Vikarierande tillståndshandläggare

Avesta kommun, IFO, Vuxenenheten / Administratörsjobb / Avesta
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Avesta, Norberg, Hedemora, Fagersta, Säter eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Avesta kommun, IFO, Vuxenenheten i Avesta

Det är något speciellt med Avesta!
Här finns inte bara dalahästar och brusande forsar. Här finns också pannben och mod, handlingskraft och framtidstro. Vi växer och utvecklas. Vi ska bli 25000 invånare och ha ett ännu kraftfullare näringsliv som grund för en ännu bättre välfärd. Vi tror att det är möjligt för vi vågar tänka nytt och annorlunda. Tillsammans bygger vi Avestas framtid - vill du vara med?

Socialtjänsten i Avesta arbetar på olika sätt för att utveckla utrednings- och uppföljningsarbetet kring barn, familjer, ungdomar och vuxna. Vi söker nya metoder och utvecklar intern och extern samverkan för att på bästa sätt göra bra bedömningar och hitta verksamma lösningar på de behov vi möter.

Nu söker vi en vikarierande handläggare till socialtjänsten och arbete med bland annat tillståndshandläggning, såsom alkohol- och tobakstillstånd. Genom hantering av ärendeprocessen får du en viktig roll för kommunens fortsatta positiva utveckling och arbete med tillståndsprövning. Att vilja lära sig och trivas med att ta sig an nya utmaningar är viktigare än att du redan kan själva tillståndsprocessen. Vi ser till att du får alla de utbildningar och den kunskap som krävs för att bli klara uppgiften.


Publiceringsdatum
2020-03-13

Arbetsuppgifter
Ungefär 50 % av tjänsten innebär tillståndshandläggning. Arbetsuppgifter som ingår i denna del är att utreda lämplighet för tillstånd av alkoholservering och försäljningstillstånd för tobak. Detta innebär att samla in, analyser och sammanställa remissvar från berörda instanser. För att sedan skapa kvalitativa beslutsunderlag som omsorgsstyrelsen kan fatta ett beslut utifrån. I arbetsuppgifterna ingår även tillståndsbesök hos befintliga tillståndshavare. Dessa besök sker både dag- och kväll/nattetid och görs alltid tillsammans med andra kollegor.

Övrig del av tjänsten kommer du ha arbetsuppgifter som rör konsumentrådgivning och handläggning av dödsboärenden. Konsumentrådgivare innebär att du fungerar som stöd till kommunens medborgare i olika konsumentfrågor utifrån gällande konsumentlagstiftning. Som handläggare för dödsbo utreder och fattar du beslut om ekonomiskt bistånd till begravningskostnader och utreder förutsättningar för dödsboanmälan, utifrån socialtjänstlagen.

Stor del av ditt arbete består av kommunikation och möten med klienter och berörda i ärendehanteringen. Du kommer även ha löpande kontakt med berörda externa myndigheter såsom skatteverket, banker, pensionsmyndigheten, kronofogdemyndigheten, försäkringskassan och liknande. I arbetsuppgifterna ingår att hålla sig uppdaterad i gällande lagstiftning rörande tjänstens alla olika delar.



Kvalifikationer
Vi söker dig med lämplig högskoleutbildning för ämnet såsom socionom eller jurist, eller alternativ utbildningsbakgrund som arbetsgivaren anser likvärdig. Har du dessutom kunskap eller utbildning inom företagsekonomi eller erfarenhet av detsamma är detta meriterande. . Vad gäller kunskaper av alkohol- och tobakslagstiftningen så är det meriterande men inget krav. Vi ser det till att du får den utbildning du behöver för att utföra ärendehandläggningen.

Myndighetshandläggning är varierande och du har förmågan att snabbt ställa om eller ha många ärenden igång samtidigt. Du har förmåga att själv planera och prioritera arbetet du har framför dig och leverera inom de satta tidsramarna. För att handläggningen ska bli effektiv och korrekt, krävs att du är noggrann och kan analysera information på ett bra sätt. Du är tydlig och har lätt för att kommunicera med olika människor, både dem som ärendet berör men också med övriga parter som är involverade i beslutsprocessen. Du ser relationer i sitt rätta perspektiv och känner dig trygg i att kunna fatta och stå för dina beslut. Erfarenhet från den kommunala beslutsprocessen är meriterande.

Dokumentation och kommunikation är en stor del av ditt arbete och du behöver därför kunna uttrycka dig väl i både tal och skrift. Du har goda datakunskaper och kan producera utredningsunderlag och välskrivna dokument. Vi använder systemen AlkT och OL2, erfarenhet från dessa är meriterande.


ÖVRIGT
FÖRMÅNER
Hos oss har du friskvårdstimme eller friskvårdspeng, tillgång till nyrenoverat personalgym alla dagar i veckan samt fria bad i kommunens badhus.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Avesta kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat.

Varmt välkommen med din ansökan!

Inför rekryteringsarbetet har Avesta kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tidsbegränsad anställning, tillträde: 2020-08-03 , upphör: 2021-06-30 .

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2020-03-29
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Avesta kommun, IFO, Vuxenenheten

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "C36339/2020".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Avesta kommun (org.nr 212000-2262)

Arbetsplats
Avesta kommun, IFO, Vuxenenheten

Jobbnummer
5148146

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Avesta kommun, IFO, Vuxenenheten

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Avesta kommun, IFO, Vuxenenheten: