker vi en biståndshandläggare. Som biståndshandläggare så har du ett salutogent förhållningssätt, ett helhetsperspektiv och utgår från individens behov. Du arbetar med myndighetsutövning enligt socialtjänstlagen. Arbetsgruppen värnar om en god arbetsmiljö för varandra och har en god gemenskap där man hjälps åt.

Vår enhet har ambitionen att ständigt vidareutvecklas och förbättras. Som handläggare hos oss får du möjlighet att bidra i utvecklingsarbetet där varje medarbetares unika kompetens tas tillvara. Du kommer till en grupp med hög kompetens och lång erfarenhet där det råder god stämning och gemenskap och där samverkan ses som en nyckel till att nå goda resultat.

Publiceringsdatum
2025-04-08

Dina arbetsuppgifter
Vårt fokus är att bedriva det goda sociala arbetet. Styrande i arbetet är gällande lagstiftningar och förordningar.

• Ta emot ansökningar från den enskilde, utreda, fatta beslut samt dokumentera.

• Ha kontakt med den enskilde i form av hembesök, telefonsamtal och du samverkar med hemtjänst, slutenvården samt övrig personal och anhöriga.

• Arbeta självständigt men också i nära samarbete med kollegor, andra professioner och verksamheter - både internt och externt.

Vi utreder enligt modellen IBIC, Individens Behov i Centrum.

Kvalifikationer
Krav:

• Socionomexamen/Sociala omsorgsprogrammet eller annan utbildning som arbetsgivare bedömer likvärdig.

• Tidigare erfarenhet av myndighetsutövning enligt Socialtjänstlagen.

• God förmåga att uttrycka dig i både tal och skrift och vara väl förtrogen med det svenska språket.

• B-körkort. Härjedalens kommun är stor till ytan och du behöver kunna resa i tjänsten på dagtid.

• Van att använda dator som arbetsverktyg.

Meriterande:

• Erfarenhet av IT-stödet Viva.

• Erfarenhet av att utreda enligt IBIC (Individens behov i centrum).



Härjedalens kommun hör till samiskt förvaltningsområde. Om du utöver våra övriga kompetenskrav även talar Samiska, Härjedalska och/eller Jämtska är det meriterande.



Dina personliga egenskaper
• Du är en stabil person som kan behålla lugnet i svåra situationer.

• Du har ett lösningsorienterat och empatiskt förhållningssätt och är tydlig och strukturerad i ditt arbete.

• Du är självgående och har förmåga att ta egna initiativ för att se till att arbetet flyter på.

• Du har god samarbetsförmåga och lägger stor vikt vid att ge ett gott bemötande; både internt och externt.

• Du har intresse av att arbeta med människor i situationer där livet förändras och där du blir en länk till att personen får rätt hjälp.

• Du har ett positivt och professionellt förhållningssätt där du möter alla med respekt och bidrar till god arbetsmiljö och utveckling av verksamheten.

• Du är självständig och kan planera och strukturera din arbetsvardag samtidigt som du är flexibel och kan samarbeta med många olika personer för att lösa problem som uppkommer.

Vi erbjuder
• Flextid.

• Friskvård på arbetstid och friskvårdspeng.

• Regelbunden handledning.

• Delaktighet i utvecklingen av verksamheten.

• Ett intressant och omväxlande arbete.

Om du trivs med omväxlande, intressanta och stimulerande arbetsuppgifter som ställer krav på förmågan att kombinera kunskap med förståelse för helheten, då är detta tjänsten för dig!

Kontaktinformation
Anneli Halvardsson, Enhetschef, 0680 - 163 44, anneli.halvardsson@herjedalen.se

Angela Myhr, Ombud SSR, 0684 - 168 38, angela.myhr@herjedalen.se

Anneli Stenberg, Ombud Vision, 0680 - 162 77, anneli.stenberg@herjedalen.se

Arbetsplats
Ringvägen

842 33 Sveg

Ersättning
. Fast lön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2025-04-28
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "4951498358".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Härjedalens kommun (org.nr 212000-2510), http://www.herjedalen.se

Kontakt
Ombud SSR
Angela Myhr
angela.myhr@herjedalen.se
0684 - 168 38

Jobbnummer
9272922


Prenumerera på jobb från Härjedalens kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Härjedalens kommun: