Anhörigkonsulent
Göteborgs kommun / Hälsojobb / Göteborg
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla hälsojobb i Göteborg,
Mölndal,
Partille,
Kungälv,
Lerum eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Göteborgs kommun i Göteborg,
Härryda,
Tjörn,
Alingsås,
Uddevalla eller i
hela Sverige I Äldre samt vård- och omsorgsförvaltningen gör vi insatser som leder till goda möten med dem vi är till för och med varandra. Med en kultur, förhållningssätt och styrning- och ledning i ständig utveckling skapar vi de bästa förutsättningarna.
Vi är ca 9 000 medarbetare som jobbar i hela staden och som gemensamt driver verksamheten varje dag. Vi har över 50 vård- och omsorgsboenden, 200 korttidsplatser, 30 öppna träffpunkter, hemtjänst till över 8 000 personer och hälso- och sjukvård till 15 000 personer varje år.
Vill du också jobba för en mer meningsfull vardag och service av högsta kvalitet för invånarna i Göteborg? Välkommen till en arbetsplats där vi bryr oss om varandra, arbetar tillsammans och tänker nytt. Vi är Göteborg.
Publiceringsdatum2022-08-15ArbetsuppgifterÄr det du som gör skillnad på riktigt? Vi söker nu två anhörigkonsulenter inom Äldre samt vård- och omsorgsförvaltningen med placering i stadsområde Centrum respektive stadsområde Sydväst.
Som anhörigkonsulent inom avdelning Hälsofrämjande och förebyggande arbetar du med att erbjuda anhöriga stöd.
I arbetet ingår bland annat:
• att starta och leda samtal i grupp och enskilt.
• att leda grupper/aktiviteter.
• att ge råd och vägledning inom anhörigstöd samt att vid behov hänvisa vidare till andra professioner internt eller externt.
• att sprida och marknadsföra anhörigfrågor och vilket stöd som finns att tillgå.
• att fungera som stödfunktion till andra verksamheter gällande övergripande anhörigfrågor.
• att arrangera föreläsningar/informationstillfällen, samverka med relevanta aktörer och utveckla anhörigstödet
• att arbeta uppsökande samt aktivt skapa och driva olika arbetsgrupper/nätverk lokalt och regionalt.
En central utmaning är att nå ut till fler anhöriga, för att genom olika arbetssätt kunna erbjuda stöd till så många som möjligt. I uppdraget ingår även att omvärldsbevaka för att lyfta in det som är evidensbaserat för att utveckla kunskapen kring anhörigas situation. Du ska samverka med föreningar, intresseorganisationer och stadens verksamheter kring utveckling av stöd till anhöriga och systematiskt följa upp och utvärdera anhörigstödsarbetet inom förvaltningen.
Arbetstiden är förlagd till dagtid men det förekommer tjänstgöring kväll/helg, vid olika möten eller vid särskilda evenemang
Låter detta intressant? I så fall varmt välkommen med din ansökan. Vi kommer att påbörja urval löpande under annonsering så tveka inte att skicka in din ansökan redan idag!
KvalifikationerVi söker dig som har adekvat högskoleutbildning till exempel socionom, beteendevetare, hälso- och sjukvårdsutbildning, pedagogisk eller annan utbildning som bedöms likvärdig av arbetsgivaren. Det är meriterande om du har erfarenhet av arbete med anhörigfrågor samt ett krav att du har erfarenhet av att hålla i stödsamtal både enskilt och i grupp.
Det är meriterande om du har arbetat med personer med kognitiva funktionsnedsättningar som t ex demenssjukdom.
Du behöver också ha en god pedagogisk förmåga och kan uttrycka dig väl i svenska språket i både tal och skrift samt ha god datorvana med erfarenhet av att hitta olika digitala lösningar för t ex samtal och aktiviteter.
Då vi arbetar med att marknadsföra anhörigstödet behöver du vara utåtriktad och trygg i att skapa nätverk och bygga relationer. Du har god förmåga att samverka både internt och med externa kontakter. Du trivs med att arbeta strukturerat och bidrar till planeringen av verksamheten. I mötet med andra är du lugn, lyhörd och tillmötesgående. Ditt intresse och vilja att hjälpa andra märks. Du är väl förtrogen med att arbeta med anhöriga och van vid samtal med personer där livssituationen har förändrats, kanske under en längre tid eller i ett akut skede. Du har förmåga att reflektera, prioritera och organisera ditt arbete.
Som person är du drivande och gillar att utvecklas i samverkan med andra. Arbetet ställer krav på en mycket god samarbetsförmåga och du förväntas bidra med arbetsglädje och kreativitet. Du tycker om att ha kontakt med människor och du har lätt för att skapa goda relationer.
Vi söker dig som kompletterar befintlig arbetsgrupp, som får energi av att arbeta i mötet med människor. Du drivs av att hitta nya arbetssätt och vill bidra till ett välplanerat och strukturerat arbete med stöd till anhöriga och en möjlighet att göra skillnad.
ÖVRIGT
Göteborgs Stad är en av Sveriges största arbetsgivare. Vi arbetar aktivt för att främja lika rättigheter och möjligheter samt att motverka diskriminering. Som medarbetare i äldre samt vård- och omsorgsförvaltningen erbjuder vi dig:
• Trygg anställning med goda anställningsvillkor
• Karriärmöjligheter
• Internutbildningar
• Spännande och meningsfulla arbetsuppgifter
• Introduktion vid nyanställning
• Heltid med möjlighet till deltid
• Friskvårdsbidrag, cykelbidrag samt andra rabatter och erbjudanden
När du söker jobb hos oss tar vi endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem i enlighet med GDPR.
Till dig som företräder bemannings- och rekryteringsföretag:
Inför denna rekrytering har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och därför undanber vi oss ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.
Varaktighet, arbetstid
Heltid. Dagtid. Tillsvidareanställning, tillträde: Enligt överenskommelse.
ErsättningEnligt avtal.
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2022-09-04
Klicka på denna länk för att göra din ansökanFöretagGÖTEBORGS KOMMUN
Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "C96839".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Göteborgs Kommun (org.nr 212000-1355)
Arbetsplats Göteborgs Stad , Äldre samt vård- och omsorgsförvaltningen
Kontakt Enhetschef stadsområde Sydväst. Åter vecka 34.
Maria Ronnby Åberg
maria.ronnby@aldrevardomsorg.goteborg.se 031-366 02 09 Jobbnummer 6884128
Observera att sista ansökningsdag har passerat.