Arbetskonsulent
Hudiksvalls kommun, Social och omsorgsförvaltning / Behandlingsassistentjobb / Hudiksvall
2025-10-22
Visa alla behandlingsassistentjobb i Hudiksvall,
Nordanstig,
Söderhamn,
Ljusdal,
Bollnäs eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Hudiksvalls kommun, Social och omsorgsförvaltning i Hudiksvall VIA är en enhet inom Arbetsliv och försörjning och består av dagliga verksamheter, företagsgrupper, restaurang, café och enskilda platser på den reguljära arbetsmarknaden.
Verksamhetens uppdrag är att de som kommer till oss ska få det stöd som behövs för att komma vidare till arbete, studier eller rätt stöd för att utvecklas. Det gör vi genom att skapa utvecklande och meningsfulla verksamheter för personer med intellektuell funktionsnedsättning och för dem som står långt från arbetsmarknaden. Inom enheten arbetar en en enhetschef, två arbetskonsulenter varav en också är samordnare, stödassistenter, handledare, kockar och en administratör.
Publiceringsdatum2025-10-22Dina arbetsuppgifterVi söker nu en tredje arbetskonsulent med inriktning LSS och SoL. Arbetskonsulenten ansvarar för att de personer som fått beslut enligt LSS daglig verksamhet och SoL sysselsättning matchas till en plats inom daglig verksamhet eller till en enskild plats på en kommunal arbetsplats , förening eller till näringslivet. Arbetet börjar alltid med att klargöra vilka behov av stöd som finns och vilken sysselsättning som är aktuell.
- Du samarbetar med dagliga verksamheter inom VIA, området funktionshinder och externa arbetsgivare. Övriga samarbetspartners är är individens nätverk som exempelvis socialsekreterare, Försäkringskassan, Arbetsförmedlingen, god man/förvaltare, anhöriga, boendepersonal, psykiatrin och habiliteringen.
- Ansvarar för att erbjuda individer matchade till enskilda platser en genomförandeplan.
- Ansvarar för uppföljning av praktikplatser.
- Arbetar för att coacha och få ut fler individer till platser på reguljära arbetsmarknaden.
- Vid behov ha uppföljningar med dem som är i kommunens verksamheter.
- Ansvara för rapporteringen av ej verkställda beslut och/eller uppehåll i verkställigheten till IVO - Inspektionen för vård och omsorg.
- Ansvara för att hantera social dokumentation och uppgifter i personakt i dokumentationssystemet Treserva.
- Du kommer att arbeta i nära samarbete med övriga två arbetskonsulenter inom VIA.
Profil - Yrkeshögskola Stödpedagog, Social omsorgsexamen eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig.
- Minst två års arbetslivserfarenhet inom funktionshinderområdet, neuropsykiatri, psykisk ohälsa.
- God kännedom om arbetsmarknaden och hur den fungerar lokalt på orten.
- Erfarenhet av utåtriktat arbete i form av att etablera och upprätthålla kontakter med samarbetspartners, organisationer, offentliga och privata arbetsgivare.
- B-körkort
Du är tydlig i din kommunikation och säkerställer att budskapet når fram. Du tar ansvar för dina arbetsuppgifter och kan driva dina processer vidare. Planerar, organiserar och prioriterar arbetet på ett effektivt sätt samt sätter upp och håller tidsramar. Du är lugn, uppmärksam och tillmötesgående i ditt bemötande. Har intresse, vilja och förmåga att hjälpa andra och anstränger dig för att leverera lösningar.
Om förvaltningen
Vi finns här för människor. Vi erbjuder olika typer av stöd till barn, unga, familjer och vuxna som på något sätt har behov av våra insatser. Vi ger personer det stöd som behövs för att sedan av egen kraft komma vidare till arbete, studier eller på annat sätt få hjälp för att utvecklas. Vi tar hand om våra gamla när de behöver stöd i sin vardag. Vi är en av få kommuner i Sverige som har en samlad socialtjänst. Det innebär att myndighetsutövning samt behandlande och stödjande insatser finns i en och samma förvaltning. Det ser vi som en enorm styrka. Vi skapar värde för våra kommuninvånare och bidrar till ett gott och värdigt liv - för alla, oavsett förutsättningar. Vi lägger stor vikt vid tidiga insatser och förebyggande arbete, professionellt och individuellt anpassat stöd. Vi är en lärande arbetsplats - Vi gör varandra bättre genom vårt kvalitetsarbete med fokus på dem vi är till för. Vi är social- och omsorgsförvaltningen - en del av Hudiksvalls kommun.
Om Hudiksvalls kommun
Mitt i Sverige, vid den vackra hälsingekusten, ligger Hudiksvalls kommun - eller kanske mer känt som Glada Hudik. Här lever 37 600 glada hudikbor, och mer än hälften av oss bor på landsbygden.
I Hudiksvalls kommun är avstånden korta till det mesta man vill göra och det man behöver, och du får tid över till det som är viktigt i livet. Här finns närhet till kontrastrika miljöer, ett aktivt föreningsliv och ett näringsliv med stor handlingskraft - många världsledande företag har sitt säte i vår kommun.
Hudiksvalls kommun är den största arbetsgivaren i kommunen. Tillsammans är vi 3 800 medarbetare, inom 300 olika yrken, som varje dag jobbar för att skapa värde för dem vi är till för - våra kommuninvånare. Det är ett stort och viktigt uppdrag som ska genomsyras av trygghet, öppenhet, delaktighet och jämlikhet. På så sätt hjälps vi åt att bygga ett samhälle där alla människor är lika mycket värda.
Tänk på att inte skriva känsliga personuppgifter eller värderande information i din ansökan. Om du har skyddade personuppgifter vill vi att du ansöker genom att kontakta den rekryteringsansvariga som står i annonsen.
Din ansökan blir en allmän handling enligt offentlighetsprincipen.
Läs mer om vad vi som arbetsgivare kan erbjuda dig:
www.hudiksvall.se/jobbahososs Ersättning Månadslön
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2025-11-16
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "2025/369".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Hudiksvalls kommun (org.nr 212000-2379)
Körkort För detta jobb krävs körkort.
Arbetsplats Hudiksvalls kommun, Social och omsorgsförvaltning
Kontakt Gunilla Hellsten
+4665019621 Jobbnummer 9568790