Administratör till mottagning och ekonomiskt bistånd
Norrtälje kommun / Administratörsjobb / Norrtälje
2024-03-19
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den aktuella platsannonsen "Administratör till mottagning och ekonomiskt bistånd" (sökbar t.o.m. 2025-01-07) ⬅️
Visa alla administratörsjobb i Norrtälje,
Vallentuna,
Vaxholm,
Täby,
Värmdö eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Norrtälje kommun i Norrtälje,
Stockholm eller i
hela Sverige På Norrtälje kommun är vi stolta över att vara en del av samhällets demokratiska grund och att vara en del av våra invånares så viktiga vardag.
I vår breda verksamhet med våra kunskaper och erfarenheter, har vi en gemensam drivkraft - vi vill få människor och möjligheter att växa. Vi är stolta över varandra och hur vi tillsammans berikar livet för våra invånare.
Publiceringsdatum2024-03-19Om tjänstenI Norrtälje kommun finns det två enheter som arbetar med försörjningsstöd. Enheten förändring och integration arbetar med att skapa handlingsplaner mot självförsörjning. På enheten mottagning och ekonomiskt bistånd arbetar vi med att ta emot och utreda ansökningar om ekonomiskt bistånd. Vår mottagning tar emot och utreder ansökningar från de som för första gången ansöker om ekonomiskt bistånd. I vår ekonomigrupp arbetar socialsekreterare som utreder och handlägger de som regelbundet ansöker om ekonomiskt bistånd. Ekonomigruppen får även stöd av handläggare som stöttar i handläggningen av bistånd. Enheten har även en administratör som sköter den övergripande administrationen på enheten.
Vi söker nu en vikarierande administratör som tillsammans med oss vill vara en del i kedjan till vårt viktiga uppdraget att stötta kommunens invånare till en egen hållbar försörjning!
Dina arbetsuppgifterSom administratör på enheten mottagning och ekonomisk bistånd utgör du ett viktigt stöd till flera viktiga funktioner inom enheten. Ditt uppdrag är tydligt - med hög servicekänsla ska du bidra med kunskap i administrativa processer och utförande av administrativa uppdrag. Ett urval av de arbetsuppgifter tjänsten kan innebära:
• Den huvudsakliga arbetsuppgiften kommer vara att skanna handlingar i vårt verksamhetssystem Lifecare.
• Aktualisera ansökningar om ekonomiskt bistånd.
• Expediera beslut om ekonomiskt bistånd, både i e-tjänst och via brev.
• Expediera överklagningar till förvaltningsrätten.
• Vara med i upprättandet och uppdateringar av rutiner för administrationen.
Utmaningarna
Socialförvaltningen strävar efter att ständigt utveckla sin verksamhet och på ekonomiskt bistånd har vi under längre period strävat efter en digital utveckling. Några av våra processer har varit digitala under längre tid, medan några nyligen har blivit digitala. En utmaning är dels att lära sig hur de digitala processerna och systemen fungerar, och dels att hantera "barnsjukdomar" bland de processer som nyligen blivit digitaliserade. Bland annat har vi nyligen infört ett digitalt arkiv vilket ställer stora krav på administrationen. Det ger dock en stor möjlighet att påverka och utveckla processerna.
Arbetsbelastningen på handläggningen skiftar över en månad där den mest intensiva perioden i arbetet är mellan den 15:e och till den sista i månaden då ansökningarna om försörjningsstöd kommer in. Det blir därmed en utmaning att härbärgera i de mer intensiva perioderna och inte tappa den noggrannhet som krävs i detta yrke.
KvalifikationerFör den här tjänsten krävs att du har avslutad gymnasieexamen. Det är även meriterande om du har kunskap om ekonomiskt bistånd, arbetat i verksamhetssystemet Lifecare, eller erfarenhet av administration sen tidigare.
Som person är du strukturerad, kan planera ditt arbete väl och arbetar självständigt. Du är även stabil och kan hantera stress på ett konstruktivt sätt. Du ser positivt på uppkomna problem genom att vara lösningsorienterad. På grund av den tidsbegränsade anställningens natur krävs även att du är snabblärd. Du har ett gott bemötande mot kollegor och invånare. För att trivas med denna tjänst bör du gilla att ha både repetitiva uppgifter och ibland nya. Du bör även gilla att arbeta vid skärm och i digitala miljöer. Du bör också kunna härbärgera att det alltid kommer in fler handlingar att behandla.
Till sist tycker du att det är roligt att gå till jobbet!
Om arbetsplatsen
På enheten mottagning och ekonomiskt bistånd arbetar en enhetschef, två gruppledare, nio socialsekreterare, två handläggare och en administratör. Vår arbetsplats ligger centralt i Norrtälje, nära till busskommunikationer. Som anställd får du bland annat tillgång till en träningslokal. Vi erbjuder närvarande arbetsledning i ett välfungerande kollegialt arbetsklimat.
Vi söker dig som har kompetens att bidra till våra verksamheter oavsett kön, könsidentitet eller könsuttryck, ålder, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, sexuell läggning eller funktionsnedsättning.
Anställningsform
Visstidsanställning med tillsättning enligt överenskommelse och t.o.m. 2024-09-30, med möjlighet till förlängning.
Urvalsarbete och intervjuer sker löpande under annonseringstiden.
Om företagetVi är Norrtälje - en kommun där gamla traditioner möter nya idéer. Där närheten till storslagen natur och storstadspuls finns inom räckhåll. Här är vi drygt 3 400 medarbetare som varje dag arbetar för att våra drygt 66 000 invånare ska få leva i ett tryggt och välmående samhälle.
Här vill vi göra plats för olika perspektiv, tankar och behov. Vi vill hjälpas åt och dela lärdomar, framgångar och glädje medan vi tillsammans utvecklar Norrtälje kommun. Läs gärna mer om vår värdegrund Invånaren först - Allas lika värde - Höga förväntningar och Vår vision Global livsstil - lokalt liv
Vi erbjuder mindre hyreslägenheter under det första året på din nya anställning - så att du i lugn och ro får tid att hitta din drömbostad.
Närheten till Stockholm, Uppsala, Arlanda och Kapellskär gör att resten av världen alltid finns inom räckhåll.
Norrtälje kommun ingår i finskt förvaltningsområde och vi ser positivt på om du är finsktalande eller om du kan något av minoritetsspråken alternativt annat språk.
Ansökningshandlingar till denna tjänst är att betrakta som offentliga handlingar som vi kan komma att lämna ut på begäran.
Vi har valt våra samarbetspartners i denna rekrytering och undanber oss därför kontakt med försäljare av rekryteringstjänster.
Ersättning Enligt överenskommelse
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2024-04-01
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Norrtälje kommun (org.nr 212000-0217),
https://www.norrtalje.se/ Arbetsplats Norrtälje Kommun
Kontakt Gruppledare
Christiane Dlhos
christiane.dlhos@norrtalje.se 0176 - 715 35 Jobbnummer 8551984
Observera att sista ansökningsdag har passerat.