Administratör/receptionist till Socialtjänsten

Lerums kommun, Administrativ enhet SO / Receptionistjobb / Lerum
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla receptionistjobb i Lerum, Härryda, Partille, Göteborg, Mölndal eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Lerums kommun, Administrativ enhet SO i Lerum

Vi söker en administratör/receptionist till socialtjänsten i Lerum. Välkommen till oss!

Din arbetsplats är belägen centralt i Lerum i trevliga kontorslokaler i direkt anslutning till pendeltåget och nära till parkering för den som kommer med bil. I huset sitter socialtjänstens olika myndighetsutövande verksamheter varav den administrativa enheten är en viktig del. Enheten består av tio medarbetare samt enhetschef och ansvarar för olika administrativa arbetsuppgifter inom verksamhetsområdet myndighet. Det är en stabil enhet med god stämning och hög trivsel och flera av kollegorna har gedigen erfarenhet sedan många år tillbaka vilket medför att det finns stora samlade kunskaper. På enheten finns god sammanhållning och man hjälps åt stöttar varandra i vardagen!

Du kommer att ha din arbetsplats i socialtjänstens reception dit alla besökare till huset passerar samt ett kontorsrum som ligger direkt i anslutning till receptionen. Den som sitter i receptionen är aldrig ensam utan har alltid kollegor att tillgå för rådfrågning och stöttning vid behov.

Den administrativa enheten stöttar upp verksamhet myndighet som består av cirka 140 personer som sitter i huset och som receptionist är man något av ett nav i verksamheten. Vi har ett gott samarbete både inom enheten men även med andra enheter i verksamheten och det finns en stöttande kultur där man hjälps åt vid behov.

Publiceringsdatum
2023-12-14

Arbetsuppgifter
Arbetsuppgifterna består dels av att bemanna socialtjänstens reception och vara den som tar emot besökarna och dels av administrativa arbetsuppgifter av varierande innehåll. Fördelningen är ungefär hälften av tiden i receptionen och hälften med administrativa arbetsuppgifter.

Till receptionen kommer besökare som ska till socialtjänstens alla verksamheter och arbetsuppgiften är att hjälpa besökarna till rätt enhet vid spontana besök samt att kunna svara på allmänna frågor. I arbetsuppgifterna ingår också att lämna ut busskort, rekvisitioner, sortera post samt en del annat. Personalen i huset kommer ofta till receptionen och frågar efter allt möjligt och det är en mycket uppskattad funktion som betyder mycket för att verksamheten ska fungera på ett bra sätt. Receptionen har ett väl utvecklat arbetssätt och kollegorna i receptionen är uppskattade av alla som sitter i huset för sitt goda bemötande och känsla för service.

De administrativa arbetsuppgifterna består av beställningar, fakturahantering, bistå familjehemsenheten med arvodering och att skicka ut brev till personer som riskerar avhysning från sin bostad samt en del annat. De administrativa arbetsuppgifterna kan komma att revideras efter hand men i stort kommer det handla om att bistå socialsekreterare och chefer med olika administrativa sysslor.

Kvalifikationer
Vi ser att du som söker har lägst gymnasiekompetens samt med fördel någon vidareutbildning inom administration/ekonomi. Det är vidare ett krav att du har erfarenhet från liknande arbetsuppgifter sedan tidigare, någon form av erfarenhet från serviceinriktade yrkesroller samt goda kunskaper av dokumentation. Då du i vardagen möter både klienter och kollegor är det också en förutsättning att du har goda svenskakunskaper i både tal och skrift.

Din personliga lämplighet är av avgörande betydelse för tjänsten och stor vikt kommer läggas vid den.

Du behöver vara en serviceinriktad person som tycker om att hjälpa människor som ofta befinner sig i en utsatt situation. Ibland kan stökiga situationer uppstå i väntrummet och du behöver då kunna bistå med att lugna och dämpa situationen. Som person behöver du vara trygg och stabil men också kommunikativ då du har samarbete med många enheter i socialtjänsten och behöver kunna hjälpa personer att komma rätt. Du ska också vara samarbetsorienterad och prestigelös och alltid sträva efter att ge så gott bemötande och service som möjligt till den enskilde brukaren.

Du behöver vara en noggrann person som med fördel har kunskap om och intresse av administrativa arbetsuppgifter. Vi ser gärna att du har erfarenhet av arbete inom liknande verksamhet sedan tidigare. Du behöver vara plikttrogen och pålitlig och beredd att vara flexibel om behov uppstår av att ta dig an nya administrativa utmaningar. Det är en fördel om du liksom vi tycket om att tänka nytt och utveckla verksamheten mot exempelvis fler digitala tjänster till våra kommuninvånare.

Vi tillämpar löpande intervjuer och tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdag. Varmt välkommen med din ansökan!

ÖVRIGT
Utvecklingen i Lerums kommun ska vara hållbar och vår styrning utgår från de globala målen i Agenda 2030. Vi är cirka 3 000 medarbetare som tillsammans jobbar för att erbjuda god service och skapa välfärd för kommunens cirka 42 000 invånare.

Vi tror att våra olikheter berikar och utvecklar individen, verksamheten och samhället positivt. Som arbetsgivare arbetar Lerums kommun aktivt för jämställdhet och mångfald och mot all form av diskriminering och kränkande särbehandling.

Vi vill främja en god arbetsmiljö där det går att kombinera arbete, föräldraskap och fritid. Vi erbjuder förmåner så som friskvård och personalvårdprogram.

Som anställd i Lerums kommun kan det förekomma krav på att använda personligt Bank-ID i tjänsten för legitimering i t.ex. systeminloggning eller annan verifiering.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen ber vi dig skicka in din ansökan via den här länken, och inte via e-post eller pappersformat.
Varmt välkommen med din ansökan!

Inför den här rekryteringen har vi redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda. Vi undanber oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2024-01-14
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "C167728".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Lerums kommun (org.nr 212000-1447)

Arbetsplats
Lerums kommun, Administrativ enhet SO

Kontakt
Enhetschef
Ulrika Söderund
ulrika.soderlund@lerum.se
0302-522123

Jobbnummer
8329481

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Lerums kommun, Administrativ enhet SO

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Lerums kommun, Administrativ enhet SO: