Arkivarie till Rättsavdelning Öst
Polismyndigheten, Rättsavdelningen / Arkivariejobb / Linköping
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla arkivariejobb i Linköping,
Mjölby,
Åtvidaberg,
Finspång,
Motala eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Polismyndigheten, Rättsavdelningen i Linköping,
Norrköping,
Eksjö,
Örebro,
Skövde eller i
hela Sverige Den nya Polismyndigheten bildades den 1 januari 2015. Polismyndigheten som ersätter de tidigare 21 fristående polismyndigheterna, Rikspolisstyrelsen och Statens kriminaltekniska laboratorium är en enrådighetsmyndighet. Det innebär att myndigheten leds av en chef som inför regeringen ensam bär ansvaret för myndighetens verksamhet. Myndigheten består av drygt 28 500 medarbetare. Polismyndigheten består av sju polisregioner, ett antal gemensamma avdelningar och ett kansli. Polisregion Öst består av polisområdena Södermanland, Östergötland och Jönköping.
Polismyndighetens rättsavdelning består av ca 700 medarbetare som ansvarar för ett flertal viktiga funktioner i Polismyndigheten. Allt ifrån att ge rättslig styrning och stöd till hela Polismyndigheten, handlägga skadestånds- och förvaltningsärenden, ansvara för Polismyndighetens författningssamling och andra styrdokument till att samordna ärenden om utlämnade av allmänna handlingar och ansvara för personuppgiftsbehandling.
Den breda variationen av arbetsuppgifter gör rättsavdelningen till en spännande och attraktiv arbetsplats. Vissa uppgifter är mycket verksamhetsnära medan andra fokuserar på utveckling tillsammans med andra avdelningar inom Polismyndigheten.
Rättsenheten i region Öst består av tre förvaltningsrättsgrupper, en rättstillämpningsgrupp och en informationsförvaltningsgrupp i vilken ingår registratur- och arkivfunktioner.
Nu söker vi en arkivhandläggare till informationsförvaltningsgruppen med placering i Linköping.
Tjänsten är ett vikariat på 12 månader.
Publiceringsdatum2018-02-23ArbetsuppgifterArbetet som arkivarie innebär att förvalta Polismyndighetens arkiv. Du kommer utföra arbetet självständigt med hjälp av en arbetsledare samt kollegor inom arkivområdet.
Arbetsuppgifterna består av:
• upprätta arkivredovisning för regionen (ordna och förteckna regionens arkiv, upprätta arkivbeskrivning)
• ge råd i arkivfrågor
• in- och utsortering av handlingar förekommer och på olika orter i regionen
• komplettera dokumenthanteringsplaner
• ge råd till registratorer och handläggare i frågor om registrering och ärendehantering
• förvalta, vårda och tillhandahålla handlingar i regionens central- och mellanarkiv
• sekretesspröva utlämnande av allmänna handlingar
• ansvara för och utföra föreskriven gallring
KvalifikationerVi söker dig som har:
• Högskoleutbildning inom arkiv- eller informationsvetenskap
• erfarenhet av att arbeta som arkivhandläggare eller motsvarande inom offentlig sektor
• god kännedom om arkiv- och offentlighetslagstiftningen
Det är meriterande om du har:
• kännedom om och förståelse för verksamhetsbaserad arkivredovisning
• erfarenhet av att samordna/arbetsleda arkivpersonal
• erfarenhet av att arbeta inom polisen eller rättsväsendet i övrigt
• goda kunskaper om de bestämmelser som reglerar verksamhetsområdet såsom Offentlighets- och sekretesslagen, Tryckfrihetsförordningen, Förvaltningslagen och Arkivlagen
Personliga egenskaper:
Vi söker dig som är analytiskt lagd, är ansvarstagande, har ordningssinne och är serviceinriktad. Du kan arbeta självständigt, är flexibel till din läggning och har förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska. Eftersom mycket av Polismyndighetens arkivbildning är digital ska du vara intresserad av hantering av digital information, samt kunna förstå och ta till dig nya it-system. Du ska kunna utföra visst fysiskt ansträngande arbete, som exempelvis att lyfta arkivkartonger i samband med leverans.
Körkort med lägst B-behörighet är ett krav.
ÖVRIGT
Anställningsform: vikariat på 12 månader
Arbetsort: Linköping
Arbetstid: Dagtid, Flextid
Tillträde: enligt överenskommelse
Omfattning: Heltid
Anställningen kräver svenskt medborgarskap
Så ansöker duAnsök senast: 2018-03-05
Referensnummer: C18011/2018
Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning (med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen) kan komma att genomföras före anställning. Anställningen kräver svenskt medborgarskap.
Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Uppgifterna behandlas och sparas enligt personuppgiftslagen (PUL). Genom din ansökan samtycker du till behandlingen. Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.
Har du skyddad identitet, referenser eller liknande information som du själv bedömer som olämplig att lämna ut, registrera dig inte i systemet utan ta istället kontakt med ansvarig rekryterare.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Varmt välkommen med din ansökan!
Varaktighet, arbetstid
Heltid. Dagtid. Tidsbegränsad anställning Vikariat på 12 månader
ErsättningEnligt avtal.
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2018-03-05
Ange följande referens när du ansöker: C18011/2018
Klicka på denna länk för att göra din ansökanKontaktSandra Petersson
FöretagPolismyndigheten, Rättsavdelningen
AdressPolismyndigheten, Rättsavdelningen
Box 12256
10226 Stockholm
KontorsadressPolhemsgatan 30 10226 Stockholm
Jobbnummer 3983705
Observera att sista ansökningsdag har passerat.