Avdelningschef, föräldraskapsstöd
Myndigheten För Familjerätt och Föräldraskapsstö / Administratörsjobb / Skellefteå
2025-10-30
Visa alla administratörsjobb i Skellefteå,
Robertsfors,
Piteå,
Norsjö,
Vindeln eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Myndigheten För Familjerätt och Föräldraskapsstö i Skellefteå Myndigheten för familjerätt och föräldraskapsstöd (MFoF) söker en erfaren och kunnig avdelningschef som vill vara med och förmedla kunskap för att barn ska få en trygg uppväxt och bra relationer till sina föräldrar.
Välkommen till oss
Myndigheten för familjerätt och föräldraskapsstöd är en kunskapsmyndighet under Socialdepartementet med ansvar för föräldraskapsstöd, familjerådgivning och den familjerätt som ligger under kommunernas socialnämnder. Myndigheten arbetar också för att internationella adoptioner av barn till Sverige ska ske enligt lag och på ett etiskt godtagbart sätt. Myndigheten har även i uppdrag att ge stöd till internationellt adopterade i samband med ursprungssökning. Myndighetens målgrupper är yrkesverksamma och beslutsfattare i kommuner, regioner och civilsamhället, samt familjer och individer.
I all vår verksamhet främjar vi barnets rättigheter som de uttrycks i barnkonventionen. På MFoF är vi överens om att lika villkor och jämställdhet är en del av vår gemensamma värdegrund och något som ska råda i familj, samhälle och arbetsliv. 2022 blev MFoF också Sveriges första hbtqi-certifierade myndighet.
MFoF erbjuder ett samhällsviktigt och meningsfullt arbete på en intressant och dynamisk arbetsplats. Är du en erfaren och trygg ledare? Lockas du av att arbeta med intressanta uppgifter tillsammans med kompetenta medarbetare och engagerade chefskollegor? Då tycker vi att du ska du läsa vidare!
Ansvar och arbetsuppgifter
Som avdelningschef har du det övergripande ansvaret för verksamhetsområde föräldraskapsstöd. Du har verksamhets-, personal-, budget-, och arbetsmiljöansvar för din avdelning. Som medlem i ledningsgruppen tar du ansvar tillsammans med övriga kollegor att myndigheten uppfyller sitt uppdrag. I ditt arbete innebär det att leda kompetenta och erfarna medarbetare. Idag består teamet av ett tiotal utredare.
Exempel på arbetsuppgifter som ingår i tjänsten:
leda avdelningen som består av ett tiotal medarbetare
genomföra medarbetarsamtal och lönesättande samtal samt ha ansvar för arbetsmiljöuppgifter för underställd personal.
se till att styrdokument, beslutade prioriteringar och andra beslut får genomslag samt att verksamheten bedrivs på ett effektivt och rättssäkert sätt.
främja samarbete med övriga avdelningar på myndigheten.
bedriva utvecklingsarbete, samt kvalitetssäkring av uppdrag.
upprätta och bibehålla kontakt med samverkansparter i frågor om framtida och nuvarande regeringsuppdrag.
Kvalifikationskrav
Du ska ha:
Relevant högskoleexamen inom beteendevetenskap, socialt arbete, folkhälsa, juridik, vård och omsorg, kriminologi, pedagogik eller erfarenheter/kvalifikationer tillsammans med utbildning som kan bedömas likvärdiga.
Dokumenterad mångårig erfarenhet av chefs- eller ledaruppdrag med personal-, budget- och verksamhetsansvar.
Erfarenhet som chef i offentlig sektor.
God kunskap om att sammanställa och skriva kunskapsbaserade rapporter och kunskapsstöd.
Erfarenhet av att hålla i muntliga presentationer och erfarenhet av att arbeta med digitala verktyg.
Kunskaper i aktuell lagstiftning.
Mycket goda kunskaper i svenska i tal och skrift.
Goda kunskaper i engelska i tal och skrift.
Det är meriterande med:
Erfarenhet som chef på statlig myndighet.
God kunskap om att sammanställa och skriva kunskapsbaserade rapporter.
Erfarenhet av arbete med att ta fram och implementera nationella strategier i myndigheter.
Erfarenhet av arbete med föräldraskapsstöd på strategisk nivå.
Erfarenhet av att hantera komplexa regeringsuppdrag.
Erfarenhet av att leda medarbetare på distans.
Dina personliga egenskaper
För att lyckas i denna roll behöver du ha förmågan att entusiasmera och skapa engagemang hos dina medarbetare. Du arbetar strategiskt, strukturerat och analytiskt, särskilt i mötet med komplexa frågeställningar. Du har förmågan att driva arbetet framåt både självständigt och i samverkan med andra. Du planerar och prioriterar effektivt för att uppnå uppsatta mål och din kommunikativa förmåga bidrar till tydlighet och goda samarbeten i organisationen.
Vid rekryteringen lägger vi stor vikt vid dina personliga egenskaper, då de är avgörande för hur du kommer att trivas och lyckas i rollen.
Anställningen
Anställningen är en tillsvidareanställning på heltid med tillträde enligt överenskommelse. Vi tillämpar sex månaders provanställning. Individuell lönesättning tillämpas. Placeringsort är Skellefteå med möjlighet att teckna individuell överenskommelse om distansarbete utifrån MFoFs riktlinjer om distansarbete.
Publiceringsdatum2025-10-30Så ansöker duVälkommen med din ansökan senast den 20 november 2025. Skicka din ansökan med e-post till
info@mfof.se, (eventuella bilagor bör vara i pdf-format) eller med vanligt brev till Myndigheten för familjerätt och föräldraskapsstöd, Box 35, 931 21 Skellefteå.
Eftersom vi i dagsläget inte har något rekryteringsverktyg är det viktigt att du anger dina initialer och diarienummer AD 2025-1715 på ansökan.
Inför rekryteringsarbetet har MFoF tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
MFoF behandlar personuppgifter i samband med att en ansökan om arbete skickas in till MFoF. Personuppgifterna behandlas för att MFoF ska kunna administrera ansökningarna och tillsätta tjänsten. Behandlingen för tillsättning av tjänsten sker som ett led i MFoF:s myndighetsutövning och övrig behandling för att utföra en uppgift av allmänt intresse.
KontaktCarolina Holting, stabschef, 010-190 11 09
Nour Gustafsson, HR-specialist 010-350 52 27
Fackliga företrädare
SACO: Anneli Edvinsson,
anneli.edvinsson@mfof.se, 010-190 11 13
ST: ST Direkt, 0771-555 444
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2025-11-21
E-post eller brev
E-post:
info@mfof.se Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "Initialer och AD 2025-1715".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Myndigheten För Familjerätt och Föräldraskapsstö (org.nr 202100-4169)
Nygatan 40 B (
visa karta)
931 31 SKELLEFTEÅ
Arbetsplats Myndigheten För Familjerätt och Föräldraskaps
Jobbnummer 9582325