Ansvarig för DCS (Dedicated Customer Services) - Scania Sverige AB

Scania CV AB / Pedagogjobb / Huddinge
2025-02-03


Visa alla pedagogjobb i Huddinge, Botkyrka, Stockholm, Salem, Ekerö eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Scania CV AB i Huddinge, Stockholm, Sundbyberg, Södertälje, Järfälla eller i hela Sverige

Scania Sverige AB, ett helägt dotterbolag till Scania CV AB, är distributör för Scanias produkter och tjänster på den svenska marknaden. Bolaget ansvarar idag för återförsäljarverksamheten i områdena kring Stockholm, Göteborg, Malmö, Gävleborg, Dalarna, Örebro, Västmanland, Norrköping samt Södermanland. Därutöver finns det 14 fristående återförsäljarbolag runt om i landet.
Vill du arbeta närmare slutkunden? Uppskattar du att arbeta i en dynamisk miljö med många kontaktytor och kunniga kollegor? Tycker du om servicemarknadsaffären och att driva ett helt affärsområde framåt? Då kanske detta är ett arbete för dig!
Om rollen
Scania Sverige är inne i en händelserik och spännande tid. Vi är marknadsledande och har ett fantastiskt produkt- och tjänsteprogram i portföljen. Vi har samtidigt bestämt oss för att leda skiftet mot hållbara transportlösningar.
Vi söker nu ytterligare en DCS-ansvarig till gruppen för Reservdelar och Verkstadsutveckling för att kunna ta nästa steg, samt driva utvecklingen och affären ännu mera framåt.
DCS innebär att vi ska kunna erbjuda våra kunder förstklassiga tjänster och bemötande när dem använder våra verkstäder. Genom att träna och förbereda våra medarbetare i processer och affärsmetoder kan vi nyttja våra resurser optimalt. Med DCS gör vi det möjligt att arbeta på ett mer systematiskt arbetssätt, med proaktiv planering skapar vi flexibilitet och får en bättre arbetsmiljö för medarbetarna och skapar tillgänglighet för våra kunder. Genom ett standardiserat arbetssätt kan verkstäderna öka serviceförsäljningen, samt förbättra lönsamheten, kundnöjdheten och kundlojaliteten.
För att kunna lyckas med detta uppdrag arbetar du tätt tillsammans med våra återförsäljare, våra "Area Service Managers" samt med dina kollegor på gruppen.
Dina huvudsakliga arbetsuppgifter
• Träna och leda vårt nätverk i att följa våra DCS-standarder samt förklara värdet för kunden, återförsäljaren och medarbetarna.
• Självständigt kunna planera och utföra träningarna i samråd med berörda intressenter.
• Vid behov uppdatera, förnya samt förvalta dem befintliga DCS standarderna.
• Ansvara för innehållet och format i utbildningsmaterial och kurser kopplade till DCS. Kunna utveckla formatet vid behov eller efterfrågan, samt medverka i utbildningar.
• Representera Scania Sverige i DCS relaterade aktiviteter och projekt kopplade till Scania CV och andra distributörer.
• Agera inom Scania Sverige som en ambassadör för DCS, samt koordinera information och kommunikation.
• Hjälpa övriga gruppen med andra aktiviteter när behov uppstår.
Vem är du?
Vi söker en lagspelare som är nyfiken och intresserad av att lära sig nya saker och som vill utvecklas i rollen. Du kan arbeta självständigt, ta egna initiativ och är duktig på att leda ditt eget arbete. Eftersom dina kontaktytor spänner över en stor del av Scania Sveriges organisation och hela återförsäljarnätverket är det viktigt att du trivs i en roll med många kontaktytor, samt kunna resa delar av arbetstiden. Tjänstebil ingår i tjänsten.
Då arbetet stundtals kräver snabba svar och är utmanande tror vi även att du gillar att ha många bollar i luften, är flexibel och positiv till att hitta nya vägar för att kunna förbättra och utveckla vårt arbetssätt och affär. Du har tidigare arbetat inom återförsäljarnätverket, med serviceförsäljning eller liknande område och som person är du noggrann och strukturerad.
Erfarenhet av Scanias produkter är en tillgång och en akademisk examen är meriterande. Du har lätt för att kommunicera i tal och i skrift. Det mesta av arbetet sker på svenska men du bör behärska engelska i tal och skrift. Tidigare erfarenhet av systemet Automaster är ett krav.
Vilka är vi?
Rollen som DCS ansvarig ingår i gruppen Reservdelar och Verkstadsutveckling inom affärsområdet Servicemarknad. I gruppens uppdrag finns även ansvaret för reservdelsförsäljning, prissättning och lagerstyrning samt utveckling av vår verkstadsprocess som sker genom Digital Dealer, standarder och serviceförsäljning. Totalt består gruppen i dag av åtta personer.
Scania erbjuder
Vi erbjuder en dynamisk och flexibel arbetsplats med hybridarbetsmöjligheter, inklusive Scania Sergel och Midway-hubbar. Med en strukturerad utvecklingsplan och kurser stödjer Scania din karriärutveckling både lokalt och internationellt.
Förmåner inkluderar träning på vårt hälsocenter Gröndal eller friskvårdsbidrag, resultatbonus, flexibla arbetstider och möjlighet till förmånsbil. Scania anordnar även evenemang för anställda och deras familjer och boende i Stockholm har direkt tillgång till Södertälje via Scania Job express-bussar.

Publiceringsdatum
2025-02-03

Så ansöker du
Din ansökan bör innehålla ett CV och examensbevis. Vi välkomnar alla sökande och strävar efter mångfald i våra rekryteringsprocesser.
Ansök så snart som möjligt, senast 2025-02-16. Urval sker löpande under ansökningsperioden. Logik- och personlighetstester kan komma att användas i vår urvalsprocess och en bakgrundskontroll kan behöva genomföras för den här tjänsten.
Har du frågor eller vill veta mer, vänligen kontakta:
Ola Norrbrand, chef för Reservdelar & Verkstadsutveckling, avd ASR Scania Sverige, 070-082 77 07

Vi ser fram emot din ansökan!

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2025-02-16

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Scania CV AB (org.nr 556084-0976)
Kungens Kurvaleden 3B (visa karta)
141 75  KUNGENS KURVA

Arbetsplats
Scania Sverige AB

Jobbnummer
9141500

Prenumerera på jobb från Scania CV AB

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Scania CV AB: