Arkivassistent

Sveriges Domstolar, Högsta domstolen / Assistentjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla assistentjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Sveriges Domstolar, Högsta domstolen i Stockholm

Varje dag avgörs hundratals mål och ärenden i domstolarna runt om i Sverige. Vår organisation består av medarbetare med olika kompetenser, där var och en är betydelsefull i att upprätthålla rättssäkerhet och hög kvalitet i alla led.

För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges Domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

Högsta domstolens huvuduppgift är att leda rättstillämpningen genom vägledande avgöranden. Högsta domstolen är sista instans för tvistemål, brottmål och ärenden som har avgjorts av hovrätt. Vid sidan av huvuduppgiften att vara prejudikatinstans prövar Högsta domstolen också ärenden om resning, domvilla och återställande av försutten tid samt ärenden rörande andra staters begäran om utlämning och vissa ärenden som rör advokater.
Domstolens mål är att vara en modern och attraktiv arbetsplats med särskilt fokus på meningsfulla och utvecklande arbetsuppgifter, individuellt anpassad kompetensutveckling, stor möjlighet till påverkan av rutiner och arbetsformer samt engagerande och utvecklande ledarskap. Domstolen jobbar aktivt med verksamhetsutveckling med särskilt fokus på digitalisering. Målet är att medarbetarna ska vara delaktiga och aktiva i utvecklingsarbetet.
Vid Högsta domstolen arbetar totalt ca 90 personer, varav 16 är domare (justitieråd). Högsta domstolen är organiserad i två dömande avdelningar och ett kansli, som består av två beredningsenheter och en administrativ enhet med registratorskontor och arkiv samt övriga administrativa funktioner.
Arbetsuppgifter
Som arkivassistent vid Högsta domstolen erbjuds du stimulerande och utvecklande arbetsuppgifter i en viktig verksamhet.
I samarbete med övriga arkivarier, arkivhandläggare och vår målverksamhet är dina huvudsakliga uppgifter att arkivlägga och sortera in akter i avslutade mål. Utöver detta kan andra arbetsuppgifter förekomma, exempelvis gallring, utlämnande av allmän handling och tillfälligt arbete i receptionen. Det kan även bli aktuellt att stötta registratorskontoret med vissa uppgifter.
Arbetsuppgifterna förutsätter att du kan fokusera på liknande arbetsuppgifter under längre tid. Som arkivassistent är du en viktig del i arbetet med att ge service både internt och till våra besökare.
Arbetet med framtagning av arkivhandlingar innebär att du dagligen utför omflyttningar och annat praktiskt arbete i vårt arkiv samt enklare ordningsarbeten. På grund av lokalernas utformning kan det vara svårt att använda arkivvagnar. Tunga lyft förekommer.
Kvalifikationer
Vi söker dig som lägst har fullgjord gymnasieutbildning och ser gärna att du har erfarenheter som är relevanta för yrket. Du har grundläggande IT-kunskaper och använder obehindrat dator och telefon som arbetsredskap. Vi ser gärna att du är van vid att arbeta med digitala handlingar och skanning. Det är meriterande om du har erfarenhet av att arbeta i ett arkiv eller arbete på domstol.
Som person är du ansvarstagande, serviceinriktad och strukturerad. Du skapar goda relationer till övriga medarbetare och bidrar med din kompetens till det gemensamma arbetet. Du tar ditt arbete på allvar, ser till helheten och drar lärdom av dina erfarenheter. För att trivas hos oss så behöver du kunna jobba självständigt, men även i en mindre grupp. Du planerar själv ditt arbete och utför dina arbetsuppgifter med stor noggrannhet och hög kvalitet. Du är trygg som person, van att planera, organisera och prioritera ditt arbete på ett effektivt sätt. Under perioder med hög arbetsbelastning är din förmåga att prioritera och planera arbetet extra viktig. Du förmedlar information tydligt och enkelt samt uttrycker dig väl i tal och skrift.
Du är en van datoranvändare med mycket god kompetens i Officepaketet och har lätt för att lära dig nya system.
Domstolen lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Anställning
Tjänsten är en tidsbegränsad anställning i 10 månader. Individuell lönesättning tillämpas. Tillträde snarast/enligt överenskommelse.
För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges Domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

Ersättning
Månadslön Individuell lönesättning tillämpas

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2024-02-18
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "HDO 2024/105".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Sveriges Domstolar (org.nr 202100-2742)

Arbetsplats
Sveriges Domstolar, Högsta domstolen

Kontakt
Arkivarie
Josefin Nilsson Bertheau
08-561 666 92

Jobbnummer
8428933

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Sveriges Domstolar, Högsta domstolen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Sveriges Domstolar, Högsta domstolen: