Administrativ direktör

Sveriges Domstolar / Chefsjobb / Göteborg
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla chefsjobb i Göteborg, Mölndal, Partille, Kungälv, Lerum eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Sveriges Domstolar i Göteborg, Alingsås, Borås, Varberg, Uddevalla eller i hela Sverige

Varje dag avgörs hundratals mål och ärenden i domstolarna runt om i Sverige. Vår organisation består av medarbetare med olika kompetenser, där var och en är betydelsefull i att upprätthålla rättssäkerhet och hög kvalitet i alla led.

Så fungerar domstolarna



Förvaltningsrätten i Göteborg är en av Sveriges största domstolar med cirka 330 medarbetare. Vår främsta uppgift är att lösa tvister mellan enskilda och myndigheter. Förvaltningsrätten är också en av landets fyra migrationsdomstolar.

Nu söker vi dig som vill arbeta i en av vårt samhällets viktigaste verksamheter tillsammans med kunniga och drivna kollegor. Vi erbjuder ett intressant, ansvarsfullt och utvecklande arbete. Våra medarbetare är vår viktigaste resurs och som arbetsgivare är vi måna om att våra medarbetare trivs och utvecklas. Vi arbetar kontinuerligt med arbetsmiljö och jämställdhet och anser att balans mellan arbete och fritid är en viktig förutsättning för att trivas och må bra. Vi arbetar även kontinuerligt med kvalitets- och utvecklingsarbete. Vi finns i trevliga och moderna lokaler i centrala Göteborg.

Domstolen har sex dömande avdelningar som var och en har en huvudinriktning mot något av de stora rättsområdena - migrationsrätt, skatterätt eller socialförsäkringsrätt. Domstolen har också en administrativ avdelning som är uppdelad i tre enheter - enheten för administrativa kansliet, enheten för IT, service- och säkerhet samt enheten för registratur och arkiv.



Så här beskriver David Gustafsson som är IT- och säkerhetschef sitt arbete på förvaltningsrätten i Göteborg.

"Att vara chef på förvaltningsrätten är ett varierande, fritt och stimulerande arbete. Jag har många utmaningar, vilket gör att jag ständigt utvecklas, både i mitt chefs och ledarskap, men även i min personliga utveckling. Samarbetet på domstolen är bra tack vare alla trevliga och engagerade kollegor som jag arbetar med. En arbetsplats jag kan rekommendera!"

Vill du arbeta tillsammans med kunniga och drivna kollegor i en av vårt samhälles viktigaste verksamheter? Då erbjuder vi ett intressant, ansvarsfullt och utvecklande arbete.

Vad innebär arbetet
Som administrativ direktör leder du och utvecklar verksamheten på domstolens administrativa avdelning tillsammans med dina tre enhetschefer; personalchefen, enhetschefen för registratur och arkiv samt IT-och säkerhetschefen. Du har ett övergripande ansvar för planering och uppföljning för verksamheten på avdelningen men också för domstolen i stort i enlighet med våra verksamhetsmål.

Du rapporterar direkt till lagmannen i såväl operativa som strategiska frågor. Inom dessa ryms bl.a. budget-, planerings- och uppföljningsfrågor, liksom HR-, fastighets-, IT- och säkerhetsfrågor.

Du är en viktig del i domstolens strategiska förändrings- och utvecklingsarbete och du arbetar för att modernisera och effektivisera förvaltningsrätten i vår strävan att vara en attraktiv arbetsgivare. Vi arbetar aktivt med utvecklingen av en ökad digitalisering på domstolen samtidigt som vi strävar efter en god och hållbar arbetsmiljö med ett gott arbetsklimat som skapar engagemang.

För att möta en omvärld präglad av snabba förändringar arbetar du för en kultur som präglas av öppenhet, tillit och lärande för att ge dina medarbetare bästa förutsättningar i sitt arbete.

Tillsammans med lagmannen, våra sex chefsrådmän och målkanslichefen ingår du i domstolens ledningsgrupp. Du samverkar i nätverk med andra domstolars administrativa direktörer.

Vi söker dig som har
- en akademisk utbildning, företrädesvis juristexamen
- en mycket god administrativ förmåga och förmåga att leda, planera och följa upp verksamheten
- goda kunskaper i förändringsledning och erfarenhet av organisations- och verksamhetsutveckling

Arbetslivserfarenhet av arbete från rättsväsendet kan vara meriterande.

I ditt ledarskap arbetar du för en tillitsorienterad verksamhet och du förstår vikten av att främja ett aktivt medarbetarskap och delaktighet i organisationen. Du uppmuntrar medarbetare att ta ansvar och utvecklas i sitt arbete. Du skapar förtroende och engagemang genom att vara en lyhörd och kommunikativ ledare. Du har ett naturligt driv och en målmedvetenhet där du tillsammans med dina medarbetare skapar resultat.

Din personliga lämplighet för arbetet är avgörande.

För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter.
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

Varaktighet, arbetstid
100%. Tillträde: Snarast möjligt efter överenskommelse Tillsvidareanställning

Publiceringsdatum
2020-03-24

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2020-04-09
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Sveriges Domstolar

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "FGO 2020/310".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Sveriges Domstolar (org.nr 202100-2742)

Arbetsplats
Förvaltningsrätten i Göteborg

Jobbnummer
5164696

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Sveriges Domstolar

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Sveriges Domstolar: